Accions

Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
Cap resum de modificació
Línia 137: Línia 137:
==== Tipologies docents ====
==== Tipologies docents ====
Les tipologies docents s'utilitzen en la definició de l'oferta acadèmica i tenen relació amb com s'organitza la docència. Es defineixen només a nivell d'assignatura.
Les tipologies docents s'utilitzen en la definició de l'oferta acadèmica i tenen relació amb com s'organitza la docència. Es defineixen només a nivell d'assignatura.
* MD1-Grup classe
* TD01-Grup classe
* MD2-ACC / ABP
* TD02-ACC / ABP
* MD3-Laboratori / Taller
* TD03-Laboratori / Taller
* MD4-Simulació
* TD04-Simulació
* MD5-Seminari
* TD05-Seminari
* MD6-Aprenentatge i Servei
* TD06-Aprenentatge i Servei
* MD7-Tutorització
* TD07-AICLE
* MD8-Tribunal
* TD08-Tutorització
* TD09-Tribunal

Revisió del 12:54, 29 nov 2023

Què és

El model de formació de la UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).

Conceptes

En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023.

Metodologia

És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat docent per a l’adquisició dels resultats d’aprenentatge per part de l’estudiantat.

Inclou aspectes com ara:

  • Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat docent, en aquest cas, ja desenvolupats en el document Model de formació de la UVic-UCC[1].
  • Metodologies d’ensenyament-aprenentatge: significa formats preestablerts en la forma d’organitzar la classe i l’activitat docent, com ara la lliçó la magistral, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
  • Modalitats organitzatives de l’activitat: formes de treball de l’estudiantat:
    • Amb intervenció del professorat:
      • Grup classe
      • Grups reduïts: En equip, De grup, En xarxa, En parelles
      • Tutoria: Individual, Grupal
    • Sense intervenció del professorat (treball autònom)
      • Individual, Grupal
  • Modalitat d’impartició: generalment aquest termes fan referència a l’organització d’un títol complet.
    • Presencial, Semipresencial, Virtual[2]
Memòries de títols oficials

A les memòries de títols oficials cal explicar les metodologies. Són considerades Metodologies innovadores aquells formats preestablerts en la forma d’organitzar la classe i l’activitat docent que no siguin la lliçó magistral i/o mètode expositiu per part del professorat.

A la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de metodologies:

Activitats formatives

Són cada una de les accions o processos que condueixen a l’obtenció d’un o varis resultats d’aprenentatge.

Dimensions de les activitats formatives:

  • Segons qui realitza l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiantat.
  • Finalitat de l’activitat: formativa o avaluativa[3]
  • Tipus d’aprenentatge que promou: segones les taxonomies d’aprenentatge[4]
Memòries de títols oficials

Pel que fa a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg:

  • AF01-Assistència a exposicions docents
  • AF02-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
  • AF03-Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
  • AF04-Producció multimèdia (vídeos, podcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
  • AF05-Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
  • AF06-Anàlisis i contrast de dades o processos
  • AF07-Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
  • AF08-Visites externes
  • AF09-Pràctiques als centres o empreses
  • AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
  • AF11-Elaboració  de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
  • AF12- Roleplay o dramatitzacions
  • AF13-Tallers o seminaris
  • AF14-Activitats pràctiques o activitats de laboratori
  • AF15-Estudi personal de continguts
  • AF16-Treball d’ampliació i síntesi
  • AF17-Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
  • AF18-Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
  • AF19-Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
  • AF20-Exposicions orals o defenses de projecte
  • AF21-Exàmens o proves
  • AF22-Correcció d’exercicis i seguiment
  • AF23-Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
  • AF24-Tutories
  • AF25-Altres

Avaluació

És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables i objectives i de criteris clars i degudament publicats.

Contempla:

  • Activitats d’avaluació: mitjà pel qual el professorat és capaç d’observar el progrés de l’estudiantat. A la vegada, l’estudiantat pot prendre consciència del procés que està realitzant.
  • Estratègies o tècniques d’avaluació: segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
    • Autoavaluació: dels estudiants a nivell personal
    • Coavaluació: processos compartits entre professorat i estudiants
    • Avaluació mútua: entre estudiants
    • Avaluació del professorat (heteroavaluació): a partir de la correcció personal dels treballs, exercicis, exàmens...
  • Sistemes d’avaluació: conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés, com ara l’observació de la participació de l’estudiantat, realització d’exàmens o lliurament de treballs, entre altres.
  • Resultats d’aprenentatge: afirmacions sobre el què s’espera que un/a estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
  • Criteris d’avaluació i qualificació: determinar un pes específic a cada:
    • criteri d’avaluació
    • instrument d’avaluació emprat.
  • Mesures de recuperació.
Memòries de títols oficials

Per a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de sistemes d’avaluació:

  • SE01-Evidències de participació
  • SE02-Seguiment del treball realitzat
  • SE03-Informes de l’estudiantat, tutoria externa o tribunal
  • SE04-Proves específiques d'avaluació (exàmens)
  • SE05-Treballs o projectes
  • SE06-Defensa pública de projectes
  • SE07-Altres

[1] Actualment en revisió.

[2] La modalitat d’impartició es defineix en funció de la distribució de les hores de docència i les de treball autònom de l’estudiant. Les hores de docència són aquelles en les que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i en les que hi ha interacció sincrònica entre el professorat i l’estudiantat (presencials o en línia). Pel que fa a les hores de treball autònom, l’estudiantat les destina a l’estudi, preparació d’exàmens i treballs, fora de les hores de contacte amb el professorat.

[3] Totes poden ser formatives, però les avaluatives són considerades les que han estat dissenyades per a recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.

[4] Com la taxonomia de Bloom (Recordar, Comprendre, Aplicar, Analitzar, Avaluar, Crear) i les seves posteriors adaptacions a l’era digital (Anderson, L.W., and D. Krathwohl (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York.)

Altres conceptes

Càrrega del crèdit ECTS

El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.

Assignatura / Matèria / Mòdul

Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures

  • Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
  • Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
  • Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.

Tipologies d'assignatures

Les assignatures poden ser:

  • FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
  • OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
  • OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
  • PAE: pràctiques acadèmiques externes.
  • TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.

Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).

Tipologies docents

Les tipologies docents s'utilitzen en la definició de l'oferta acadèmica i tenen relació amb com s'organitza la docència. Es defineixen només a nivell d'assignatura.

  • TD01-Grup classe
  • TD02-ACC / ABP
  • TD03-Laboratori / Taller
  • TD04-Simulació
  • TD05-Seminari
  • TD06-Aprenentatge i Servei
  • TD07-AICLE
  • TD08-Tutorització
  • TD09-Tribunal