Accions

Model de formació de la UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
(Cap diferència)

Revisió del 09:38, 18 abr 2023

Què és

El Model formatiu UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).

Al llarg de les diferents Jornades d’Innovació que de manera anual realitzem a la UVic, la nostra participació en projectes de recerca en ensenyament superior, el treball des de la Comissió d’Innovació Docent i les diferents propostes formatives que any rere any oferim a tot el professorat a través del Programa FORMA’T ens han portat a anar consolidant tot un seguit de bases a partir de les quals entenem i promovem la innovació docent a la nostra universitat.

El nostre punt de partida és la diferenciació entre les modalitats d’ensenyament i els mètodes d’ensenyament, tot plegat centrat en el desenvolupament de competències.

Modalitats d'ensenyament

Classes Teòriques

Parlar amb els estudiants

Sessions expositives, explicatives i/o demostratives de continguts (les presentacions poden ser a càrrec del professor, treballs dels estudiants, etc.).


Seminaris – Tallers

Construir coneixements a través de la interacció i l'activitat

Sessions monogràfiques supervisades amb participació compartida (professors, estudiants, experts, etc.).


Classes Pràctiques

Mostrar com han d'actuar

Qualsevol tipus de pràctiques d'aula (estudi de casos, anàlisis diagnòstiques, problemes de laboratori, de camp, aula d'informàtica).


Pràctiques Externes

Posar en pràctica allò que han après

Formació realitzada en empreses i entitats externes a la universitat (pràctiques assistencials...).


Tutories

Atenció personalitzada als estudiants

Relació personalitzada d'ajuda en què un professor-tutor atén, facilita i orienta un o més estudiants en el procés formatiu.


Estudi i treball en grup

Fer que aprenguin entre ells

Preparació de seminaris, lectures, investigacions, treballs, memòries, obtenció i anàlisi de dades, etc. per exposar o lliurar a classe mitjançant el treball dels alumnes en grup.


Estudi i treball autònom, individual

Desenvolupar la capacitat d'autoaprenentatge

Les mateixes activitats que en la modalitat anterior, però realitzades de forma individual, inclou a més, l'estudi personal (preparar exàmens, treball a biblioteca, lectures complementàries, fer problemes i exercicis, etc.), que són fonamentals per a l'aprenentatge autònom.

Mètodes d'ensenyament

Mètode Expositiu/Lliçó Magistral

Transmetre coneixements i activar processos cognitius a l'estudiant.


Estudi de Casos

Adquisició d'aprenentatges mitjançant l’anàlisi de casos reals o simulats.


Resolució d'exercicis i problemes

Exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs.


Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)

Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes.


Aprenentatge orientat a Projectes

Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits.


Aprenentatge Cooperatiu

Desenvolupar aprenentatges actius i significatius de manera cooperativa.


Contracte d'aprenentatge

Desenvolupar l'aprenentatge autònom.


Extret de: De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf