Accions

Intel·ligència artificial: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
 
(63 revisions intermèdies per 3 usuaris que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interrumput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No ésque la intel·ligencia artificial acaba d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaços de dialogar i crear textos de forma quasi humana.
{{Template:IA}}
Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interromput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No és que la intel·ligència artificial acabi d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes ''Large Language Models'', entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaces de dialogar i crear textos de forma quasi humana.


Hi ha diversos aspectes IA relacionats amb l'acció formativa universitària. La relació següent es basa en la publicació [https://etico.iiep.unesco.org/es/chatgpt-e-inteligencia-artificial-en-la-educacion-superior-guia-de-inicio-rapido ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: guía de inicio rápido] (Sabzalieva i Valentini, 2023), de la UNESCO.
* [[ChatGPT]]
 
* [[Documentació sobre el bon ús de l'IA al sector educatiu|Documentació sobre l'ús de l'IA]]
=== Oportunitats ===
* [https://www.uvic.cat/biblioteca/guia-elaborar-citacions-bibliografiques/guia-per-elaborar-citacions-bibliografiques-en-format-apa Com fer referències bibliogràfiques d'IA]
 
* [[Eines de productivitat IA|Eines de productivitat d'IA]]
==== Oportunitats ChatGPT per a l'estudiant ====
'''Motor de possibilitats. La IA genera formes alternatives d'expressar una idea.'''
 
Per exemple, l'estudiant pot escriure consultes a ChatGPT i utilitzar la funció de regenerar la resposta per examinar respostes alternatives.
 
'''Oponent socràtic. La IA actua com a adversari per desenvolupar idees i arguments.'''
 
Per exemple, l'estudiant introdueix missatges a ChatGPT seguint l'estructura d'un debat. L'equip docent pot demanar a l'estudiant que utilitzi ChatGPT per preparar un debat
 
.
 
'''Coach. La IA ajuda els grups a investigar i resoldre problemes junts.'''
 
Per exemple, treballant en grup, cada estudiant pot utilitzar ChatGPT per buscar informació que permeti completar tasques i treballs.
 
 
'''Tutor personal. La IA orienta l'estudiant i li dona ''feedback'' sobre el seu progrés.'''
 
Per exemple, ChatGPT pot proporcionar comentaris personalitzats a l'estudiant basats en la informació proporcionada per l'estudiant o per l'equip docent (per exemple, les notes dels exàmens).
 
 
'''Company d'estudis. La IA ajuda l'estudiant a reflexionar sobre el material d'aprenentatge.'''
 
Per exemple, l'estudiant pot exposar a ChatGPT el seu nivell de comprensió actual i demanar suport per estudiar el material. ChatGPT també es pot utilitzar per ajudar l'estudiant a preparar-se per altres tasques (per exemple, entrevistes de feina).
 
==== Oportunitats ChatGPT per a l'equip docent ====
 
 
'''Guia. La IA actua com a guia per navegar per espais conceptuals.'''
 
Per exemple, l'equip docent utilitza ChatGPT per generar continguts per a les classes o els cursos (per exemple, preguntes de debat) i demanar consells sobre com es pot ajudar l'estudiantat a aprendre conceptes específics.
 
 
'''Codissenyador. La IA ajuda en tot el procés de disseny de la formació.'''
 
Per exemple, l'equip docent demana idees a ChatGPT sobre el disseny o l'actualització d'un pla d'estudis (per exemple, rúbriques d'avaluació) o com centrar-se en uns objectius específics (per exemple, fer que el pla d'estudis sigui més accessible).
 
==== Oportunitats ChatGPT per a docents i estudiants ====
 
 
'''Exploració. La lA proporciona eines per explorar i interpretar dades.'''
 
Per exemple, l'equip docent proporciona informació bàsica a l'estudiant, que fa consultes a ChatGPT per obtenir-ne més informació. Un altre exemple clar és l'ús de ChatGPT per donar suport a l'aprenentatge de llengues.
 
 
'''Motivador i creador de continguts. La IA ofereix jocs i reptes per ampliar l'aprenentatge.'''
 
Per exemple, l'equip docent i cada estudiant demanen recursos, materials i activitats a ChatGPT per ampliar el seu aprenentatge (per exemple, questionaris o exercicis).
 
 
'''Avaluador dinàmic. La lA proporciona a l'equip docent un perfil del coneixement actual de cada estudiant.'''
 
Cada estudiant interactua amb ChatGPT en un diàleg de tipus tutorial i, a continuació, demana a ChatGPT que elabori un resum del seu estat actual de coneixements per compartir amb l'equip docent o per avaluar-se.
 
=== Com interactuar amb ChatGPT ===
Només cal interactuar poc temps amb ChatGPT per adonar-se de certes caracterústiques, és a dir, la seva "personalitat":
 
* És voluble.
* Té hal·lucinacions. Fa mentides.
* És cortés.
* No té opinions marcades, sempre busca l'equilibri.
* No sap coses molt recents, per exemple les últimes notícies.
* Pot interactuar en moltes llengües i no li desorienta errors locals d'escriure.
* Pot adoptar un paper i un registre específic.
* Pot resoldre problemes i crear continguts.
* Pot adoptar un rol professional o especialitzat.
* Si fem la mateixa pregunta més d'una vegada, les respostes seran diferents.
* ... NOTA find more
 
==== ''Prompts'' ====
Sabent això, és clau plantejar les peticions que fem a ChatGPT de forma precisa i contextualitzada, Les peticions / sol·licituds / instruccions / consultes que donem a ChatGPT es diuen ''prompts'' en anglès. Fabien Maurin NOTE ha redactat [https://bit.ly/chatgpt-prompting101 una sèrie de consells bàsics] (en anglès) sobre com escriure prompts de ChatGPT. A continuació donem alguns dels seus consells.
 
* ChatGPT is powerful, but it doesn't guarantee that its output will meet your educational objectives. It can help you save time on certain tasks and provides you with a base that you can edit and tailor to your requirements.
* For long or complicated tasks, providing ChatGPT with the steps it should complete helps get better results.
* You can feed AI with long-form content, such as an entire chapter. ChatGPT can generate questions related to the content, but it can also be facetious and alter the sense. To avoid this, make sure to include the instruction below:
 
<code>Do not change any of the wording in the text in such a way that the original  meaning is changed.</code>
 
* ChatGPT can be verbose. It often provides unnecessary introductions and conclusions. To avoid this, end each prompt with this instruction:
 
<code>Return only the main response. Remove pre-text and post-text.</code>
 
* I don't like the default formatting of ChatGPT's answers, which are often large blocks of text. Here’s what I like to add to my prompts:
 
<code>The final result should be easy to skim, review, and read.</code>
 
Here’s the final prompt template you can steal. Change {{orange}} parts to create your own prompt:
 
<code>Act as (persona you want ChatGPT to simulate).
I am (persona who's giving instructions}).
 
I want you to (task).
 
Constraints:
• (constraint 1)
• (constraint 2)
• (constraint 3)
 
Output format:
• (format instruction 1)
• (format instruction 2)</code>
 
 
Prompts
 
Bon ús de ChatGPT
Més enllà de ChatGPT
 
Directoris, observatoris
 
Productivitat
 
Altres ajudes

Revisió de 10:32, 27 maig 2024

Des de la inauguració del portal públic i gratuït de ChatGPT el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interromput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No és que la intel·ligència artificial acabi d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaces de dialogar i crear textos de forma quasi humana.