Accions

Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
Cap resum de modificació
Línia 88: Línia 88:
*[[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|MI4-Aprentatge basat en problemes]]
*[[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|MI4-Aprentatge basat en problemes]]
*[[Aprenentatge i servei (ApS)|MI5-Aprentatge i servei]]
*[[Aprenentatge i servei (ApS)|MI5-Aprentatge i servei]]
*[[Estudi de casos|MI6-Estudio de casos]]
*[[Estudi de casos|MI6-Estudi de casos]]
* MI7-Aprentatge basat en reptes
* MI7-Aprentatge basat en reptes
* MI8-Simulació
* MI8-Simulació

Revisió del 08:53, 18 abr 2023

El model de formació de la UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).

Glossari

Modalitats d’ensenyament

La modalitat d’una titulació es defineix segons és la relació entre les hores de docència respecte a les hores de treball autònom:

  • Docència: hores d'interacció entre professorat i estudiantat. Es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i poden ser presencials o virtuals.
  • Treball autònom: hores d’estudi i de preparació d’exàmens o de treballs que l’estudiantat fa fora de les hores de contacte amb el professorat.  

La proporció total entre hores de docència i hores de treball autònom determina la modalitat d'ensenyament de l'estudi:

Modalitat Docència Treball autònom
Presencial 33% 67%
Semipresencial 13 a 20% 80 a 87%
Virtual 7% 93%

En les modalitats presencial i semipresencial el 25% de les hores de docència poden ser de contacte virtual sincrònic.

Càrrega del crèdit ECTS

El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.

Assignatura / Matèria / Mòdul

Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures

  • Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
  • Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
  • Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.

Tipologies d'assignatures

Les assignatures poden ser:

  • FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
  • OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
  • OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
  • PAE: pràctiques acadèmiques externes.
  • TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.

Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).

Activitats formatives

Una activitat formativa és la untat de desenvolupament d'ensenyament-aprenentatge en la que el professorat organitza una assignatura.

El catàleg d'activitats formatives de la UVic-UCC és:

  • AF1-Exposició magistral del professorat
  • AF2-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
  • AF3-Debats, col·loquis, converses o grups de discussió, fòrums, ...
  • AF4-Producció de vídeos i/o materials audiovisuals i/o productes (podcasts, ...)
  • AF5-Lectura i comprensió de textos i elaboració d’informes o resums, mapes conceptuals, ...
  • AF6-Anàlisis i contrast de dades o processos
  • AF7-Cerca d’informació bibliogràfica, recerca documental
  • AF8-Visites externes
  • AF9-Pràctiques als centres/empreses
  • AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
  • AF11-Elaboració  de glossaris, repositoris o llistes d’enllaços web (wikis)
  • AF12-Simulació, role play, dramatitzacions
  • AF13-Organització de tallers, seminaris
  • AF14-Activitats pràctiques/laboratori
  • AF15-Preparació individual de proves. Estudi personal de continguts
  • AF16-Treball d’ampliació i síntesi
  • AF17-Disseny, planificació i/o desenvolupament de propostes d’intervenció/investigació, realització d’entrevistes, ...
  • AF18-Estudi de casos, supòsits pràctics, ...
  • AF19-Qüestionaris i/o aplicatius i programes d’autoentrenament
  • AF20-Traduccions
  • AF21-Exposicions orals, defenses de projectes
  • AF22-Exàmens i proves
  • AF23-Correcció d’exercicis i seguiment
  • AF24-Confecció de portafolis, memòries, projectes, diaris reflexius
  • AF25-Projectes de cooperació amb institucions o agents socials del territori (ApS)
  • AF26-Realització cooperativa d’un projecto en un temps determinat per a resoldre un problema i/o abordar una tasca (ABP)
  • AF27-Altres

Metodologies innovadores

Sistemes d’avaluació

  • SE1-Observació de la participació
  • SE2-Seguimient del treball realitzat
  • SE3-Informes dels propis estudiants, tutors externs, tribunal
  • SE4-Proves específiques d'avaluació: exàmens
  • SE5-Realització de treballs o projectes requerits
  • SE6-Defensa pública de projectes
  • SE7-Altres


Tipologies docents

Es defineixen només a nivell d'assignatura. Ajuden a la definició de l'oferta acadèmica i tenen relació amb com s'organitza la docència.

  • MD1-Grup classe
  • MD2-ACC / ABP
  • MD3-Laboratori / Taller
  • MD4-Simulació
  • MD5-Seminari
  • MD6-Aprenentatge i Servei
  • MD7-Tutorització
  • MD8-Tribunal