Qüestionari: diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
Cap resum de modificació |
||
Línia 72: | Línia 72: | ||
*[https://mon.uvic.cat/udute/nocions-i-opcions-de-configuracio-de-questionaris-a-moodle/ Nocions bàsiques i opcions de configuració de qüestionaris] | *[https://mon.uvic.cat/udute/nocions-i-opcions-de-configuracio-de-questionaris-a-moodle/ Nocions bàsiques i opcions de configuració de qüestionaris] | ||
=== Com fer un qüestionari === | |||
Les tres accions que calen per fer un qüestionari són: | Les tres accions que calen per fer un qüestionari són: | ||
==== Donar d’alta les preguntes ==== | |||
El banc de preguntes de Moodle és l’espai de l’aula on s’allotgen les preguntes que després es podran utilitzar en l’activitat Qüestionari. | El banc de preguntes de Moodle és l’espai de l’aula on s’allotgen les preguntes que després es podran utilitzar en l’activitat Qüestionari. | ||
Línia 108: | Línia 108: | ||
[[Fitxer:AfegirPreguntaEdicio03.png|center|miniatura|486x486px]] | [[Fitxer:AfegirPreguntaEdicio03.png|center|miniatura|486x486px]] | ||
==== Donar d’alta l’activitat Qüestionari ==== | |||
Per donar d’alta un Qüestionari a l’aula Moodle, cal tenir activada l’edició de l’aula (1) i clicar el signe "+" allà on vulguem afegir el qüestionari (2) o clicar ''Afegeix una activitat o recurs'' de la part inferior d'una secció (3). | Per donar d’alta un Qüestionari a l’aula Moodle, cal tenir activada l’edició de l’aula (1) i clicar el signe "+" allà on vulguem afegir el qüestionari (2) o clicar ''Afegeix una activitat o recurs'' de la part inferior d'una secció (3). | ||
[[Fitxer:AfegirActivitatMoodle.png|center|miniatura|567x567px]] | [[Fitxer:AfegirActivitatMoodle.png|center|miniatura|567x567px]] | ||
Línia 151: | Línia 151: | ||
3. Afegir/gestionar les preguntes del qüestionari | 3. Afegir/gestionar les preguntes del qüestionari | ||
4. Consultar els resultats | 4. Consultar els resultats: les qualificacions, les respostes, les enquestes i també fer l'avaluació manual de les preguntes obertes | ||
5. Accés directe al Banc de preguntes de l'aula | 5. Accés directe al Banc de preguntes de l'aula | ||
Línia 172: | Línia 172: | ||
* Fer una còpia de seguretat o restaurar-ne una | * Fer una còpia de seguretat o restaurar-ne una | ||
==== Afegir preguntes al qüestionari ==== | |||
Per afegir preguntes al qüestionari, cal entrar en el qüestionari i cal clicar l'opció ''Preguntes'' del menú horitzontal de sota del nom del qüestionari. | Per afegir preguntes al qüestionari, cal entrar en el qüestionari i cal clicar l'opció ''Preguntes'' del menú horitzontal de sota del nom del qüestionari. | ||
[[Fitxer:AfegirPreguntesQuestionari.png|center|miniatura|505x505px]] | [[Fitxer:AfegirPreguntesQuestionari.png|center|miniatura|505x505px]] | ||
Línia 218: | Línia 218: | ||
14. Desar la configuració | 14. Desar la configuració | ||
==== | ==== Després de fer un qüestionari ==== | ||
==== Avaluar les preguntes obertes ==== | |||
Si un qüestionari té preguntes obertes, cal avaluar-les manualment. | |||
Cal entrar en el qüestionari, seleccionar l'opció Respostes del menú horitzontal de sota del nom del qüestionari i després seleccionar l'opció en el menú desplegable que es carrega a la part superior dreta. | |||
[[Fitxer:SelecciorQualilficacioManualQualificador.png|center|miniatura|468x468px]] | |||
En la següent pàgina es llista les preguntes obertes que té aquest qüestionari. Es pot triar quina preguntes avaluar, seleccionant només les que falten per avaluar (1) o totes (2). | |||
[[Fitxer:SeleccionarPreguntesManualsQualificarQualificador.png|center|miniatura|493x493px]] | |||
Quan es carrega la pregunta a avaluar, es mostra la del primer participant. Es pot tornar a la llista de preguntes obertes (2), limitar la cerca de les preguntes a avaluar (2), veure la resposta del participant (3), fer-ne un comentari (4) i posar una nota numèrica a la seva resposta (5). | |||
En clicar ''Desa i mostra el següent'', veurem la resposta del següent participant. | |||
[[Fitxer:AvaluarPreguntaObertaQualificador.png|center|miniatura|431x431px]] | |||
==== Consultar els resultats ==== | |||
*[https://mon.uvic.cat/udute/consultar-els-resultats-dun-questionari/ Consultar els resultats] | *[https://mon.uvic.cat/udute/consultar-els-resultats-dun-questionari/ Consultar els resultats] | ||
=== Altres informacions i ajudes d'interès === | === Altres informacions i ajudes d'interès === | ||
*[https://mon.uvic.cat/udute/enregistrar-una-resposta-en-un-questionari-moodle/ Enregistrar una resposta en un qüestionari Moodle] | |||
* [https://mon.uvic.cat/udute/importar-preguntas-al-banco-de-preguntas-de-moodle/ Importar preguntes al banc de preguntes de Moodle] | * [https://mon.uvic.cat/udute/importar-preguntas-al-banco-de-preguntas-de-moodle/ Importar preguntes al banc de preguntes de Moodle] | ||
* [https://mon.uvic.cat/udute/questionaris-diferents/ Com fer qüestionaris diferents per a cada estudiant] | * [https://mon.uvic.cat/udute/questionaris-diferents/ Com fer qüestionaris diferents per a cada estudiant] |
Revisió del 12:15, 16 gen 2024
Què és
El Qüestionari de Moodle és una forma útil per posar a prova o avaluar els coneixements dels / de les estudiants sobre un tema o camp d’estudi. Permet al professorat crear qüestionaris amb preguntes de diferents tipus com: opcions múltiples, d'aparellament, de resposta breu, numèriques, curtes, de vertader/fals, etc. Es pot utilitzar per a l’avaluació tant formativa com sumativa, a les proves de classe o proves finals.
Què he de tenir en compte
Usos de qüestionaris. Avantatges
Avaluació inicial
- Per comprovar els coneixements previs
Avaluació formativa
- Per mesurar el progrés
- Per facilitar retroalimentació rica
Avaluació sumativa
- Per vertebrar el quadern de qualificacions
- Per a avaluacions finals
- Per avaluar el curs i gestionar futures adaptacions
Avantatges
- Objectivitat
- Autonomia
- Varietat de tipus de preguntes
- Multimèdia (imatges, vídeos, enllaços)
- Rendiment per al professorat (ús amb diferents grups)
- Preguntes aleatòries
- Penalització de respostes incorrectes
- Gamificació i motivació dels / de les estudiants
Obstacles i remeis en l'ús de qüestionaris Moodle
Obstacle | Remei |
---|---|
Seguretat i prevenció de comunicació de respostes entre estudiants | Moltes opcions. Restriccions de temps, contrasenya d'accés, barreja de preguntes, preguntes aleatòries, ... |
Manteniment de còpies múltiples | Rol de "question sharer", encara per desplegar a la UVic-UCC |
Creació lenta de qüestionaris |
|
Gestió de proves amb nombrosos estudiants | Fer servir el sistema Offline quiz |
Control de la identitat | Presencialment, foto d'usuari/ària en pantalla. En línia tot és més complicat: detecció visual de la cara de la persona; detecció de la "signatura" mecanogràfica de la persona. Actualment (març 2017) la UVic-UCC no disposa d'aquests sistemes. |
Impressió de preguntes | Fer servir una de les opcions anteriors (Offline Quiz recomanat) |
Detecció d'errors de configuració | Fer servir un perfil d'estudiant de prova |
Com fer un qüestionari
Les tres accions que calen per fer un qüestionari són:
Donar d’alta les preguntes
El banc de preguntes de Moodle és l’espai de l’aula on s’allotgen les preguntes que després es podran utilitzar en l’activitat Qüestionari.
Cada aula té el seu banc de preguntes.
Les preguntes poden estar en categories o subcategories, però només en una alhora.
S’hi accedeix des de la pàgina principal de l’aula, en el desplegable Més del menú horitzontal de sota la imatge del curs.
Dins del banc de preguntes, es pot triar treballar amb preguntes, amb categories o bé importar/exportar continguts del banc de preguntes (1).
En l'espai de Preguntes, podem llistar les que ja existeixen en el banc dins d'una categoria o subcategoria (2), amb una etiqueta concreta (3), que mostri el nom de la pregunta en el llistat (4) i/o que mostri les preguntes dins de les subcategories de la categoria triada (5) i les preguntes antigues (6).
Des d'aquesta pàgina és on també s'afegeixen preguntes noves (7).
En el llistat de preguntes resultant, entre altres, podem veure i editar el nom (8), editar-la (modificar, duplicar, suprimir, exportar, gestionar etiquetes) (9), consultar l'estat (10) i versió (11), qui la va fer (12) i que l'ha modificat (13).
Si afegim una pregunta nova, primer cal seleccionar el tipus de pregunta que volem donar d’alta. Cada vegada que en seleccionem un tipus, a la banda dreta de la finestra es mostra una descripció d’aquell tipus de pregunta. Cal seleccionar Afegeix.
En la configuració de la pregunta podem indicar:
- La categoria a la qual pertany
- El nom de la pregunta: no apareix per l’estudiant i que ens serveix a nosaltres per identificar-la
- El text de la pregunta: és que apareixerà com a enunciat de la pregunta en el qüestionari
També hem de seleccionar si hi ha més d’una resposta correcta o només n’hi ha una.
En l’apartat de Respostes, per cada una de les respostes correctes escriurem el text de la resposta i el valor que s’aplicarà a aquella resposta (correcta serà el 100% i en negatiu per les incorrectes, depenent del que volem que restin).
Donar d’alta l’activitat Qüestionari
Per donar d’alta un Qüestionari a l’aula Moodle, cal tenir activada l’edició de l’aula (1) i clicar el signe "+" allà on vulguem afegir el qüestionari (2) o clicar Afegeix una activitat o recurs de la part inferior d'una secció (3).
De les activitats o recursos a afegir, cal clicar Qüestionari.
En la configuració del qüestionari es poden determinar molts paràmetres, però no tots són obligatoris. Aquí n’expliquem alguns, D’altres els desenvolupem en altres entrades d’aquest blog.
- Nom: és obligatori el nom que apareixerà a l’aula i que veuran els estudiants
- Descripció: és opcional i poden marcar, a més, que aparegui en la pàgina del curs
- Temporització: la data d’obertura indica a partir de quin dia/hora es podrà realitzar el qüestionari; la data de tancament indica a partir de quin dia/hora ja no es podrà fer el qüestionari; el límit de temps és el que l’estudiant té disponible per fer el qüestionari
- Quan el temps expiri: recomanem deixar seleccionat Els intents oberts s'envien automàticament, que farà que encara que l'estudiant no hagi enviat el qüestionari quan s'hagi acabat el seu temps, Moodle enviï les dades que hagi pogut desar mentre el feia
- Qualificació
- Intents permesos: el nombre de vegades que un estudiant podrà fer un qüestionari
- Aspecte
- Pàgina nova: cada quantes preguntes s’introdueix una pàgina nova. Aquesta configuració es pot canviar en l’edició posterior del qüestionari
- Mètode de navegació: si seleccionem seqüencial, l’estudiant només podrà navegar pel qüestionari sempre endavant. Si la deixem lliure, podrà moure’s tantes vegades endavant i endarrere entre les diferents pàgines del qüestionari.
- Comportament de la pregunta
- Barreja dins de les preguntes: si indiquem que sí, les possibles respostes dels tipus de preguntes de resposta múltiple es mostraran en ordres diferents per cada intent
- Opcions de revisió: us suggerim l’article Mostrar a l’estudiantat els resultats d’un qüestionari d’aquest mateix blog.
- Restriccions extres durant els intents
- Demana contrasenya: sense aquesta contrasenya els estudiants no podran iniciar el qüestionari
- Bloqueja connexions concurrents: si ho deixem marcat, Moodle no permetrà iniciar més d’un qüestionari per estudiant des de diferents dispositius/navegadors
Per finalitzar, cal seleccionar Desa els canvis i torna al curs.
Quan hem creat el qüestionari i hi tornem a entrar, veurem que tenim la possibilitat d'assignar preguntes al qüestionari (1), que expliquem en el següent apartat d'aquesta pàgina.
Sota del nom del qüestionari tenim disponible un menú horitzontal amb les diferents opcions que es poden fer des del qüestionari.
2. Tornar als paràmetres del qüestionari per consultar-los o fer algun canvi.
3. Afegir/gestionar les preguntes del qüestionari
4. Consultar els resultats: les qualificacions, les respostes, les enquestes i també fer l'avaluació manual de les preguntes obertes
5. Accés directe al Banc de preguntes de l'aula
6. Altres opcions:
- Configurar excepcions per usuaris o grups concrets: primer haurem de triar si l'excepció és per usuari o grup (1) i després hem de clicar Afegeix (2).
Cal buscar l’estudiant/grup, escrivint el nom o part del nom.
Podem modificar les dates d'inici/tancament del qüestionari, el temps disponible des de l’inici de l’intent i/o el nombre d’intents permesos.
- Modificar els rols per aquest qüestionari
- Aplicar filtres i permisos
- Fer una còpia de seguretat o restaurar-ne una
Afegir preguntes al qüestionari
Per afegir preguntes al qüestionari, cal entrar en el qüestionari i cal clicar l'opció Preguntes del menú horitzontal de sota del nom del qüestionari.
En clicar el botó Afegeix tenim la possibilitat de triar com afegir la pregunta:
- Afegeix una pregunta…: ens portarà a l’edició de preguntes (com si les donéssim d’alta al Banc de preguntes). Alerta perquè quedaran donades d'alta a la categoria del qüestionari, que no és visible dels del Banc de preguntes de l'aula.
- Afegeix una pregunta del banc de preguntes: ens permet afegir una pregunta que ja existeix en el Banc de preguntes
- Afegeix una pregunta aleatòria: us suggerim l’article Com fer qüestionaris diferents per a cada estudiant per veure com funciona aquesta opció
Si seleccionem Afegeix una pregunta del banc de preguntes, les podem filtrar per categoria i/o etiquetes.
Cal seleccionar la pregunta i clicar Afegeix les preguntes seleccionades al qüestionari.
En la pàgina d’edició de les preguntes del qüestionari, hi ha vàries opcions a fer.
1. Arrossegar la pregunta per canviar-la d'ordre
2. Editar manualment el número de la pregunta: cal clicar la icona del llapis i acceptar el canvi prement la tecla Intro del teclat
3. Veure quin tipus de pregunta és
4: Modificar/consultar els paràmetres de la pregunta
5. Afegir o eliminar canvis de pàgina de la visualització del qüestionari. Es pot repaginar tot el qüestionari (6) en comptes de fer canvis manuals de pàgina
7. Consultar/modificar la versió de la pregunta a utilitzar
8. Previsualitzar la pregunta
9. Eliminar la pregunta del qüestionari
10. Canviar el pes de la pregunta en el qüestionari
11. Marcar que les preguntes es barregin per cada intent creat. Això farà que a cada estudiant se li presentin les preguntes del mateix qüestionari en un ordre diferent
12. Consultar els punts màxims que es poden obtenir amb els pesos actuals de les preguntes
13. Nota màxima que es pot obtenir en aquest qüestionari. Moodle recalcula els punts màxims segons el pes de les preguntes a aquesta qualificació màxima
14. Desar la configuració
Després de fer un qüestionari
Avaluar les preguntes obertes
Si un qüestionari té preguntes obertes, cal avaluar-les manualment.
Cal entrar en el qüestionari, seleccionar l'opció Respostes del menú horitzontal de sota del nom del qüestionari i després seleccionar l'opció en el menú desplegable que es carrega a la part superior dreta.
En la següent pàgina es llista les preguntes obertes que té aquest qüestionari. Es pot triar quina preguntes avaluar, seleccionant només les que falten per avaluar (1) o totes (2).
Quan es carrega la pregunta a avaluar, es mostra la del primer participant. Es pot tornar a la llista de preguntes obertes (2), limitar la cerca de les preguntes a avaluar (2), veure la resposta del participant (3), fer-ne un comentari (4) i posar una nota numèrica a la seva resposta (5).
En clicar Desa i mostra el següent, veurem la resposta del següent participant.
Consultar els resultats
Altres informacions i ajudes d'interès
- Enregistrar una resposta en un qüestionari Moodle
- Importar preguntes al banc de preguntes de Moodle
- Com fer qüestionaris diferents per a cada estudiant
- Recomanacions a l’hora de fer servir qüestionaris de Moodle (no presencial)
- Reconfigurar un qüestionari per a estudiants en cas d’incidència
- Com copiar un qüestionari Moodle
- Seguretat per a la creació de proves avaluatives en un entorn controlat (Safe Exam Browser)
- Millores de resposta oberta al Quiz de Moodle (agost 2021)
Recomanem el Manual Moodle para el profesor del Gabinete de Tele-Educación de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) i també altres ajudes de Moodle.