Intel·ligència artificial: diferència entre les revisions
De Recursos docents
mCap resum de modificació |
mCap resum de modificació |
||
Línia 1: | Línia 1: | ||
Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interrumput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No ésque la intel·ligencia artificial acaba d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaços de dialogar i crear textos de forma quasi humana. | Des de la inauguració del portal públic i gratuït de [https://chat.openai.com/ ChatGPT] el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interrumput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No ésque la intel·ligencia artificial acaba d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaços de dialogar i crear textos de forma quasi humana. | ||
Hi ha diversos aspectes IA relacionats amb l'acció formativa universitària. | Hi ha diversos aspectes IA relacionats amb l'acció formativa universitària. La relació següent es basa en la publicació [https://etico.iiep.unesco.org/es/chatgpt-e-inteligencia-artificial-en-la-educacion-superior-guia-de-inicio-rapido ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: guía de inicio rápido] (Sabzalieva i Valentini, 2023), de la UNESCO. | ||
S '''Motor de possibilitats. La IA genera formes alternatives d'expressar una idea.''' | |||
L'estudiant pot escriure consultes a ChatGPT i utilitzar la funció de regenerar la resposta per examinar respostes alternatives. | |||
S '''Oponent socràtic. La IA actua com a adversari per desenvolupar idees i arguments.''' | |||
L'estudiant introdueix missatges a ChatGPT seguint l'estructura d'una conversa o debat. Els professors poden demanar als estudiants que utilitzin ChatGPT per preparar els debats. | |||
s '''Coach. La IA ajuda els grups a investigar i resoldre problemes junts.''' | |||
Treballant en grup, cada estudiant pot utilitzar ChatGPT per buscar informació que permeti completar tasques i treballs. | |||
d '''Guia. La IA actua com a guia per navegar per espais físics i conceptuals.''' | |||
L'equip docent utilitza ChatGPT per generar continguts per a les classes o els cursos (per exemple, preguntes de debat) i demanar consells sobre com es pot ajudar l'estudiantat a aprendre conceptes específics. | |||
s '''Tutor personal. La IA orienta l'estudiant i li dona ''feedback'' sobre el seu progrés.''' | |||
ChatGPT pot proporcionar comentaris personalitzats a l'estudiants basats en la informació proporcionada per l'estudiant o per l'equip docent (per exemple, les notes dels exàmens). | |||
d '''Codissenyador. La IA ajuda en tot el procés de disseny de la formació.''' | |||
L'equip docent demana idees a ChatGPT sobre el disseny o l'actualització d'un pla d'estudis (per exemple, rúbriques d'avaluació) o com centrar-se en uns objectius específics (per exemple, fer que el pla d'estudis sigui més accessible). | |||
d i s '''Exploració. La lA proporciona eines per explorar i interpretar dades.''' | |||
L'equip docent proporciona informació bàsica a l'estudiant, que pot escriure consultes a ChatGPT per obtenir-ne més informació. ChatGPT pot utilitzar-se per donar suport a l'aprenentatge de llengues. | |||
s '''Company d'estudis. La IA ajuda l'estudiant a reflexionar sobre el material d'aprenentatge.''' | |||
L'estudiant pot exposar a ChatGPT el seu nivell de comprensió actual i demanar suport per estudiar el material. ChatGPT també es pot utilitzar per ajudar l'estudiantat a preparar-se per altres tasques (per exemple, entrevistes de feina). | |||
d i s '''Motivador. La IA ofereix jocs i reptes per ampliar l'aprenentatge.''' | |||
L'equip docent i cada estudiant poden demanar recursos a ChatGPT per ampliar el seu aprenentatge després de proporcionar un resum del seu nivell actual de coneixements (per exemple, questionaris o exercicis). | |||
'''Avaluador dinàmic. La lA proporciona a l'equip docent un perfil del coneixement actual de cada estudiant.''' | |||
Cada estudiant interactua amb ChatGPT en un diàleg de tipus tutorial i, a continuació, demana a ChatGPT que elabori un resum del seu estat actual de coneixements per compartir amb l'equip docent o per avaluar-se. | |||
Més enllà de ChatGPT |
Revisió del 21:43, 15 oct 2023
Des de la inauguració del portal públic i gratuït de ChatGPT el 30 de novembre de 2022 les diverses aplicacions d'intel·ligència artificial (IA) han fet un gran salt endavant a la societat i han interrumput a l'activitat professional i formativa en tots els àmbits. No ésque la intel·ligencia artificial acaba d'inventar-se. Des de fa anys la fem servir en aplicacions específiques com ara els mapes interactius, els anuncis ajustats al nostre perfil, les eines de resum i traducció, etc. El gran canvi he sigut l'aparició de les plataformes Large Language Models, entrenades amb quantitats enormes de dades, que són capaços de dialogar i crear textos de forma quasi humana.
Hi ha diversos aspectes IA relacionats amb l'acció formativa universitària. La relació següent es basa en la publicació ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: guía de inicio rápido (Sabzalieva i Valentini, 2023), de la UNESCO.
S Motor de possibilitats. La IA genera formes alternatives d'expressar una idea.
L'estudiant pot escriure consultes a ChatGPT i utilitzar la funció de regenerar la resposta per examinar respostes alternatives.
S Oponent socràtic. La IA actua com a adversari per desenvolupar idees i arguments.
L'estudiant introdueix missatges a ChatGPT seguint l'estructura d'una conversa o debat. Els professors poden demanar als estudiants que utilitzin ChatGPT per preparar els debats.
s Coach. La IA ajuda els grups a investigar i resoldre problemes junts.
Treballant en grup, cada estudiant pot utilitzar ChatGPT per buscar informació que permeti completar tasques i treballs.
d Guia. La IA actua com a guia per navegar per espais físics i conceptuals.
L'equip docent utilitza ChatGPT per generar continguts per a les classes o els cursos (per exemple, preguntes de debat) i demanar consells sobre com es pot ajudar l'estudiantat a aprendre conceptes específics.
s Tutor personal. La IA orienta l'estudiant i li dona feedback sobre el seu progrés.
ChatGPT pot proporcionar comentaris personalitzats a l'estudiants basats en la informació proporcionada per l'estudiant o per l'equip docent (per exemple, les notes dels exàmens).
d Codissenyador. La IA ajuda en tot el procés de disseny de la formació.
L'equip docent demana idees a ChatGPT sobre el disseny o l'actualització d'un pla d'estudis (per exemple, rúbriques d'avaluació) o com centrar-se en uns objectius específics (per exemple, fer que el pla d'estudis sigui més accessible).
d i s Exploració. La lA proporciona eines per explorar i interpretar dades.
L'equip docent proporciona informació bàsica a l'estudiant, que pot escriure consultes a ChatGPT per obtenir-ne més informació. ChatGPT pot utilitzar-se per donar suport a l'aprenentatge de llengues.
s Company d'estudis. La IA ajuda l'estudiant a reflexionar sobre el material d'aprenentatge.
L'estudiant pot exposar a ChatGPT el seu nivell de comprensió actual i demanar suport per estudiar el material. ChatGPT també es pot utilitzar per ajudar l'estudiantat a preparar-se per altres tasques (per exemple, entrevistes de feina).
d i s Motivador. La IA ofereix jocs i reptes per ampliar l'aprenentatge.
L'equip docent i cada estudiant poden demanar recursos a ChatGPT per ampliar el seu aprenentatge després de proporcionar un resum del seu nivell actual de coneixements (per exemple, questionaris o exercicis).
Avaluador dinàmic. La lA proporciona a l'equip docent un perfil del coneixement actual de cada estudiant.
Cada estudiant interactua amb ChatGPT en un diàleg de tipus tutorial i, a continuació, demana a ChatGPT que elabori un resum del seu estat actual de coneixements per compartir amb l'equip docent o per avaluar-se.
Més enllà de ChatGPT