Aprenentatge i servei (ApS)
De Recursos docents
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
L’ApS es va consolidar com a metodologia educativa a partir dels anys 80 i 90 amb iniciatives institucionals, especialment als EUA. L’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. Implica el desenvolupament, dins l’assignatura, d’un projecte de cooperació amb institucions o agents socials del territori. Suposa una relació d’intercanvi mutu entre universitat i institucions amb un clar impacte en la formació de l’estudiantat.
El seu desplegament implica major coordinació (entre universitat i institucions), major seguiment dels projectes específics (atès que s’ajusten a la singularitat de la institució col·laboradora) que s’estiguin fent i major diversificació de les propostes i per tant, de tutorització.
Fases:
- Anàlisi de la realitat
- Proposta d'idees i selecció d’una d'elles
- Planificació del projecte
- Desenvolupament del projecte
- Avaluació
Què hem de tenir en compte
L'aprenentatge i servei és essencial que respongui a una necessitat real i sentida per la comunitat, identificant un problema o una oportunitat de millora. La participació de la comunitat en la identificació d'aquesta necessitat és vital per assegurar-ne la rellevància i l'impacte. El servei ofert ha de ser de qualitat, planificat i executat de manera responsable i eficient, tenint en compte els recursos disponibles i les capacitats dels participants. Es essencial definir molt bé el disseny de les activitats. Aquestes han de ser adequades a l’edat i capacitats de l’alumnat, assegurant que els reptes siguin assequibles però alhora estimulants. A més, l’alumnat ha de tenir un paper actiu en el procés, participant en la presa de decisions i desenvolupant habilitats com el treball en equip, la comunicació i el pensament crític.
També, cal esmentar que és possible que no totes les parts implicades (alumnat, comunitat, institucions) estiguin igualment motivades o compromeses amb el projecte. La manca de participació activa pot limitar l’impacte del servei i generar frustració. També cal ser conscient que algunes necessitats comunitàries poden ser complexes o difícils de tractar en un marc educatiu, i, si no es gestionen adequadament, poden donar lloc a resultats poc satisfactoris.
Altres informacions i ajudes d'interès
La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC
De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf El aprendizaje servicio: bases pedagógicas e ideas clave
Experiències d’aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars