Creació social de preguntes de tipus test: diferència entre les revisions
De Recursos docents
Línia 51: | Línia 51: | ||
* Publicació automàtica o no de les preguntes: aquesta opció determina el grau de control que vols que hi hagi en aquesta activitat. Si decideixes “publicar automàticament les preguntes” aquestes no passaran pel filtre del professor, i deixaràs que siguin els propis estudiants els que s’encarreguin de realitzar aquest filtre. En canvi si demanes que “requereixi una aprovació abans de la seva publicació”, totes les preguntes hauran de ser aprovades pel professor perquè els estudiants puguin començar a contestar-les. La primera opció demana una major responsabilitat per part de l’estudiant. | * Publicació automàtica o no de les preguntes: aquesta opció determina el grau de control que vols que hi hagi en aquesta activitat. Si decideixes “publicar automàticament les preguntes” aquestes no passaran pel filtre del professor, i deixaràs que siguin els propis estudiants els que s’encarreguin de realitzar aquest filtre. En canvi si demanes que “requereixi una aprovació abans de la seva publicació”, totes les preguntes hauran de ser aprovades pel professor perquè els estudiants puguin començar a contestar-les. La primera opció demana una major responsabilitat per part de l’estudiant. | ||
* Determinar els paràmetres de la classificació: en aquest pas decidirem el nombre de punts atorgats en la classificació interna de l’activitat. La major part del pes recau en la creació de preguntes. I malgrat no hi ha la opció de limitar el nombre de preguntes creades, hi ha maneres de desincentivar que hi hagi estudiants que decideixin només crear-ne per “treure’s de sobre l’activitat” sense la necessitat d’interactuar. ''Exemple: Pactar amb els estudiants que han de crear 100 preguntes com a mínim per a que 10 apareguin a l’examen. Si els estudiants creen més de 100 preguntes, serà menys probable trobar preguntes conegudes a l’examen així que intentaran ajustar el nombre a 100.'' | * Determinar els paràmetres de la classificació: en aquest pas decidirem el nombre de punts atorgats en la classificació interna de l’activitat. La major part del pes recau en la creació de preguntes. I malgrat no hi ha la opció de limitar el nombre de preguntes creades, hi ha maneres de desincentivar que hi hagi estudiants que decideixin només crear-ne per “treure’s de sobre l’activitat” sense la necessitat d’interactuar. ''Exemple: Pactar amb els estudiants que han de crear 100 preguntes com a mínim per a que 10 apareguin a l’examen. Si els estudiants creen més de 100 preguntes, serà menys probable trobar preguntes conegudes a l’examen així que intentaran ajustar el nombre a 100.'' | ||
* Paràmetres de la pregunta: es poden utilitzar tot tipus de preguntes però recomanem limitar el tipus de pregunta i crear un model de pregunta “tipus” que tots els estudiants hagin de respectar. Això facilitarà la seva exportació al banc de preguntes per a poder utilitzar-les. | |||
* Paràmetres dels comentaris i les valoracions: amb l'opció “imposa les valoracions”, podem decidir si demanem als estudiants que cada vegada que contestin una pregunta, hagin de deixar obligatòriament una valoració (1-5 estrelles). I amb la opció “imposa els comentaris” podem fer el mateix però en aquest cas serà obligatori deixar un comentari sobre la pregunta d’un company. És interessant perquè haver de fer un comentari sobre la pregunta també fa que l’hagin d’analitzar millor. Es recomana marcar, com a mínim, “imposa les valoracions”. Els comentaris privats serveixen perquè hi pugui haver una comunicació entre l’administrador (el professor) i l’estudiant que ha creat aquesta pregunta. Nosaltres com que el que busquem és la interacció entre estudiants, preferim que siguin públics. També es pot habilitar un botó per reportar de comentaris ofensius, i per fer-ho cal afegir una adreça de correu perquè arribin aquests “reports”. | |||
* Disponibilitat: aquesta part és igual que amb totes les activitats, en les que podem posar un termini en el qual l’activitat estigui oberta i que es tanqui automàticament. Aquí cal anar amb compte i tenir molt clar quin és l’objectiu d’aquesta activitat. Els estudiants fan servir l’aplicació per a estudiar per a l’examen, sobretot si pactem amb els estudiants que un nombre determinat de preguntes que entraran a l’examen. Si és així, cal determinar un punt de tancament de “tramesa de preguntes” però deixar obert el termini per “respondre preguntes”. Nota: Si es fa servir la classificació dels estudiants i/o la puntuació numèrica total obtinguda, cal tenir en compte que encara que haguem tancat la tramesa de preguntes, els estudiants seguiran sumant punts a base de contestar, avaluar i comentar preguntes. | |||
* Paràmetres de notificació: per defecte ve la opció de “sense resum”, el que vol dir és que els estudiants rebran un correu electrònic cada vegada que algú interactuï amb alguna de les seves preguntes. Recomanem desactivar aquesta opció i seleccionar en el desplegable “resum setmanal”, d’aquesta manera només reben un únic correu cada setmana indicant totes les interaccions que ha hagut amb les seves preguntes. És la opció menys invasiva. | |||
=== Vista principal de l'activitat === | |||
Quan entrem a l’activitat primer de tot veiem la descripció de l’activitat, on haurem deixat ben clares les normes del joc. | |||
El que trobem primer és el botó per “crear preguntes noves”. Quan hi cliquem ens apareixerà el mateix que ens apareix a nosaltres com a professors cada vegada que volem crear una pregunta nova al banc utilitzant el Moodle. L’estudiant ha de seleccionar el tipus de pregunta i si ho hem configurat bé només ens apareixerà el tipus de pregunta que volem que facin els estudiants. Llavors aquí l’estudiant ha de seguir les indicacions que hem deixat a la descripció de l’activitat per realitzar una pregunta. | |||
''Nota: Recomanem dedicar una estona de la primera classe de l’assignatura, per a que creïn una pregunta ja per al primer parcial, utilitzant els PowerPoints que ja tenen penjats a l’aula virtual. D’aquesta manera ens assegurem que han entès com crear les preguntes i que no hi ha errors a l’hora de configurar les qualificacions.'' | |||
Un cop els estudiants han creat una pregunta aquestes apareixen en la llista de preguntes creades i ja podem veure en el lateral, la classificació de les persones que han creat una pregunta. | |||
De la llista de preguntes, per defecte venen seleccionades totes, però també podem seleccionar-ne una o varies i un cop ho tenim seleccionat podem prémer “comença el qüestionari” . | |||
Aquí podem contestar la pregunta, comprovar si la hem fet correctament, i avaluar-ne la seva qualitat de forma subjectiva amb estrelles i deixar un comentari si ho creiem oportú. A mida que els estudiants van responent les preguntes, l’StudentQuiz ens dona dues dades de qualitat que son la taxa de dificultat, i la valoració mitjana que ha rebut la pregunta. | |||
__FORÇATAULA__ | __FORÇATAULA__ |
Revisió del 11:07, 7 març 2023
Aquest article és una contribució de Javier Jérez i Marc Terradas.
Student Quiz - Què és?
L'StudentQuiz és una extensió que podem trobar dins el directori de Moodle. Mentre el clàssic Moodle Quiz serveix per a que els professors puguem crear qüestionaris per a que els estudiants puguin respondre, l’StudentQuiz permet que siguin els propis estudiants els que contribueixin a la creació d’un banc de preguntes relacionades amb l’assignatura.
Aquesta activitat pot ser configurada de manera que crear preguntes i contestar-ne atorgui punts als estudiants per avaluar així el seu grau de participació. El professor esdevé un moderador per garantir la qualitat de les preguntes creades per als estudiants, però son els estudiants els que, de manera social, s’encarreguen no només de crear preguntes, sinó de garantir-ne també la seva qualitat a través del feedback que reben dels seus companys i del professor.
Alguns dels trets a destacar d’aquesta activitat són els següents:
- Gamificació: La utilització d’un rànking o classificació a partir dels punts generats, motiva als estudiants a participar-hi.
- Constructivisme: L’estudiant aprèn construint preguntes i no només contestant-ne. Adopta un rol més actiu durant l’aprenentatge.
- Col·laboració col·lectiva: Cada estudiant pot puntuar i comentar les preguntes, el que permet que la comunitat controli la qualitat de les mateixes.
