Accions

Aprenentatge basat en recerca (ABR)

De Recursos docents

Aprenentatge Basat en Recerca (Pexels)

Què és

A mitjans del segle XX, el moviment de la pedagogia per projectes i l’ensenyament basat en problemes (PBL) van contribuir a consolidar l’ABR com un enfocament que integra la investigació en el procés d’aprenentatge.


L'aprenentatge basat en recerca és una metodologia pedagògica amb què el docent incorpora els últims resultats i avenços d'una determinada investigació als continguts de l'assignatura.


Aquest enfocament didàctic connecta l’aprenentatge amb la recerca en el context d’una classe, i amb el suport d’un docent. És compatible amb altres metodologies com, per exemple, l'Aprenentatge Orientat a Projectes i fa ús del mètode científic per generar coneixement. Es tracta de desenvolupar recerques actuals, que també poden ser molt específiques o amb una mostra reduïda.

Què hem de tenir en compte

En primer lloc, l’exigència de temps és un factor rellevant. L’aprenentatge basat en la recerca requereix un procés llarg i detallat, que implica definir una pregunta investigable, recopilar informació, analitzar dades i presentar conclusions. Aquest procés pot resultar complicat en contextos educatius amb horaris ajustats o currículums densos, on pot ser difícil trobar prou espai per desenvolupar una recerca en profunditat.


Un altre desafiament és la capacitat dels estudiants per gestionar l’autonomia. L’aprenentatge basat en la recerca requereix que els estudiants siguin proactius, organitzats i capaços d’autogestionar el seu procés d’aprenentatge. En el cas d’estudiants més joves o poc habituats a treballar de manera independent, aquesta metodologia pot resultar aclaparadora i conduir a la desmotivació.


Per altra banda, el rol del professorat també pot ser un aspecte crític. Aquest mètode exigeix que el docent adopti un paper de guia o facilitador, en lloc de transmetre coneixements de manera directa. Això pot ser un repte per a alguns professors que no estan formats o acostumats a aquest tipus d’enfocament pedagògic. A més, dissenyar i supervisar processos d’investigació adaptats a cada grup pot resultar complex i consumir molt temps.


El professor ha de canviar la seva posició tradicional com a transmissor de coneixements i assumir un paper de mentor que acompanya l'estudiant en el procés d'investigació. Això requereix habilitats específiques, com saber fer preguntes que estimulin el pensament crític, donar suport sense intervenir excessivament i ajudar els estudiants a desenvolupar la seva autonomia. Aquest canvi de paradigma pot ser complicat per a professors que no estan familiaritzats amb aquesta metodologia o que no han rebut formació específica. A més, el professor ha de ser capaç de gestionar les expectatives i la motivació dels estudiants. En un procés d’investigació, és normal que hi hagi moments de frustració o dificultat, especialment quan els resultats no són clars o quan els estudiants es troben amb obstacles inesperats. El professor ha de mantenir un equilibri entre oferir suport i permetre que els alumnes superin aquests reptes per si mateixos, fomentant així la seva capacitat de resiliència.


Un altre punt negatiu és la desorientació dels estudiants, especialment aquells sense experiència en investigació. El fet d’haver de definir les pròpies preguntes de recerca i desenvolupar tot el procés de manera independent pot resultar aclaparador per a molts estudiants. La manca d’orientació clara en algunes etapes pot generar confusió i inseguretat, especialment en aquells que no estan acostumats a l’autonomia en el seu aprenentatge.


És per això que el professor és tan important en l'aprenentatge basat en recerca

Altres informacions i ajudes d'interès

La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC.

Acompanya't de les metodologies d'ensenyament-aprenentatge de la UPF. ABR (vídeo de 5:55 minuts de la UPF)

Anderson, C. W., & Phelan, D. J. (2000). "Case studies: A strategy for inquiry-based learning." Journal of College Science Teaching, 29(4), 248-253.

Herrington, J., & Oliver, R. (2000). "An instructional design framework for authentic learning environments." Educational Technology Research and Development, 48(3), 23-48.

Gibson, W., & Jenkins, D. (2016). "Research-based learning in higher education: The case for a pedagogy of inquiry." Journal of Education for Teaching, 42(1), 7-23.

Brew, A. (2006). "Research and Teaching: Beyond the Divide." Palgrave Macmillan.

Mills, G. E. (2003). "Action Research: A Guide for the Teacher Researcher." Pearson.