Accions

Accessibilitat

De Recursos docents

L’accessibilitat web és un dels principals reptes que té al davant la transformació digital per aconseguir que veritablement beneficiï totes les persones. No només garanteix i facilita l’ús a persones amb discapacitat sinó també a altres col·lectius com ara gent gran i fins i tot joves amb menys habilitats digitals.

Quan parlem de fer accessible un espai web el que pretenem és que el seu accés sigui universal, trencar les barreres físiques, sensorials, intel·lectuals, de context tecnològic, etc. entre l’usuari i la web.


D'acord amb l'Organització Mundial de la Salut, 1.300 milions de persones tenen discapacitats importants. És a dir, 16% de la població mundial, o 1 de cada 6 persones.


En el cas que ens ocupa, les aules virtuals i Moodle, es pretén implementar un disseny que beneficii tots els almnes a través d'entorns d'aprenentatge accessibles.

Aplicar l'accessibilitat a l'educació és una pràctica integradora que permet a tothom, incloses les persones amb discapacitat, adquirir la mateixa informació i realitzar les mateixes activitats amb facilitat equivalent. Aquestes normes garanteixen que tothom tingui un accés equitatiu al mateix nivell educatiu i una experiència d'aprenentatge agradable.


Aquests son els temes que tractarem:

  1. Consells bàsics
  2. Kit d'eines d'accessibilitat
  3. Accessibilitat dins l'editor ATO
  4. Llista de comprovació de l'accessibilitat


Consells bàsics

Aquí trobareu algunes consideracions clau per dissenyar interfícies accessibles:

Navegació coherent i previsible.png
Funcionalitat de lector de pantalla.png
Descripcions de text per les imatges.png
Vídeo accesible.png
Contrast entre el primer pla i el fons.png


Kit d'eines d'accessibilitat

El kit d'eines d'inici d'accessibilitat facilita als educadors i administradors avaluar l'accessibilitat del contingut del curs i identificar problemes d'accessibilitat existents.

Permet obtenir una visualització gràfica dels tipus d'error i un informe amb una visió general de tots els errors.


Per utilitzar-lo caldrà activar el connector a l'aula virtual de Moodle i clicar 'Envia a analitzar'. Al cap d'uns minuts veureu els resultats de l'anàlisi. Cal tenir en compte que la primera vegada que s'executa l'anàlisi no és immediat.

Accessibility Toolkit Plugin.png

L'anàlisi estudia un conjunt de normes d'accessibilitat comunes tot comprovant el contingut de dins de totes les seccions i activitats de Moodle. Tot seguit genera un informe amb tots els errors detectats que es poden desglossar per tiups de contingut o activitat. Això proporciona informació als educadors i organitzadors sobre l'accessibilitat dels seus cursos i les àrees en que s'ha de millorar. Un cop analitzat un curs, les actualitzacions, modificacions o addicions dins del curs també s'analitzaran automàticament, sent activades pels esdeveniments generats dins l'aula virtual.


A continuació es mostra el menú del kit d'eines d'accessibilitat una vegada activat:

Menu accessibility toolkit.png


Error list: Hi trobaràs una llista dels errors d’accessibilitat detectats. Des del botó ‘Edita’ els podràs corregir directament.

Anàlisi d’activitat: Veuràs un gràfic amb el desglossament dels tipus d’activitats de l’aula virtual que han passat o no l’avaluació d’accessibilitat.

Exemple anàlisi d'activitat accessibility tookit.png

Content types: Veuràs un gràfic amb la distribució d’errors per tipus de continguts.

Exemple content types accessibility tookit.png

Summary report: Hi trobaràs un resum exportable del total d’activitats avaluades, errors més freqüents, quantitat d’activitats que no han passat l’avaluació d’accessibilitat, etc.


Avançat: Mostra informació sobre la versió Premium del pluggin.


Accessibilitat dins l'editor ATO

Dins l’editor ATO veuràs, desplegant el botó de la fletxa inferior, la icona d’accessibilitat que t’indicarà si el text i les imatges inserides a l’editor compleixen les condicions d’accessibilitat adients.

Botó d'accessibilitat dins editor ATO.png


Llista de comprovació d'accessibilitat a la teva aula virtual

☑️ Respecte l'estructura i contingut de l'aula virtual

✔️El contingut és breu i clar

✔️La informació important destaca

✔️Els elements s'estructuren en títol, subtítol, etc.

✔️S'evita el format en columnes o taules

✔️Hi ha imatges i diagrames de suport

✔️El llenguatge utilitzat és senzill

✔️S'utilitzen colors simples i no molt contrastats o brillants

✔️S'utilitzen combinacions de colors, formes i text


☑️ Respecte els textos (d'etiquetes, carpetes, fitxers..)

✔️Tenen suficient contrast amb el fons

✔️Contenen tipografia no decorativa (Arial, Verdana) de més de 12ptx

✔️Estan justificats a l'esquerra


☑️ Respecte els enllaços

✔️Contenen textos descriptius

✔️S'obren en pàgines noves indicant 'Obre en una nova finestra' si el recurs és extern a l'aula virtual


☑️ Respecte els vídeos, àudios i imatges

✔️Els vídeos estan subtitulats

✔️Les imatges contenen descripcions o son decoratives

✔️Els àudios s'ofereixen amb transcripcions


☑️ Respecte les tasques d'entrega, entregues o exàmens

✔️S'explica què passarà després de cada acció (retroacció)

✔️S'ofereix el temps necessari per completar les accions

✔️S'ofereixen canals de suport adients


☑️ Has solucionat els errors d'accessibilitat detectats pel kit d'accessibilitat instal·lat a la teva aula virtual


☑️ Has solucionat els errors d'accessibilitat detectats dins els editors ATO de la teva aula virtual