Accions

Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
Cap resum de modificació
 
(Hi ha 17 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
{{Template:ModelFormacio}}
=== Què és ===
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i ''online'').
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i ''online'').


=== Glossari ===
=== Conceptes ===
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023.


==== Modalitats d’ensenyament ====
==== Metodologia ====
La modalitat d’una titulació es defineix segons és la relació entre les hores de '''docència''' respecte a les hores de '''treball autònom:'''
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa per a l’adquisició dels resultats d’aprenentatge per part de l’estudiantat.


* Docència: hores d'interacció entre professorat i estudiantat. Es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i poden ser presencials o virtuals.
Inclou aspectes com ara:
* Treball autònom''':''' hores d’estudi i de preparació d’exàmens o de treballs que l’estudiantat fa fora de les hores de contacte amb el professorat.  


La proporció total entre hores de docència i hores de treball autònom determina la modalitat d'ensenyament de l'estudi:
* '''Principis pedagògics''' i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC[1].
{| class="wikitable"
* '''Mètodes d’ensenyament-aprenentatge''' per organitzar l’activitat formativa, com ara la lliçó magistral, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
|+
* '''Modalitats organitzatives de l’activitat formativa'''
!'''Modalitat'''
** Amb contacte directe amb el professorat:
!'''Docència'''
*** Grup classe
!'''Treball autònom'''
*** Grups reduïts
|-
*** Tutoria individual o grupal
!Presencial
** Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom)
!33%
*** Individual
!67%
*** Grupal
|-
* '''Modalitat d’impartició d'una titulació'''[2]
!Semipresencial
** Presencial
!13 a 20%
** Semipresencial
!80 a 87%
** Virtual
|-
 
!Virtual
===== Memòries de títols oficials =====
!7%
A les memòries de títols oficials cal explicar les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de la lliçó magistral i el mètode expositiu, també cal destacar aquelles metodologies actives que tenen un caràcter innovador.
!93%
 
|}
A la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de metodologies:
En les modalitats presencial i semipresencial el 25'''%''' de les hores de docència poden ser de contacte virtual sincrònic.  
 
* [[Lliçó magistral|M01-Expositiva]]
* [[Aula invertida (flipped classroom)|M02-Aula invertida]]
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M03-Aprenentatge basat en projectes]]
*[[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M04-Aprenentatge basat en problemes]]
* [[Aprenentatge cooperatiu|M05-Aprenentatge cooperatiu]]
* [[Aprenentatge i servei (ApS)|M06-Aprenentatge i servei]]
* [[Estudi de casos|M07-Estudi de casos]]
* [[Simulació|M08-Simulació]]
* M09-Gamificació
* M10-Altres
 
==== Activitats formatives ====
Són cada una de les accions o processos que condueixen a l’obtenció d’un o varis resultats d’aprenentatge.
 
Dimensions de les activitats formatives:
 
* '''Segons qui realitza l’acció:''' si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiantat.
* '''Finalitat de l’activitat:''' formativa o avaluativa[3]
* '''Tipus d’aprenentatge que promou''': segones les taxonomies d’aprenentatge[4]
 
===== Memòries de títols oficials =====
Pel que fa a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg d’activitats formatives:
 
* AF01-Assistència a exposicions docents
* AF02-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
* AF03-Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
* AF04-Producció multimèdia (vídeos, podcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
* AF05-Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
* AF06-Anàlisis i contrast de dades o processos
* AF07-Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
* AF08-Visites externes
* AF09-Pràctiques als centres o empreses
* AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
* AF11-Elaboració  de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
* AF12- ''Roleplay'' o dramatitzacions
* AF13-Tallers o seminaris
* AF14-Activitats pràctiques o activitats de laboratori
* AF15-Estudi personal de continguts
* AF16-Treball d’ampliació i síntesi
* AF17-Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
* AF18-Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
* AF19-Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
* AF20-Exposicions orals o defenses de projecte
* AF21-Exàmens o proves
* AF22-Correcció d’exercicis i seguiment
* AF23-Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
* AF24-Tutories
* AF25-Altres
 
==== Avaluació ====
És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars i degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està realitzant..
 
Contempla:
 
* '''Les estratègies o tècniques d’avaluació''' segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
** Autoavaluació: l'estudiant s’avalua a si mateix
** Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants
** Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants
** Avaluació del professorat (heteroavaluació): el professorat avalua
* '''Els sistemes d’avaluació''' són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
* '''Els resultats d’aprenentatge són''' afirmacions sobre el què s’espera que un/a estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
* '''Els criteris d'avaluació''' han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació.
* '''Les mesures de recuperació o avaluació complementària''' són accions orientades a la millora de l’estudiant per l’assoliment dels resultats d’aprenentatge.
 
===== Memòries de títols oficials =====
Per a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de sistemes d’avaluació:
 
* SE01-Evidències de participació
* SE02-Seguiment d’activitats realitzades
* SE03-Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal
* SE04-Proves específiques
* SE05-Treballs o projectes
* SE06-Defensa pública de projectes
* SE07-Altres
 
----[1] Actualment en revisió.
 
[2] La modalitat d’impartició es defineix en funció de la distribució de les hores de docència i les de treball autònom de l’estudiant. Les hores de docència són aquelles en les que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i en les que hi ha interacció sincrònica entre el professorat i l’estudiantat (presencials o en línia). Pel que fa a les hores de treball autònom, l’estudiantat les destina a l’estudi, preparació d’exàmens i treballs, fora de les hores de contacte amb el professorat.
 
[3] Totes poden ser formatives, però les avaluatives són considerades les que han estat dissenyades per a recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
 
[4] Com la taxonomia de Bloom (Recordar, Comprendre, Aplicar, Analitzar, Avaluar, Crear) i les seves posteriors adaptacions a l’era digital (Anderson, L.W., and D. Krathwohl (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York.)
 
=== Altres conceptes ===


==== Càrrega del crèdit ECTS ====
==== Càrrega del crèdit ECTS ====
Línia 47: Línia 134:
* PAE: pràctiques acadèmiques externes.
* PAE: pràctiques acadèmiques externes.
* TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.
* TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).  
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).
 
==== Activitats formatives ====
 
* AF1-Exposició magistral del professorat
* AF2-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
* AF3-Debats, col·loquis, converses o grups de discussió, fòrums, ...
* AF4-Producció de vídeos i/o materials audiovisuals i/o productes (podcasts, ...)
* AF5-Lectura i comprensió de textos i elaboració d’informes o resums, mapes conceptuals, ...
* AF6-Anàlisis i contrast de dades o processos
* AF7-Cerca d’informació bibliogràfica, recerca documental
* AF8-Visites externes
* AF9-Pràctiques als centres/empreses
* AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
* AF11-Elaboració  de glossaris, repositoris o llistes d’enllaços web (wikis)
* AF12-Simulació, role play, dramatitzacions
* AF13-Organització de tallers, seminaris
* AF14-Activitats pràctiques/laboratori
* AF15-Preparació individual de proves. Estudi personal de continguts
* AF16-Treball d’ampliació i síntesi
* AF17-Disseny, planificació i/o desenvolupament de propostes d’intervenció/investigació, realització d’entrevistes, ...
* AF18-Estudi de casos, supòsits pràctics, ...
* AF19-Qüestionaris i/o aplicatius i programes d’autoentrenament
* AF20-Traduccions
* AF21-Exposicions orals, defenses de projectes
* AF22-Exàmens i proves
* AF23-Correcció d’exercicis i seguiment
* AF24-Confecció de portafolis, memòries, projectes, diaris reflexius
* AF25-Projectes de cooperació amb institucions o agents socials del territori (ApS)
* AF26-Realització cooperativa d’un projecto en un temps determinat per a resoldre un problema i/o abordar una tasca (ABP)
* AF27-Altres
 
==== Metodologies innovadores ====
 
*[[Classe invertida (flipped classroom)|MI1-Aula invertida (''flipped classroom'')]]
*[[Aprenentatge orientat a projectes (AOP)|MI2-Aprentatge basat en projectes]]
*[[Aprenentatge cooperatiu|MI3-Aprentatge cooperatiu]]
*[[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|MI4-Aprentatge basat en problemes]]
*[[Aprenentatge i servei (ApS)|MI5-Aprentatge i servei]]
*[[Estudi de casos|MI6-Estudio de casos]]
* MI7-Aprentatge basat en reptes
* MI8-Simulació
* MI9-Altres
 
==== Sistemes d’avaluació ====
 
* SE1-Observació de la participació
* SE2-Seguimient del treball realitzat
* SE3-Informes dels propis estudiants, tutors externs, tribunal
* SE4-Proves específiques d'avaluació: exàmens
* SE5-Realització de treballs o projectes requerits
* SE6-Defensa pública de projectes
* SE7-Altres
 
 
==== Tipologies docents ====
Es defineixen només a nivell d'assignatura. Ajuden a la definició de l'oferta acadèmica i tenen relació amb com s'organitza la docència.
* MD1-Grup classe
* MD2-ACC / ABP
* MD3-Laboratori / Taller
* MD4-Simulació
* MD5-Seminari
* MD6-Aprenentatge i Servei
* MD7-Tutorització
* MD8-Tribunal

Revisió de 13:16, 9 feb 2024

Què és

El model de formació de la UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).

