Accions

Aprenentatge cooperatiu

De Recursos docents

Què és

L’aprenentatge cooperatiu té les seves arrels en el segle XX, influenciat per teòrics com John Dewey, Lev Vygotski i Jean Piaget, que destacaven la importància de la interacció social en l’aprenentatge. L’aprenentatge cooperatiu és una forma d’estructurar les activitats formatives de les diferents assignatures per propicar la interacció entre els participants. També gira al voltant del treball en equip, a més –per suposat– de basar-se en la necessària interacció entre el professorat i l’alumnat, i en el treball individual. És tant un mètode com un enfocament global de l'ensenyament, una filosofia que prioritza la cooperació (divisió de tasques entre membres de l'equip) i la col·laboració (treball conjunt de mermbres de l'equip) per davant de la competició. En l’estructura d’aprenentatge que hi ha darrere d’aquest mètode d’ensenyament a més de la interacció docent-discent es dona una gran importància a la interacció entre estudiants. Com a conseqüència, a més de l’esforç i el treball individual, es dona també una gran importància al treball en equip.

Què hem de tenir en compte

Els grups de treball en l'aprenentatge cooperatiu han de ser heterogenis, és a dir, han de barrejar alumnes amb diferents capacitats, coneixements, i experiències. Aquest tipus de diversitat permet als estudiants aprendre uns dels altres i aprofitar els punts forts de cada membre del grup.

En lloc de realitzar tasques de forma individual, es creen grups per enriquir-se i ajudar-se mútuament en la realització de les tasques i projectes. Es discuteixen idees, es comparteixen coneixements, es fomenta el debat i el pensament crític, etc.

Aprenentatge cooperatiu (Pexels)

Si treballem amb persones amb diferents punts de vista i capacitats, els estudiants aprenen diverses soft skills, com ara gestionar les diferències individuals. Això els ajuda a millorar les seves habilitats de comunicació, resolució de conflictes i cooperació. Aprenen a escoltar les idees dels altres, defensar les seves pròpies opinions de manera respectuosa i arribar a consensos. Els estudiants hauran de treballar conjuntament en la recopilació d’informació, discussió d’idees, redacció del projecte i la presentació posterior a la resta de la classe. És habitual que no tots els membres del grup participin de manera igual. En molts casos, algunes persones assumeixen la major part de les tasques, mentre que altres s’impliquen menys o fins i tot deleguen completament les seves responsabilitats. Aquest desequilibri pot generar tensions dins del grup i frustració en els qui han treballat més intensament. Generalment, els equips docents procuren definir dinàmiques o papers per disminuir aquesta distorció de la càrrega de feina. En aquest sentit, Moodle ens pot oferir diverses opcions per a la gestió del treball en grup.

D’altra banda, per a algunes persones, especialment les més tímides o introvertides, aquesta metodologia pot resultar estressant. La pressió de treballar en grup, compartir idees o exposar-les davant dels altres pot generar ansietat i afectar negativament la seva experiència d’aprenentatge. Aquest malestar pot fer que alguns estudiants no se sentin còmodes ni motivats.

Altres informacions i ajudes d'interès

La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC