Aprenentatge per projectes
De Recursos docents
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
En aquest mètode d’ensenyament-aprenentatge els estudiants duen a terme la realització d'un projecte en un temps determinat per resoldre un problema o abordar una tasca mitjançant la planificació, el disseny i la realització d'una sèrie d'activitats, i tot això a partir del desenvolupament i l'aplicació d'aprenentatges adquirits i de l'ús efectiu de recursos. Pretén que els estudiants assumeixin una responsabilitat més gran del seu propi aprenentatge, així com aplicar, en projectes reals, les habilitats i coneixements adquirits en la seva formació. La innovació que suposa la realització de projectes com a estratègia d'aprenentatge rau no en el projecte en si mateix, sinó en les possibilitats que suposa la realització per posar en pràctica i desenvolupar diferents competències.
Avantatges
- Desenvolupa habilitats del segle XXI: col·laboració, comunicació, creativitat i pensament crític.
- Motiva els estudiants perquè veuen la rellevància del que aprenen.
- Millora l’aprenentatge profund en lloc del memorístic.
- Afavoreix el treball en equip i la resolució de problemes.
Què hem de tenir en compte
Un dels punts forts de l'aprenentatge per projectes és la seva connexió amb situacions reals. El repte ha de ser prou significatiu perquè els estudiants sentin que el seu treball té una aplicació pràctica i que pot generar un impacte positiu. El projecte ha de tractar un tema que els interessi i que tingui rellevància en el seu entorn.
El treball en equip és fonamental en l'aprenentatge per projectes. Cada membre de l’equip ha de tenir un rol clar, amb tasques específiques que contribueixin a l’èxit del projecte global. Això fomenta el respecte, la comunicació i la resolució de conflictes dins dels grups.
El treball en equip no s’ha de limitar a les interaccions de curt termini, sinó que els grups han de ser capaços de treballar de manera continuada per assolir un objectiu comú. Això inclou la coordinació entre diferents membres, l’assignació i la revisió de tasques.
Tambe sera molt important donar-li certa rellevància al feedback, ja que eo l feedback és crucial per ajudar els estudiants a millorar els seus processos i solucions. Aquest ha de ser constructiu, oferint punts de millora, així com reconeixent els èxits.
A mes a mes l'aprenentatge per projectes ha d’estar dissenyat per ser inclusiu, permetent que tots els estudiants, independentment de les seves habilitats o ritmes d’aprenentatge, puguin participar activament. Pot ser necessari adaptar les tasques i els recursos a les necessitats individuals dels estudiants.
Altres informacions i ajudes d'interès
De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
"Setting the Standard for Project-Based Learning" (J. Larmer, J. R. Mergendoller i S. Boss)
Proporciona guies pràctiques per implementar projectes d’alta qualitat i avaluar-los eficaçment.
ISBN: 9781416620339
Thomas, J. W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning.
Bell, S. (2010). Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future.