Accions

Aula invertida (flipped classroom): diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
Cap resum de modificació
Línia 2: Línia 2:
=== Què és ===
=== Què és ===
L’aula invertida (''flipped classroom'') no només incorpora noves eines i recursos a l’ensenyament, sinó també noves maneres de fer. Un vídeo, la lectura d’un article, d’un capítol d’un llibre, d’una entrada d’una pàgina web, … són tasques que l’estudiant pot fer autònomament “abans” de la classe. I a través d’una perspectiva d’aprenentatge col·laboratiu “durant” la classe posar en pràctica aquesta teoria amb la utilització de metodologies actives. L’aula invertida no només proposa els canvis en els temps dedicats a l’aprenentage autònom i al treball col·laboratiu, sinó també en el rol del professor, el rol de l’alumne, el plantejament dels continguts, i finalment, en la gestió de l’aula.  
L’aula invertida (''flipped classroom'') no només incorpora noves eines i recursos a l’ensenyament, sinó també noves maneres de fer. Un vídeo, la lectura d’un article, d’un capítol d’un llibre, d’una entrada d’una pàgina web, … són tasques que l’estudiant pot fer autònomament “abans” de la classe. I a través d’una perspectiva d’aprenentatge col·laboratiu “durant” la classe posar en pràctica aquesta teoria amb la utilització de metodologies actives. L’aula invertida no només proposa els canvis en els temps dedicats a l’aprenentage autònom i al treball col·laboratiu, sinó també en el rol del professor, el rol de l’alumne, el plantejament dels continguts, i finalment, en la gestió de l’aula.  
Es tracta d’un sistema trencador perquè proposa que els alumnes estudiïn i preparin les lliçons fora de classe, accedint a casa als continguts de les assignatures perquè, posteriorment, sigui a l’aula on facin els deures, interactuïn i realitzin activitats més participatives. L’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge i s’hi implica des del primer moment, ja que els dota de responsabilitats.
La forma d’aprendre és flexible. L’ús de les noves tecnologies ajuda que l’alumne o alumna pugui adaptar l’aprenentatge al seu ritme; per exemple, si està utilitzant un vídeo per aprendre, pot aturar-lo i veure’l totes les vegades que necessiti i en qualsevol moment.
[[Fitxer:Classe invertida.png|miniatura|557x557px]]


=== Què hem de tenir en compte ===
=== Què hem de tenir en compte ===
L’aprenentatge amb classe invertida requereix que els alumnes tinguin un alt grau d’autodisciplina i organització personal. Aquells estudiants que no són capaços de gestionar el seu temps o que tenen dificultats per organitzar-se poden endarrerir-se en el procés d’aprenentatge, la qual cosa pot afectar la seva implicació i els resultats finals. Sense la supervisió constant d’un docent, la motivació per preparar-se adequadament a casa pot disminuir.
Alguns alumnes poden sentir-se incòmodes amb la responsabilitat extra que implica l’aprenentatge autònom, ja que estan acostumats a la transmissió directa de coneixement.


=== Altres informacions i ajudes d'interès ===
=== Altres informacions i ajudes d'interès ===
[[/www.educo.org/blog/que-es-aula-invertida-o-flipped-classroom|¿En qué consiste el aula invertida o flipped classroom?]]
[[/www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/pedagotic/aprendizaje-invertido-flipped-classroom/|Aprendizaje invertido (Flipped learning) | Kit de Pedagogía y TIC]]

Revisió del 11:35, 24 gen 2025

Què és

L’aula invertida (flipped classroom) no només incorpora noves eines i recursos a l’ensenyament, sinó també noves maneres de fer. Un vídeo, la lectura d’un article, d’un capítol d’un llibre, d’una entrada d’una pàgina web, … són tasques que l’estudiant pot fer autònomament “abans” de la classe. I a través d’una perspectiva d’aprenentatge col·laboratiu “durant” la classe posar en pràctica aquesta teoria amb la utilització de metodologies actives. L’aula invertida no només proposa els canvis en els temps dedicats a l’aprenentage autònom i al treball col·laboratiu, sinó també en el rol del professor, el rol de l’alumne, el plantejament dels continguts, i finalment, en la gestió de l’aula.  


Es tracta d’un sistema trencador perquè proposa que els alumnes estudiïn i preparin les lliçons fora de classe, accedint a casa als continguts de les assignatures perquè, posteriorment, sigui a l’aula on facin els deures, interactuïn i realitzin activitats més participatives. L’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge i s’hi implica des del primer moment, ja que els dota de responsabilitats.


La forma d’aprendre és flexible. L’ús de les noves tecnologies ajuda que l’alumne o alumna pugui adaptar l’aprenentatge al seu ritme; per exemple, si està utilitzant un vídeo per aprendre, pot aturar-lo i veure’l totes les vegades que necessiti i en qualsevol moment.


Classe invertida.png

Què hem de tenir en compte

L’aprenentatge amb classe invertida requereix que els alumnes tinguin un alt grau d’autodisciplina i organització personal. Aquells estudiants que no són capaços de gestionar el seu temps o que tenen dificultats per organitzar-se poden endarrerir-se en el procés d’aprenentatge, la qual cosa pot afectar la seva implicació i els resultats finals. Sense la supervisió constant d’un docent, la motivació per preparar-se adequadament a casa pot disminuir.

Alguns alumnes poden sentir-se incòmodes amb la responsabilitat extra que implica l’aprenentatge autònom, ja que estan acostumats a la transmissió directa de coneixement.

Altres informacions i ajudes d'interès

¿En qué consiste el aula invertida o flipped classroom?

Aprendizaje invertido (Flipped learning) | Kit de Pedagogía y TIC