|
|
(52 revisions intermèdies per 3 usuaris que no es mostren) |
Línia 1: |
Línia 1: |
| Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interrumput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No ésque la intel·ligencia artificial acaba d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaços de dialogar i crear textos de forma quasi humana. | | {{Template:IA}} |
| | Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interromput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No és que la intel·ligència artificial acabi d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes ''Large Language Models'', entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaces de dialogar i crear textos de forma quasi humana. |
|
| |
|
| Hi ha diversos aspectes IA relacionats amb l'acció formativa universitària. La relació següent es basa en la publicació [https://etico.iiep.unesco.org/es/chatgpt-e-inteligencia-artificial-en-la-educacion-superior-guia-de-inicio-rapido ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: guía de inicio rápido] (Sabzalieva i Valentini, 2023), de la UNESCO.
| | * [[ChatGPT]] |
| | | * [[Documentació sobre el bon ús de l'IA al sector educatiu|Documentació sobre l'ús de l'IA]] |
| === Oportunitats ===
| | * [https://www.uvic.cat/biblioteca/guia-elaborar-citacions-bibliografiques/guia-per-elaborar-citacions-bibliografiques-en-format-apa Com fer referències bibliogràfiques d'IA] |
| | | * [[Eines de productivitat IA|Eines de productivitat d'IA]] |
| ==== Oportunitats ChatGPT per a l'estudiant ====
| |
| '''Motor de possibilitats. La IA genera formes alternatives d'expressar una idea.'''
| |
| | |
| Per exemple, l'estudiant pot escriure consultes a ChatGPT i utilitzar la funció de regenerar la resposta per examinar respostes alternatives.
| |
| | |
| '''Oponent socràtic. La IA actua com a adversari per desenvolupar idees i arguments.'''
| |
| | |
| Per exemple, l'estudiant introdueix missatges a ChatGPT seguint l'estructura d'un debat. L'equip docent pot demanar a l'estudiant que utilitzi ChatGPT per preparar un debat
| |
| | |
| .
| |
| | |
| '''Coach. La IA ajuda els grups a investigar i resoldre problemes junts.'''
| |
| | |
| Per exemple, treballant en grup, cada estudiant pot utilitzar ChatGPT per buscar informació que permeti completar tasques i treballs.
| |
| | |
| | |
| '''Tutor personal. La IA orienta l'estudiant i li dona ''feedback'' sobre el seu progrés.'''
| |
| | |
| Per exemple, ChatGPT pot proporcionar comentaris personalitzats a l'estudiant basats en la informació proporcionada per l'estudiant o per l'equip docent (per exemple, les notes dels exàmens).
| |
| | |
| | |
| '''Company d'estudis. La IA ajuda l'estudiant a reflexionar sobre el material d'aprenentatge.'''
| |
| | |
| Per exemple, l'estudiant pot exposar a ChatGPT el seu nivell de comprensió actual i demanar suport per estudiar el material. ChatGPT també es pot utilitzar per ajudar l'estudiant a preparar-se per altres tasques (per exemple, entrevistes de feina).
| |
| | |
| ==== Oportunitats ChatGPT per a l'equip docent ====
| |
| | |
| | |
| '''Guia. La IA actua com a guia per navegar per espais conceptuals.'''
| |
| | |
| Per exemple, l'equip docent utilitza ChatGPT per generar continguts per a les classes o els cursos (per exemple, preguntes de debat) i demanar consells sobre com es pot ajudar l'estudiantat a aprendre conceptes específics.
| |
| | |
| | |
| '''Codissenyador. La IA ajuda en tot el procés de disseny de la formació.'''
| |
| | |
| Per exemple, l'equip docent demana idees a ChatGPT sobre el disseny o l'actualització d'un pla d'estudis (per exemple, rúbriques d'avaluació) o com centrar-se en uns objectius específics (per exemple, fer que el pla d'estudis sigui més accessible).
| |
| | |
| ==== Oportunitats ChatGPT per a docents i estudiants ====
| |
| | |
| | |
| '''Exploració. La lA proporciona eines per explorar i interpretar dades.'''
| |
| | |
| Per exemple, l'equip docent proporciona informació bàsica a l'estudiant, que fa consultes a ChatGPT per obtenir-ne més informació. Un altre exemple clar és l'ús de ChatGPT per donar suport a l'aprenentatge de llengues.
| |
| | |
| | |
| '''Motivador i creador de continguts. La IA ofereix jocs i reptes per ampliar l'aprenentatge.'''
| |
| | |
| Per exemple, l'equip docent i cada estudiant demanen recursos, materials i activitats a ChatGPT per ampliar el seu aprenentatge (per exemple, questionaris o exercicis).
| |
| | |
| | |
| '''Avaluador dinàmic. La lA proporciona a l'equip docent un perfil del coneixement actual de cada estudiant.'''
| |
| | |
| Cada estudiant interactua amb ChatGPT en un diàleg de tipus tutorial i, a continuació, demana a ChatGPT que elabori un resum del seu estat actual de coneixements per compartir amb l'equip docent o per avaluar-se.
| |
| | |
| === Com interactuar amb ChatGPT ===
| |
| Només cal interactuar poc temps amb ChatGPT per adonar-se de certes caracterústiques, és a dir, la seva "personalitat":
| |
| | |
| * És voluble.
| |
| * Té hal·lucinacions. Fa mentides.
| |
| * És cortés. | |
| * No té opinions marcades, sempre busca l'equilibri.
| |
| * No sap coses molt recents, per exemple les últimes notícies.
| |
| * Pot interactuar en moltes llengües i no li desorienta errors locals d'escriure.
| |
| * Pot adoptar un paper i un registre específic.
| |
| * Pot resoldre problemes i crear continguts.
| |
| * Pot adoptar un rol professional o especialitzat.
| |
| * Si fem la mateixa pregunta més d'una vegada, les respostes seran diferents.
| |
| * ... NOTA find more
| |
| | |
| ==== ''Prompts'' ====
| |
| Sabent això, és clau plantejar les peticions que fem a ChatGPT de forma precisa i contextualitzada, Les peticions / sol·licituds / instruccions / consultes que donem a ChatGPT es diuen ''prompts'' en anglès. Fabien Maurin NOTE ha redactat [https://bit.ly/chatgpt-prompting101 una sèrie de consells bàsics] (en anglès) sobre com escriure prompts de ChatGPT. A continuació donem alguns dels seus consells.
| |
| | |
| Podem alimentar ChatGPT amb textos extensos, per exemple, un capítol sencer. ChatGPT pot generar preguntes sobre el text, però de vegades no respecta les paraules originals i els seu sentit. Per evitar-ho, cal incloure una instrucció com ara:
| |
| | |
| : "No canviïs les paraules originals del text de forma que es canvia el seu sentit."
| |
| | |
| ChatGPT pot generar text de més, amb paràgrafs inicials i finals innecessaris. Per evitar-ho, afegeix aquesta instrucció al final de cada prompt:
| |
| | |
| : "Torna només la resposta principal, sense text inicial i text final."
| |
| | |
| Aquest és un model de prompt (cal canviar les parts entre parentesis):
| |
| | |
| : "Actua coma (persona que vols que ChatGPT simuli). Jo sóc (persona que dóna les instruccions).
| |
| | |
| : Vull que (tasca).
| |
| | |
| : (Restricció 1)
| |
| | |
| : (Restricció 2)
| |
| | |
| : (Restricció 3)
| |
| | |
| : Format de sortida:
| |
| | |
| : (Instrucció de format 1)
| |
| | |
| : (Instrucció de format 2)"
| |
| | |
| Maurin dóna el següent exemple de fer servir aquest tipus de prompt detallat.
| |
| | |
| Prompt:
| |
| | |
| [[Fitxer:ChatGPT4.png|alt=Prompt detallat|Prompt detallat]]
| |
| | |
| Sortida:
| |
| | |
| [[Fitxer:ChatGPT5.png|alt=Prompt detallat|Sortida]] | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| That's it
| |
| | |
| Bon ús de ChatGPT
| |
| Més enllà de ChatGPT
| |
| | |
| Directoris, observatoris
| |
| | |
| Productivitat
| |
| | |
| Altres ajudes
| |