Conceptes

En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023.

Metodologia

És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa per a l’adquisició dels resultats d’aprenentatge per part de l’estudiantat.

Inclou aspectes com ara:

  • Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC[1].
  • Mètodes d’ensenyament-aprenentatge per organitzar l’activitat formativa, com ara la lliçó magistral, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
  • Modalitats organitzatives de l’activitat formativa
    • Amb contacte directe amb el professorat:
      • Grup classe
      • Grups reduïts
      • Tutoria individual o grupal
    • Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom)
      • Individual
      • Grupal
  • Modalitat d’impartició d'una titulació[2]
    • Presencial
    • Semipresencial
    • Virtual
Memòries de títols oficials

A les memòries de títols oficials cal explicar les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de la lliçó magistral i el mètode expositiu, també cal destacar aquelles metodologies actives que tenen un caràcter innovador.

A la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de metodologies:

Activitats formatives

Són cada una de les accions o processos que condueixen a l’obtenció d’un o varis resultats d’aprenentatge.

Dimensions de les activitats formatives:

  • Segons qui realitza l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiantat.
  • Finalitat de l’activitat: formativa o avaluativa[3]
  • Tipus d’aprenentatge que promou: segones les taxonomies d’aprenentatge[4]
Memòries de títols oficials

Pel que fa a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg d’activitats formatives:

  • AF01-Assistència a exposicions docents
  • AF02-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
  • AF03-Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
  • AF04-Producció multimèdia (vídeos, podcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
  • AF05-Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
  • AF06-Anàlisis i contrast de dades o processos
  • AF07-Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
  • AF08-Visites externes
  • AF09-Pràctiques als centres o empreses
  • AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
  • AF11-Elaboració  de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
  • AF12- Roleplay o dramatitzacions
  • AF13-Tallers o seminaris
  • AF14-Activitats pràctiques o activitats de laboratori
  • AF15-Estudi personal de continguts
  • AF16-Treball d’ampliació i síntesi
  • AF17-Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
  • AF18-Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
  • AF19-Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
  • AF20-Exposicions orals o defenses de projecte
  • AF21-Exàmens o proves
  • AF22-Correcció d’exercicis i seguiment
  • AF23-Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
  • AF24-Tutories
  • AF25-Altres

Avaluació

És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars i degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està realitzant..

Contempla:

  • Les estratègies o tècniques d’avaluació segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
    • Autoavaluació: l'estudiant s’avalua a si mateix
    • Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants
    • Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants
    • Avaluació del professorat (heteroavaluació): el professorat avalua
  • Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
  • Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre el què s’espera que un/a estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
  • Els criteris d'avaluació han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació.
  • Les mesures de recuperació o avaluació complementària són accions orientades a la millora de l’estudiant per l’assoliment dels resultats d’aprenentatge.
Memòries de títols oficials

Per a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de sistemes d’avaluació:

  • SE01-Evidències de participació
  • SE02-Seguiment d’activitats realitzades
  • SE03-Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal
  • SE04-Proves específiques
  • SE05-Treballs o projectes
  • SE06-Defensa pública de projectes
  • SE07-Altres

[1] Actualment en revisió.

[2] La modalitat d’impartició es defineix en funció de la distribució de les hores de docència i les de treball autònom de l’estudiant. Les hores de docència són aquelles en les que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i en les que hi ha interacció sincrònica entre el professorat i l’estudiantat (presencials o en línia). Pel que fa a les hores de treball autònom, l’estudiantat les destina a l’estudi, preparació d’exàmens i treballs, fora de les hores de contacte amb el professorat.

[3] Totes poden ser formatives, però les avaluatives són considerades les que han estat dissenyades per a recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.

[4] Com la taxonomia de Bloom (Recordar, Comprendre, Aplicar, Analitzar, Avaluar, Crear) i les seves posteriors adaptacions a l’era digital (Anderson, L.W., and D. Krathwohl (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York.)

Altres conceptes

Càrrega del crèdit ECTS

El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.

Assignatura / Matèria / Mòdul

Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures

  • Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
  • Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
  • Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.

Tipologies d'assignatures

Les assignatures poden ser:

  • FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
  • OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
  • OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
  • PAE: pràctiques acadèmiques externes.
  • TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.

Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).