Accions

Aula invertida (flipped classroom)

De Recursos docents

Què és

L’aula invertida (flipped classroom) incorpora noves eines i recursos a l’ensenyament, i noves maneres de fer. Un vídeo, la lectura d’un article, d’un capítol d’un llibre, d’una entrada d’una pàgina web, … són tasques que l’estudiant pot fer autònomament abans de la classe. I a través d’una perspectiva d’aprenentatge col·laboratiu durant la classe posar en pràctica aquesta teoria amb la utilització de metodologies actives. L’aula invertida proposa canviar el temps dedicat a l’aprenentage autònom i al treball col·laboratiu, i també en el rol del professor, el rol de l’alumne, el plantejament dels continguts, i la gestió de l’aula.

L'aula invertida es va proposar inicialment com a metodologia de cursos semipresencials als Estats Units, aprofitant la facilitat de visualitzar vídeos explicatius en línia, en substitució de la classe magistral en directe. Proposa que els alumnes estudiïn i preparin els coneixaments fora de classe, accedint a casa als continguts de les assignatures perquè, posteriorment, sigui a l’aula on facin els exercicis pràctics, interactuïn i realitzin activitats més participatives. Així, l’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge i s’hi implica des del primer moment, ja que els dota de responsabilitats.

Més recentment, alguns equips docents han proposat fer servir la metodologia d'aula invertida a la docència 100% presencial. Queda per veure si això realment és factible, ja que representa un augment significatiu de dedicació de l'alumnat. Però es poden proposar algunes seqüències d'activitats d'aula invertida, no hi ha dubte, i així aqauesta p`ractica és equivalent a les sessions de treball dirigit ja previstos a les formacions universitàries.

Flipped classroom
DuEnLiJu, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons


Què hem de tenir en compte

L’aprenentatge amb classe invertida requereix que els alumnes tinguin un alt grau d’autodisciplina i organització personal. Aquells estudiants que no són capaços de gestionar el seu temps o que tenen dificultats per organitzar-se poden endarrerir-se en el procés d’aprenentatge, la qual cosa pot afectar la seva implicació i els resultats finals. Sense la supervisió constant d’un docent, la motivació per preparar-se adequadament a casa pot disminuir.

Alguns alumnes poden sentir-se incòmodes amb la responsabilitat extra que implica l’aprenentatge autònom, ja que estan acostumats a la transmissió directa de coneixement.

Un altre punt crític és la càrrega de treball que representa per als docents. Preparar una classe invertida implica dissenyar recursos atractius, seleccionar materials adequats i planificar seqüències detalladers d'activitats significatives per a les sessions presencials, la qual cosa pot requerir molt més temps i esforç en comparació amb una metodologia tradicional.

Aquesta metodologia també comporta un cert risc de manca de supervisió. En realitzar part de l’aprenentatge fora de l’aula, el docent té menys control sobre si els estudiants estan treballant correctament o si comprenen els materials. és imprescindible en aquesta metodologia que els estudiants compleixin amb la seva part. Si venen a la classe presencial sense haver fet l'autoestudi previ, es desmonta tota la proposta didàctica

Altres informacions

La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC.