Accions

Intel·ligència artificial: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
 
(60 revisions intermèdies per 3 usuaris que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interrumput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No ésque la intel·ligencia artificial acaba d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaços de dialogar i crear textos de forma quasi humana.
{{Template:IA}}
Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interromput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No és que la intel·ligència artificial acabi d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes ''Large Language Models'', entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaces de dialogar i crear textos de forma quasi humana.


Hi ha diversos aspectes IA relacionats amb l'acció formativa universitària. La relació següent es basa en la publicació [https://etico.iiep.unesco.org/es/chatgpt-e-inteligencia-artificial-en-la-educacion-superior-guia-de-inicio-rapido ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: guía de inicio rápido] (Sabzalieva i Valentini, 2023), de la UNESCO.
* [[ChatGPT]]
 
* [[Documentació sobre el bon ús de l'IA al sector educatiu|Documentació sobre l'ús de l'IA]]
=== Oportunitats ===
* [https://www.uvic.cat/biblioteca/guia-elaborar-citacions-bibliografiques/guia-per-elaborar-citacions-bibliografiques-en-format-apa Com fer referències bibliogràfiques d'IA]
 
* [[Eines de productivitat IA|Eines de productivitat d'IA]]
==== Oportunitats ChatGPT per a l'estudiant ====
'''Motor de possibilitats. La IA genera formes alternatives d'expressar una idea.'''
 
Per exemple, l'estudiant pot escriure consultes a ChatGPT i utilitzar la funció de regenerar la resposta per examinar respostes alternatives.
 
'''Oponent socràtic. La IA actua com a adversari per desenvolupar idees i arguments.'''
 
Per exemple, l'estudiant introdueix missatges a ChatGPT seguint l'estructura d'un debat. L'equip docent pot demanar a l'estudiant que utilitzi ChatGPT per preparar un debat
 
.
 
'''Coach. La IA ajuda els grups a investigar i resoldre problemes junts.'''
 
Per exemple, treballant en grup, cada estudiant pot utilitzar ChatGPT per buscar informació que permeti completar tasques i treballs.
 
 
'''Tutor personal. La IA orienta l'estudiant i li dona ''feedback'' sobre el seu progrés.'''
 
Per exemple, ChatGPT pot proporcionar comentaris personalitzats a l'estudiant basats en la informació proporcionada per l'estudiant o per l'equip docent (per exemple, les notes dels exàmens).
 
 
'''Company d'estudis. La IA ajuda l'estudiant a reflexionar sobre el material d'aprenentatge.'''
 
Per exemple, l'estudiant pot exposar a ChatGPT el seu nivell de comprensió actual i demanar suport per estudiar el material. ChatGPT també es pot utilitzar per ajudar l'estudiant a preparar-se per altres tasques (per exemple, entrevistes de feina).
 
==== Oportunitats ChatGPT per a l'equip docent ====
 
 
'''Guia. La IA actua com a guia per navegar per espais conceptuals.'''
 
Per exemple, l'equip docent utilitza ChatGPT per generar continguts per a les classes o els cursos (per exemple, preguntes de debat) i demanar consells sobre com es pot ajudar l'estudiantat a aprendre conceptes específics.
 
 
'''Codissenyador. La IA ajuda en tot el procés de disseny de la formació.'''
 
Per exemple, l'equip docent demana idees a ChatGPT sobre el disseny o l'actualització d'un pla d'estudis (per exemple, rúbriques d'avaluació) o com centrar-se en uns objectius específics (per exemple, fer que el pla d'estudis sigui més accessible).
 
==== Oportunitats ChatGPT per a docents i estudiants ====
 
 
'''Exploració. La lA proporciona eines per explorar i interpretar dades.'''
 
Per exemple, l'equip docent proporciona informació bàsica a l'estudiant, que fa consultes a ChatGPT per obtenir-ne més informació. Un altre exemple clar és l'ús de ChatGPT per donar suport a l'aprenentatge de llengues.
 
 
'''Motivador i creador de continguts. La IA ofereix jocs i reptes per ampliar l'aprenentatge.'''
 
Per exemple, l'equip docent i cada estudiant demanen recursos, materials i activitats a ChatGPT per ampliar el seu aprenentatge (per exemple, questionaris o exercicis).
 
 
'''Avaluador dinàmic. La lA proporciona a l'equip docent un perfil del coneixement actual de cada estudiant.'''
 
Cada estudiant interactua amb ChatGPT en un diàleg de tipus tutorial i, a continuació, demana a ChatGPT que elabori un resum del seu estat actual de coneixements per compartir amb l'equip docent o per avaluar-se.
 
=== Com interactuar amb ChatGPT ===
Només cal interactuar poc temps amb ChatGPT per adonar-se de certes caracterústiques, és a dir, la seva "personalitat":
 
* És voluble.
* Té hal·lucinacions. Fa mentides.
* És cortés.
* No té opinions marcades, sempre busca l'equilibri.
* No sap coses molt recents, per exemple les últimes notícies.
* Pot interactuar en moltes llengües i no li desorienta errors locals d'escriure.
* Pot adoptar un paper i un registre específic.
* Pot resoldre problemes i crear continguts.
* Pot adoptar un rol professional o especialitzat.
* Si fem la mateixa pregunta més d'una vegada, les respostes seran diferents.
* ... NOTA find more
 
==== ''Prompts'' ====
Sabent això, és clau plantejar les peticions que fem a ChatGPT de forma precisa i contextualitzada, Les peticions / sol·licituds / instruccions / consultes que donem a ChatGPT es diuen ''prompts'' en anglès. Fabien Maurin NOTE ha redactat [https://bit.ly/chatgpt-prompting101 una sèrie de consells bàsics] (en anglès) sobre com escriure prompts de ChatGPT. A continuació donem alguns dels seus consells.
 
* Podem alimentar ChatGPT amb textos extensos, per exemple, un capítol sencer. ChatGPT pot generar preguntes sobre el text, però de vegades no respecta les paraules originals i els seu sentit. Per evitar-ho, cal incloure una instrucció com ara:
 
 
 
<code>Do not change any of the wording in the text in such a way that the original meaning is changed.</code>
 
 
* ChatGPT pot generar text de més, amb paràgrafs inicials i finals innecessaris. Per eviter-ho, afegeix aquesta instrucció al final de cada prompt:
 
 
<code>Return only the main response. Remove pre-text and post-text.</code>
 
 
Aquest és un model de prompt (cal canviar les parts entre parentesis):
 
 
<code>Act as (persona you want ChatGPT to simulate). I am (persona who's giving instructions}).
 
I want you to (task).
 
Constraints:
• (constraint 1)
• (constraint 2)
• (constraint 3)
 
Output format:
• (format instruction 1)
• (format instruction 2)</code>
 
That's it
 
Prompts
 
Bon ús de ChatGPT
Més enllà de ChatGPT
 
Directoris, observatoris
 
Productivitat
 
Altres ajudes

Revisió de 10:32, 27 maig 2024

Des de la inauguració del portal públic i gratuït de ChatGPT el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interromput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No és que la intel·ligència artificial acabi d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaces de dialogar i crear textos de forma quasi humana.