Accions

Qüestionari

De Recursos docents

Què és

Questionari.png

El Qüestionari de Moodle és una forma útil per posar a prova o avaluar els coneixements dels / de les estudiants sobre un tema o camp d’estudi. Permet al professorat crear qüestionaris amb preguntes de diferents tipus com: opcions múltiples, d'aparellament, de resposta breu, numèriques, curtes, de vertader/fals, etc. Es pot utilitzar per a l’avaluació tant formativa com sumativa, a les proves de classe o proves finals.

Què he de tenir en compte

Usos de qüestionaris. Avantatges

Avaluació inicial

  • Per comprovar els coneixements previs


Avaluació formativa

  • Per mesurar el progrés
  • Per facilitar retroalimentació rica


Avaluació sumativa

  • Per vertebrar el quadern de qualificacions
  • Per a avaluacions finals
  • Per avaluar el curs i gestionar futures adaptacions


Avantatges

  • Objectivitat
  • Autonomia
  • Varietat de tipus de preguntes
  • Multimèdia (imatges, vídeos, enllaços)
  • Rendiment per al professorat (ús amb diferents grups)
  • Preguntes aleatòries
  • Penalització de respostes incorrectes
  • Gamificació i motivació dels / de les estudiants

Obstacles i remeis en l'ús de qüestionaris Moodle  

Obstacle Remei
Seguretat i prevenció de comunicació de respostes entre estudiants Moltes opcions. Restriccions de temps, contrasenya d'accés, barreja de preguntes, preguntes aleatòries, ...
Manteniment de còpies múltiples Rol de "question sharer", encara per desplegar a la UVic-UCC
Creació lenta de qüestionaris
  • http://www.moodle2word.net/mod/page/view.php?id=16
  • Use the sample file supplied, and save with back compatability
  • Language of interface in Moodle must be the same (Spanish?)
  • Cloze syntax is different from Moodle (bold for dropdown; italics for a gap)
  • MULTICHOICE_S for shuffle (since Moodle 3.1)
Gestió de proves amb nombrosos estudiants Fer servir el sistema Offline quiz
Control de la identitat Presencialment, foto d'usuari/ària en pantalla. En línia tot és més complicat: detecció visual de la cara de la persona; detecció de la "signatura" mecanogràfica de la persona. Actualment (març 2017) la UVic-UCC no disposa d'aquests sistemes.
Impressió de preguntes Fer servir una de les opcions anteriors (Offline Quiz recomanat)
Detecció d'errors de configuració Fer servir un perfil d'estudiant de prova

Com fer un qüestionari

Les tres accions que calen per fer un qüestionari són:

Donar d’alta les preguntes

El banc de preguntes de Moodle és l’espai de l’aula on s’allotgen les preguntes que després es podran utilitzar en l’activitat Qüestionari.

Cada aula té el seu banc de preguntes.

Les preguntes poden estar en categories o subcategories, però només en una alhora.

S’hi accedeix des de la pàgina principal de l’aula, en el desplegable Més del menú horitzontal de sota la imatge del curs.

AccesBancPreguntes.png

Dins del banc de preguntes, es pot triar treballar amb preguntes, amb categories o bé importar/exportar continguts del banc de preguntes (1).

En l'espai de Preguntes, podem llistar les que ja existeixen en el banc dins d'una categoria o subcategoria (2), amb una etiqueta concreta (3), que mostri el nom de la pregunta en el llistat (4) i/o que mostri les preguntes dins de les subcategories de la categoria triada (5) i les preguntes antigues (6).

Des d'aquesta pàgina és on també s'afegeixen preguntes noves (7).

En el llistat de preguntes resultant, entre altres, podem veure i editar el nom (8), editar-la (modificar, duplicar, suprimir, exportar, gestionar etiquetes) (9), consultar l'estat (10) i versió (11), qui la va fer (12) i que l'ha modificat (13).

MenuBancPreguntes.png

Si afegim una pregunta nova, primer cal seleccionar el tipus de pregunta que volem donar d’alta. Cada vegada que en seleccionem un tipus, a la banda dreta de la finestra es mostra una descripció d’aquell tipus de pregunta. Cal seleccionar Afegeix.

AfegirPreguntaTriaTipus.png

En la configuració de la pregunta podem indicar:

  • La categoria a la qual pertany
  • El nom de la pregunta: no apareix per l’estudiant i que ens serveix a nosaltres per identificar-la
  • El text de la pregunta: és que apareixerà com a enunciat de la pregunta en el qüestionari
AfegirPreguntaEdicio.png

També hem de seleccionar si hi ha més d’una resposta correcta o només n’hi ha una.

En l’apartat de Respostes, per cada una de les respostes correctes escriurem el text de la resposta i el valor que s’aplicarà a aquella resposta (correcta serà el 100% i en negatiu per les incorrectes, depenent del que volem que restin).

AfegirPreguntaEdicio02.png
AfegirPreguntaEdicio03.png
Donar d’alta l’activitat Qüestionari

Per donar d’alta un Qüestionari a l’aula Moodle, cal tenir activada l’edició de l’aula (1) i clicar el signe "+" allà on vulguem afegir el qüestionari (2) o clicar Afegeix una activitat o recurs de la part inferior d'una secció (3).

AfegirActivitatMoodle.png

De les activitats o recursos a afegir, cal clicar Qüestionari.

TriaQuestionariAfegirMoodle.png


En la configuració del qüestionari es poden determinar molts paràmetres, però no tots són obligatoris. Aquí n’expliquem alguns, D’altres els desenvolupem en altres entrades d’aquest blog.

  • Nom: és obligatori el nom que apareixerà a l’aula i que veuran els estudiants
  • Descripció: és opcional i poden marcar, a més, que aparegui en la pàgina del curs
  • Temporització: la data d’obertura indica a partir de quin dia/hora es podrà realitzar el qüestionari; la data de tancament indica a partir de quin dia/hora ja no es podrà fer el qüestionari; el límit de temps és el que l’estudiant té disponible per fer el qüestionari
  • Quan el temps expiri: recomanem deixar seleccionat Els intents oberts s'envien automàticament, que farà que encara que l'estudiant no hagi enviat el qüestionari quan s'hagi acabat el seu temps, Moodle enviï les dades que hagi pogut desar mentre el feia
ParametresQuestionariMoodle-NomDescripcioTemporitzacio.png
  • Qualificació
    • Intents permesos: el nombre de vegades que un estudiant podrà fer un qüestionari
  • Aspecte
    • Pàgina nova: cada quantes preguntes s’introdueix una pàgina nova. Aquesta configuració es pot canviar en l’edició posterior del qüestionari
    • Mètode de navegació: si seleccionem seqüencial, l’estudiant només podrà navegar pel qüestionari sempre endavant. Si la deixem lliure, podrà moure’s tantes vegades endavant i endarrere entre les diferents pàgines del qüestionari.
  • Comportament de la pregunta
    • Barreja dins de les preguntes: si indiquem que sí, les possibles respostes dels tipus de preguntes de resposta múltiple es mostraran en ordres diferents per cada intent
ParametresQuestionariMoodle-QualificacioAspecte.png
  • Opcions de revisió: us suggerim l’article Mostrar a l’estudiantat els resultats d’un qüestionari d’aquest mateix blog.
  • Restriccions extres durant els intents
    • Demana contrasenya: sense aquesta contrasenya els estudiants no podran iniciar el qüestionari
    • Bloqueja connexions concurrents: si ho deixem marcat, Moodle no permetrà iniciar més d’un qüestionari per estudiant des de diferents dispositius/navegadors
ParametresQuestionariMoodle-RestricionsDurant.png

Per finalitzar, cal seleccionar Desa els canvis i torna al curs.

Quan hem creat el qüestionari i hi tornem a entrar, veurem que tenim la possibilitat d'assignar preguntes al qüestionari (1), que expliquem en el següent apartat d'aquesta pàgina.

Sota del nom del qüestionari tenim disponible un menú horitzontal amb les diferents opcions que poden fer amb el qüestionari:

MenuQuestionariMoodle.png
Afegir preguntes al qüestionari

Altres informacions i ajudes d'interès

Recomanem el Manual Moodle para el profesor del Gabinete de Tele-Educación de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) i també altres ajudes de Moodle.