Característiques principals:
- Permet que sigui l’estudiant qui s’encarregui de crear contingut de l’assignatura i no només el professor (les preguntes creades s’emmagatzemen al banc de preguntes de l’aula).
- Permet la col·laboració entre estudiants per avaluar i comentar les preguntes fetes per els companys.
- Permet posar a prova els coneixements adquirits mitjançant la realització de les preguntes i la comprovació de la seva veracitat. Les preguntes es creen i son compartides de forma pública, això genera que els estudiants hagin d’estar segurs de que el que escriuen sigui cert.
- Els estudiants aprenen més mitjançant la creació de preguntes en comparació amb només contestar-les.
- Permet conèixer el progrés de cada estudiant i comparar-lo amb el de la seva comunitat.
- La taula de classificació crea certa competició i es pot utilitzar per avaluar la seva participació i rendiment.
- Gamificació de l’aprenentatge: l’StudentQuiz es presta al joc i és divertit.
Com crear una nova activitat StudentQuiz
- Títol de l’activitat.
- Descripció: Descriure de forma precisa les normes del joc. Exemple:
- Com es creen les preguntes a l’StudentQuiz?
- Obrir StudentQuiz.
- Crear pregunta nova > Opció Múltiple > Afegir.
- Nom de la Pregunta: Tema X – Nom de l’estudiant.
- Text de la pregunta: Escriure l’enunciat de la pregunta (En català / en castellano).
- Respostes: Cal que hi hagi 5 opcions (En català / en castellano).
- Resposta correcta: Qualificació: 100%.
- Resposta incorrecta: Qualificació: -33%.
- No vull contestar: Qualificació: Cap.
- Les preguntes han de ser rellevants (contingut treballat a classe o que consti als PowerPoints o videos clarament) i de dificultat moderada.
- Com avaluar les preguntes ja creades?
- Seleccionar la pregunta o preguntes que es vulguin avaluar (es poden seleccionar totes).
- Comença el Qüestionari.
- Primer es respon a la pregunta (seleccionar resposta correcta i “Comprova”).
- Després s’avalua amb estrelles (de 1 a 5).
- Finalment, si cal s’escriu un breu comentari dient què falla de la pregunta (Exemple 1: El enunciado no se entiende. Exemple 2: Las respuestas son confusas. Exemple 3: Es demasiado fácil)
- De quina manera obtinc punts per a la classificació?
- Crear una pregunta atorga 15 punts.
- Quan una pregunta es considera vàlida i rep l'estat "d'acceptada" atorga 4 punts (acció realitzada per l'administrador/professor).
- Quan una pregunta és valorada, rep 1 punt per estrella (1 a 5 estrelles).
- Respondre una pregunta correctament atorga 2 punts.
- Respondre una pregunta de forma incorrecta atorga -1 punt.
- Com es creen les preguntes a l’StudentQuiz?
- Publicació automàtica o no de les preguntes: aquesta opció determina el grau de control que vols que hi hagi en aquesta activitat. Si decideixes “publicar automàticament les preguntes” aquestes no passaran pel filtre del professor, i deixaràs que siguin els propis estudiants els que s’encarreguin de realitzar aquest filtre. En canvi si demanes que “requereixi una aprovació abans de la seva publicació”, totes les preguntes hauran de ser aprovades pel professor perquè els estudiants puguin començar a contestar-les. La primera opció demana una major responsabilitat per part de l’estudiant.
- Determinar els paràmetres de la classificació: en aquest pas decidirem el nombre de punts atorgats en la classificació interna de l’activitat. La major part del pes recau en la creació de preguntes. I malgrat no hi ha la opció de limitar el nombre de preguntes creades, hi ha maneres de desincentivar que hi hagi estudiants que decideixin només crear-ne per “treure’s de sobre l’activitat” sense la necessitat d’interactuar. Exemple: Pactar amb els estudiants que han de crear 100 preguntes com a mínim per a que 10 apareguin a l’examen. Si els estudiants creen més de 100 preguntes, serà menys probable trobar preguntes conegudes a l’examen així que intentaran ajustar el nombre a 100.
- Paràmetres de la pregunta: es poden utilitzar tot tipus de preguntes però recomanem limitar el tipus de pregunta i crear un model de pregunta “tipus” que tots els estudiants hagin de respectar. Això facilitarà la seva exportació al banc de preguntes per a poder utilitzar-les.
- Paràmetres dels comentaris i les valoracions: amb l'opció “imposa les valoracions”, podem decidir si demanem als estudiants que cada vegada que contestin una pregunta, hagin de deixar obligatòriament una valoració (1-5 estrelles). I amb la opció “imposa els comentaris” podem fer el mateix però en aquest cas serà obligatori deixar un comentari sobre la pregunta d’un company. És interessant perquè haver de fer un comentari sobre la pregunta també fa que l’hagin d’analitzar millor. Es recomana marcar, com a mínim, “imposa les valoracions”. Els comentaris privats serveixen perquè hi pugui haver una comunicació entre l’administrador (el professor) i l’estudiant que ha creat aquesta pregunta. Nosaltres com que el que busquem és la interacció entre estudiants, preferim que siguin públics. També es pot habilitar un botó per reportar de comentaris ofensius, i per fer-ho cal afegir una adreça de correu perquè arribin aquests “reports”.
- Disponibilitat: aquesta part és igual que amb totes les activitats, en les que podem posar un termini en el qual l’activitat estigui oberta i que es tanqui automàticament. Aquí cal anar amb compte i tenir molt clar quin és l’objectiu d’aquesta activitat. Els estudiants fan servir l’aplicació per a estudiar per a l’examen, sobretot si pactem amb els estudiants que un nombre determinat de preguntes que entraran a l’examen. Si és així, cal determinar un punt de tancament de “tramesa de preguntes” però deixar obert el termini per “respondre preguntes”. Nota: Si es fa servir la classificació dels estudiants i/o la puntuació numèrica total obtinguda, cal tenir en compte que encara que haguem tancat la tramesa de preguntes, els estudiants seguiran sumant punts a base de contestar, avaluar i comentar preguntes.
- Paràmetres de notificació: per defecte ve la opció de “sense resum”, el que vol dir és que els estudiants rebran un correu electrònic cada vegada que algú interactuï amb alguna de les seves preguntes. Recomanem desactivar aquesta opció i seleccionar en el desplegable “resum setmanal”, d’aquesta manera només reben un únic correu cada setmana indicant totes les interaccions que ha hagut amb les seves preguntes. És la opció menys invasiva.
Vista principal de l'activitat
Quan entrem a l’activitat primer de tot veiem la descripció de l’activitat, on haurem deixat ben clares les normes del joc.
El que trobem primer és el botó per “crear preguntes noves”. Quan hi cliquem ens apareixerà el mateix que ens apareix a nosaltres com a professors cada vegada que volem crear una pregunta nova al banc utilitzant el Moodle. L’estudiant ha de seleccionar el tipus de pregunta i si ho hem configurat bé només ens apareixerà el tipus de pregunta que volem que facin els estudiants. Llavors aquí l’estudiant ha de seguir les indicacions que hem deixat a la descripció de l’activitat per realitzar una pregunta.
Nota: Recomanem dedicar una estona de la primera classe de l’assignatura, per a que creïn una pregunta ja per al primer parcial, utilitzant els PowerPoints que ja tenen penjats a l’aula virtual. D’aquesta manera ens assegurem que han entès com crear les preguntes i que no hi ha errors a l’hora de configurar les qualificacions.
Un cop els estudiants han creat una pregunta aquestes apareixen en la llista de preguntes creades i ja podem veure en el lateral, la classificació de les persones que han creat una pregunta.
De la llista de preguntes, per defecte venen seleccionades totes, però també podem seleccionar-ne una o varies i un cop ho tenim seleccionat podem prémer “comença el qüestionari” .
Aquí podem contestar la pregunta, comprovar si la hem fet correctament, i avaluar-ne la seva qualitat de forma subjectiva amb estrelles i deixar un comentari si ho creiem oportú. A mida que els estudiants van responent les preguntes, l’StudentQuiz ens dona dues dades de qualitat que son la taxa de dificultat, i la valoració mitjana que ha rebut la pregunta.