Aula invertida (flipped classroom)
De Recursos docents
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
L’aula invertida (flipped classroom) no només incorpora noves eines i recursos a l’ensenyament, sinó també noves maneres de fer. Un vídeo, la lectura d’un article, d’un capítol d’un llibre, d’una entrada d’una pàgina web, … són tasques que l’estudiant pot fer autònomament “abans” de la classe. I a través d’una perspectiva d’aprenentatge col·laboratiu “durant” la classe posar en pràctica aquesta teoria amb la utilització de metodologies actives. L’aula invertida no només proposa els canvis en els temps dedicats a l’aprenentage autònom i al treball col·laboratiu, sinó també en el rol del professor, el rol de l’alumne, el plantejament dels continguts, i finalment, en la gestió de l’aula.
Es tracta d’un sistema trencador perquè proposa que els alumnes estudiïn i preparin les lliçons fora de classe, accedint a casa als continguts de les assignatures perquè, posteriorment, sigui a l’aula on facin els deures, interactuïn i realitzin activitats més participatives. L’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge i s’hi implica des del primer moment, ja que els dota de responsabilitats.
Què hem de tenir en compte
L’aprenentatge amb classe invertida requereix que els alumnes tinguin un alt grau d’autodisciplina i organització personal. Aquells estudiants que no són capaços de gestionar el seu temps o que tenen dificultats per organitzar-se poden endarrerir-se en el procés d’aprenentatge, la qual cosa pot afectar la seva implicació i els resultats finals. Sense la supervisió constant d’un docent, la motivació per preparar-se adequadament a casa pot disminuir.
Alguns alumnes poden sentir-se incòmodes amb la responsabilitat extra que implica l’aprenentatge autònom, ja que estan acostumats a la transmissió directa de coneixement.
Un altre punt crític és la càrrega de treball que representa per als docents. Preparar una classe invertida implica dissenyar recursos atractius, seleccionar materials adequats i planificar activitats significatives per a les sessions presencials, la qual cosa pot requerir molt més temps i esforç en comparació amb una metodologia tradicional.
Aquesta metodologia també comporta un cert risc de manca de supervisió. En realitzar part de l’aprenentatge fora de l’aula, el docent té menys control sobre si els estudiants estan treballant correctament o si comprenen els materials. Això pot portar a confusions o malentesos que no es resolen fins a la sessió presencial.
Altres informacions i ajudes d'interès
¿En qué consiste el aula invertida o flipped classroom?
Aprendizaje invertido (Flipped learning) | Kit de Pedagogía y TIC
Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day
Tucker, B. (2012). The flipped classroom: Online education at its best. Education Next.