Accions

Estudi de casos

De Recursos docents

Què és

El mètode del cas és una tècnica d'aprenentatge basada en la participació activa, cooperativa i en el diàleg democràtic dels estudiants sobre una situació real en què s'analitza un problema específic, per tal d'arribar a una conceptualització experiencial i fer una cerca de solucions eficaces. L’objectiu del mètode de l’estudi de casos és comprendre en profunditat una situació en el seu context natural i complex. No pretén que l’estudiantat trobi la solució ideal, sinó que aprengui a resoldre situacions en equip, afavorir la percepció de la realitat, la reflexió personal, la capacitat d'anàlisi i l'assumpció de riscos.

L’estudi de casos és una de les metodologies més conegudes. Es va iniciar a Harvard el 1914 i, actualment s'utilitza en universitats de tot el món i en gairebé totes les disciplines.

Fases

  1. Presentació del cas
  2. Lectura i preparació individual
  3. Discussió en grups petits
  4. Posada en comú en grup gran

Què hem de tenir en compte

Un bon cas ha de ser:

· Versemblant: de manera que el seu argument sigui possible, que deixi la impressió que algú ho ha viscut.

· Provocador: que la història que explica estimuli la curiositat i convidi a l'anàlisi dels seus personatges.

· Concís: sense adorns literaris ni excés de tecnicismes que esdevinguin pesats.

· Proper: amb narracions i psicologies de l'entorn més pròxim, de la pròpia cultura.


Per avaluar el progrés dels estudiants, és útil dividir les habilitats d'un anàlisi de casos en tres parts: identificació dels fets, identificació del problema i solució del mateix.

Per tant, l'avaluació de l'estudiant es basa en la mesura en què explicita les seves preguntes, el seu procés d'informació i les seves solucions.


A l'hora de plantejar un aprenentatge basat en l'estudi de casos podem trobar alguns inconvenients, com:


. Els grups d'estudiants solen ser nombrosos i, per tant, es pot perdre el control del grup.

· Els estudiants, sobretot els més joves, poden perdre's en la tasca de resoldre el cas i oblidar els seus objectius d'aprenentatge.

· Dissenyar una avaluació vàlida pot semblar complex i difícil en el mètode de casos.

· Els alumnes poden percebre poca relació entre el cas i els continguts d'aprenentatge del curs.

Altres informacions i ajudes d'interès

metodologies d'ensenyament-aprenentatge de la UPF. Estudi de cas

El estudio de casos como técnica didáctica- Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo Vicerrectoría Académica, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey