Model de formació de la UVic-UCC: diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
m (EulaliaMassana ha mogut Model formatiu UVic-UCC a Model de formacío UVic-UCC) |
Revisió del 09:38, 18 abr 2023
Què és
El Model formatiu UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).
Al llarg de les diferents Jornades d’Innovació que de manera anual realitzem a la UVic, la nostra participació en projectes de recerca en ensenyament superior, el treball des de la Comissió d’Innovació Docent i les diferents propostes formatives que any rere any oferim a tot el professorat a través del Programa FORMA’T ens han portat a anar consolidant tot un seguit de bases a partir de les quals entenem i promovem la innovació docent a la nostra universitat.
El nostre punt de partida és la diferenciació entre les modalitats d’ensenyament i els mètodes d’ensenyament, tot plegat centrat en el desenvolupament de competències.
Modalitats d'ensenyament
Classes Teòriques
Parlar amb els estudiants
Sessions expositives, explicatives i/o demostratives de continguts (les presentacions poden ser a càrrec del professor, treballs dels estudiants, etc.).
Seminaris – Tallers
Construir coneixements a través de la interacció i l'activitat
Sessions monogràfiques supervisades amb participació compartida (professors, estudiants, experts, etc.).
Classes Pràctiques
Mostrar com han d'actuar
Qualsevol tipus de pràctiques d'aula (estudi de casos, anàlisis diagnòstiques, problemes de laboratori, de camp, aula d'informàtica).
Pràctiques Externes
Posar en pràctica allò que han après
Formació realitzada en empreses i entitats externes a la universitat (pràctiques assistencials...).
Tutories
Atenció personalitzada als estudiants
Relació personalitzada d'ajuda en què un professor-tutor atén, facilita i orienta un o més estudiants en el procés formatiu.
Estudi i treball en grup
Fer que aprenguin entre ells
Preparació de seminaris, lectures, investigacions, treballs, memòries, obtenció i anàlisi de dades, etc. per exposar o lliurar a classe mitjançant el treball dels alumnes en grup.
Estudi i treball autònom, individual
Desenvolupar la capacitat d'autoaprenentatge
Les mateixes activitats que en la modalitat anterior, però realitzades de forma individual, inclou a més, l'estudi personal (preparar exàmens, treball a biblioteca, lectures complementàries, fer problemes i exercicis, etc.), que són fonamentals per a l'aprenentatge autònom.
Mètodes d'ensenyament
Mètode Expositiu/Lliçó Magistral
Transmetre coneixements i activar processos cognitius a l'estudiant.
Estudi de Casos
Adquisició d'aprenentatges mitjançant l’anàlisi de casos reals o simulats.
Resolució d'exercicis i problemes
Exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs.
Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)
Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes.
Aprenentatge orientat a Projectes
Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits.
Aprenentatge Cooperatiu
Desenvolupar aprenentatges actius i significatius de manera cooperativa.
Contracte d'aprenentatge
Desenvolupar l'aprenentatge autònom.
Extret de: De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf