Accions

Creació social de preguntes de tipus test: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Línia 25: Línia 25:


* Títol de l’activitat.
* Títol de l’activitat.
* Descripció: Descriure de forma precisa les normes del joc. ''Exemple: Com es creen les preguntes a l’StudentQuiz?''
* Descripció: Descriure de forma precisa les normes del joc. ''Exemple:''
*# ''Obrir StudentQuiz''
** ''Com es creen les preguntes a l’StudentQuiz?''
*# ''Crear pregunta nova > Opció Múltiple > Afegir''  
**#''Obrir StudentQuiz.''
*# ''Nom de la Pregunta: Tema X – Nom de l’estudiant.''  
**#''Crear pregunta nova > Opció Múltiple > Afegir.''
*# ''Text de la pregunta: Escriure l’enunciat de la pregunta. (En català / en castellano)''  
**#''Nom de la Pregunta: Tema X – Nom de l’estudiant.''
*# ''Respostes: Cal que hi hagi 5 opcions (En català / en castellano)''  
**#''Text de la pregunta: Escriure l’enunciat de la pregunta (En català / en castellano).''
*## ''Resposta correcta: Qualificació: 100%.''
**#''Respostes: Cal que hi hagi 5 opcions (En català / en castellano).''  
*## ''Resposta incorrecta: Qualificació: -33%.''
**##''Resposta correcta: Qualificació: 100%.''
*## ''No vull contestar: Qualificació: Cap.''  
**##''Resposta incorrecta: Qualificació: -33%.''
*# ''Les preguntes han de ser rellevants (contingut treballat a classe o que consti als PowerPoints o videos clarament) i de dificultat moderada.''
**##''No vull contestar: Qualificació: Cap.''
**#''Les preguntes han de ser rellevants (contingut treballat a classe o que consti als PowerPoints o videos clarament) i de dificultat moderada.''
** ''Com avaluar les preguntes ja creades?''
**# ''Seleccionar la pregunta o preguntes que es vulguin avaluar (es poden seleccionar totes).''
**# ''Comença el Qüestionari.''
**# ''Primer es respon a la pregunta (seleccionar resposta correcta i “Comprova”).''
**# ''Després s’avalua amb estrelles (de 1 a 5).''
**# ''Finalment, si cal s’escriu un breu comentari dient què falla de la pregunta (Exemple 1: El enunciado no se entiende. Exemple 2: Las respuestas son confusas. Exemple 3: Es demasiado fácil)''
** ''De quina manera obtinc punts per a la classificació?''
**# ''Crear una pregunta atorga 15 punts.''
**# ''Quan una pregunta es considera vàlida i rep l'estat "d'acceptada" atorga 4 punts (acció realitzada per l'administrador/professor).''
**# ''Quan una pregunta és valorada, rep 1 punt per estrella (1 a 5 estrelles).''
**# ''Respondre una pregunta correctament atorga 2 punts.''
**# ''Respondre una pregunta de forma incorrecta atorga -1 punt.''
 
* Publicació automàtica o no de les preguntes: aquesta opció determina el grau de control que vols que hi hagi en aquesta activitat. Si decideixes “publicar automàticament les preguntes” aquestes no passaran pel filtre del professor, i deixaràs que siguin els propis estudiants els que s’encarreguin de realitzar aquest filtre. En canvi si demanes que “requereixi una aprovació abans de la seva publicació”, totes les preguntes hauran de ser aprovades pel professor perquè els estudiants puguin començar a contestar-les. La primera opció demana una major responsabilitat per part de l’estudiant.
* Determinar els paràmetres de la classificació: en aquest pas decidirem el nombre de punts atorgats en la classificació interna de l’activitat. La major part del pes recau en la creació de preguntes. I malgrat no hi ha la opció de limitar el nombre de preguntes creades, hi ha maneres de desincentivar que hi hagi estudiants que decideixin només crear-ne per “treure’s de sobre l’activitat” sense la necessitat d’interactuar. ''Exemple: Pactar amb els estudiants que han de crear 100 preguntes com a mínim per a que 10 apareguin a l’examen. Si els estudiants creen més de 100 preguntes, serà menys probable trobar preguntes conegudes a l’examen així que intentaran ajustar el nombre a 100.''


__FORÇATAULA__
__FORÇATAULA__

Revisió del 11:03, 7 març 2023

Aquest article és una contribució de Javier Jérez i Marc Terradas.

Student Quiz - Què és?

L'StudentQuiz és una extensió que podem trobar dins el directori de Moodle. Mentre el clàssic Moodle Quiz serveix per a que els professors puguem crear qüestionaris per a que els estudiants puguin respondre, l’StudentQuiz permet que siguin els propis estudiants els que contribueixin a la creació d’un banc de preguntes relacionades amb l’assignatura.

