Lliçó magistral
De Recursos docents
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
Es basa en la figura del docent com a transmissor de coneixements. És d'utilitat per a l'organització del coneixement, l'explicació de conceptes i teories i per oferir síntesi d'idees als estudiants. Sovint s'utilitza en un format unidireccional. Tot i que actualment es fomenta l’ús de metodologies actives, la lliçó magistral pot ser una eina molt efectiva si s’utilitza correctament.
Quina es la seva finalitat
- Exposar/adquirir informació actualitzada i ben organitzada procedent de fonts diverses i de difícil accés a l'estudiant.
- Facilitar la comprensió i l’aplicació dels procediments específics de l'assignatura
- Elevar els nivells motivacionals dels estudiants cap a l'assignatura.
Què hem de tenir en compte
Un cop acabada la sessió, és important comprovar si els objectius s’han assolit. Algunes estratègies per avaluar-ho són:
- Fer preguntes de revisió al final de la sessió per identificar dubtes.
- Observar la participació i les reaccions durant l’exposició.
La lliçó magistral pot fomentar una actitud passiva en els estudiants, ja que no sempre requereix una implicació activa per part seva, cosa que pot dificultar la seva implicació i assimilació del contingut. Per mitigar-ho, és recomanable introduir moments d’interacció, com preguntes dirigides, pauses per reflexionar o breus debats.
S'ha d'intentar fer que la clase sigui el mes dinàmic possible, per no fer que l'alumnat s'avorreixi hi presti la màxima atenció possible
A més, aquesta metodologia tendeix a centrar tot el procés d’aprenentatge en la figura del docent, cosa que pot generar una dependència excessiva. Això pot limitar el desenvolupament de competències com la cerca autònoma d’informació o la reflexió crítica, essencials per a un aprenentatge més profund i significatiu.
Altres informacions i ajudes d'interès
Dues classes de classes magistrals - El Diari de l'Educació
Acompanya't de les metodologies d'ensenyament-aprenentatge de la UPF