Aquesta activitat pot ser configurada de manera que crear preguntes i contestar-ne atorgui punts als estudiants per avaluar així el seu grau de participació. El professor esdevé un moderador per garantir la qualitat de les preguntes creades per als estudiants, però son els estudiants els que, de manera social, s’encarreguen no només de crear preguntes, sinó de garantir-ne també la seva qualitat a través del feedback que reben dels seus companys i del professor.

Alguns dels trets a destacar d’aquesta activitat són els següents:

  • Gamificació: La utilització d’un rànking o classificació a partir dels punts generats, motiva als estudiants a participar-hi.
  • Constructivisme: L’estudiant aprèn construint preguntes i no només contestant-ne. Adopta un rol més actiu durant l’aprenentatge.
  • Col·laboració col·lectiva: Cada estudiant pot puntuar i comentar les preguntes, el que permet que la comunitat controli la qualitat de les mateixes.

Característiques principals:

  • Permet que sigui l’estudiant qui s’encarregui de crear contingut de l’assignatura i no només el professor (les preguntes creades s’emmagatzemen al banc de preguntes de l’aula).
  • Permet la col·laboració entre estudiants per avaluar i comentar les preguntes fetes per els companys.
  • Permet posar a prova els coneixements adquirits mitjançant la realització de les preguntes i la comprovació de la seva veracitat. Les preguntes es creen i son compartides de forma pública, això genera que els estudiants hagin d’estar segurs de que el que escriuen sigui cert.
  • Els estudiants aprenen més mitjançant la creació de preguntes en comparació amb només contestar-les.
  • Permet conèixer el progrés de cada estudiant i comparar-lo amb el de la seva comunitat.
  • La taula de classificació crea certa competició i es pot utilitzar per avaluar la seva participació i rendiment.
  • Gamificació de l’aprenentatge: l’StudentQuiz es presta al joc i és divertit.

Com crear una nova activitat StudentQuiz

  • Títol de l’activitat.
  • Descripció: Descriure de forma precisa les normes del joc. Exemple:
    • Com es creen les preguntes a l’StudentQuiz?
      1. Obrir StudentQuiz.
      2. Crear pregunta nova > Opció Múltiple > Afegir.
      3. Nom de la Pregunta: Tema X – Nom de l’estudiant.
      4. Text de la pregunta: Escriure l’enunciat de la pregunta (En català / en castellano).
      5. Respostes: Cal que hi hagi 5 opcions (En català / en castellano).
        1. Resposta correcta: Qualificació: 100%.
        2. Resposta incorrecta: Qualificació: -33%.
        3. No vull contestar: Qualificació: Cap.
      6. Les preguntes han de ser rellevants (contingut treballat a classe o que consti als PowerPoints o videos clarament) i de dificultat moderada.
    • Com avaluar les preguntes ja creades?
      1. Seleccionar la pregunta o preguntes que es vulguin avaluar (es poden seleccionar totes).
      2. Comença el Qüestionari.
      3. Primer es respon a la pregunta (seleccionar resposta correcta i “Comprova”).
      4. Després s’avalua amb estrelles (de 1 a 5).
      5. Finalment, si cal s’escriu un breu comentari dient què falla de la pregunta (Exemple 1: El enunciado no se entiende. Exemple 2: Las respuestas son confusas. Exemple 3: Es demasiado fácil)
    • De quina manera obtinc punts per a la classificació?
      1. Crear una pregunta atorga 15 punts.
      2. Quan una pregunta es considera vàlida i rep l'estat "d'acceptada" atorga 4 punts (acció realitzada per l'administrador/professor).
      3. Quan una pregunta és valorada, rep 1 punt per estrella (1 a 5 estrelles).
      4. Respondre una pregunta correctament atorga 2 punts.
      5. Respondre una pregunta de forma incorrecta atorga -1 punt.
  • Publicació automàtica o no de les preguntes: aquesta opció determina el grau de control que vols que hi hagi en aquesta activitat. Si decideixes “publicar automàticament les preguntes” aquestes no passaran pel filtre del professor, i deixaràs que siguin els propis estudiants els que s’encarreguin de realitzar aquest filtre. En canvi si demanes que “requereixi una aprovació abans de la seva publicació”, totes les preguntes hauran de ser aprovades pel professor perquè els estudiants puguin començar a contestar-les. La primera opció demana una major responsabilitat per part de l’estudiant.
  • Determinar els paràmetres de la classificació: en aquest pas decidirem el nombre de punts atorgats en la classificació interna de l’activitat. La major part del pes recau en la creació de preguntes. I malgrat no hi ha la opció de limitar el nombre de preguntes creades, hi ha maneres de desincentivar que hi hagi estudiants que decideixin només crear-ne per “treure’s de sobre l’activitat” sense la necessitat d’interactuar. Exemple: Pactar amb els estudiants que han de crear 100 preguntes com a mínim per a que 10 apareguin a l’examen. Si els estudiants creen més de 100 preguntes, serà menys probable trobar preguntes conegudes a l’examen així que intentaran ajustar el nombre a 100.