Aprenentatge cooperatiu: diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
Cap resum de modificació |
||
(Hi ha 9 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren) | |||
Línia 1: | Línia 1: | ||
{{Template:ModelFormacio}} | {{Template:ModelFormacio}} | ||
[[Fitxer:Pexels-photo-3183150.jpg|miniatura|''Aprenentatge cooperatiu (Pexels)'']] | |||
===Què és=== | ===Què és=== | ||
L’aprenentatge cooperatiu és una forma d’estructurar les diferents activitats formatives de les diferents assignatures que propiciï la interacció entre els participants. També gira al voltant del treball en equip, a més –per suposat– de basar-se en la necessària interacció entre el professorat i l’alumnat, i en el treball individual. És tant un mètode com un enfocament global de l'ensenyament, una filosofia que prioritza la cooperació i la col·laboració per davant de la competició . En l’estructura d’aprenentatge que hi ha darrere d’aquest mètode d’ensenyament a més de la interacció educador-educand es dona una gran importància a la interacció educand-educand i, com a conseqüència, a més de (no en lloc de) l’esforç i el treball individual, es dona també una gran importància al treball en equip. | L’'''aprenentatge cooperatiu''' té les seves arrels en el segle XX, influenciat per teòrics com John Dewey, Lev Vygotski i Jean Piaget, que destacaven la importància de la interacció social en l’aprenentatge. | ||
L’aprenentatge cooperatiu és una forma d’estructurar les diferents activitats formatives de les diferents assignatures que propiciï la interacció entre els participants. També gira al voltant del treball en equip, a més –per suposat– de basar-se en la necessària interacció entre el professorat i l’alumnat, i en el treball individual. És tant un mètode com un enfocament global de l'ensenyament, una filosofia que prioritza la cooperació i la col·laboració per davant de la competició. En l’estructura d’aprenentatge que hi ha darrere d’aquest mètode d’ensenyament a més de la interacció educador-educand es dona una gran importància a la interacció educand-educand i, com a conseqüència, a més de (no en lloc de) l’esforç i el treball individual, es dona també una gran importància al treball en equip. | |||
===Què hem de tenir en compte=== | ===Què hem de tenir en compte=== | ||
Els grups de treball en l'aprenentatge cooperatiu han de ser heterogenis, és a dir, han de barrejar alumnes amb diferents capacitats, coneixements, i experiències. Aquest tipus de diversitat permet als estudiants aprendre uns dels altres i aprofitar els punts forts de cada membre del grup. | |||
En lloc de realitzar tasques de forma individual, es creen grups per enriquir-se mútuament i ajudar-se mútuament en la realització de les tasques i projectes. Es discuteixen idees, es comparteixen coneixements, es fomenta el debat i el pensament crític, etc. | |||
En treballar amb persones amb diferents punts de vista i capacitats, els estudiants aprenen a gestionar les '''diferències individuals'''. Això els ajuda a millorar les seves habilitats de comunicació, '''resolució de conflictes''' i '''cooperació'''. Aprenen a escoltar les idees dels altres, defensar les seves pròpies opinions de manera respectuosa i arribar a consensos. | |||
Els estudiants hauran de treballar conjuntament en la recopilació d’informació, discussió d’idees, redacció del projecte i la presentació posterior a la resta de la classe. | |||
És habitual que no tots els membres del grup participin de manera igualitària. En molts casos, algunes persones assumeixen la major part de les tasques, mentre que altres s’impliquen menys o fins i tot deleguen completament les seves responsabilitats. Aquest desequilibri pot generar tensions dins del grup i frustració en els qui han treballat més intensament. | |||
D’altra banda, per a algunes persones, especialment les més tímides o introvertides, aquesta metodologia pot resultar estressant. La pressió de treballar en grup, compartir idees o exposar-les davant dels altres pot generar ansietat i afectar negativament la seva experiència d’aprenentatge. Aquest malestar pot fer que alguns estudiants no se sentin còmodes ni motivats. | |||
===Altres informacions i ajudes d'interès=== | ===Altres informacions i ajudes d'interès=== | ||
[https://cife-ei-caac.com/es/programa-2/ Programa CA / AC (Cooperar para Aprender / Aprender a Cooperar)]. | [https://cife-ei-caac.com/es/programa-2/ Programa CA / AC (Cooperar para Aprender / Aprender a Cooperar)]. (Grup de Recerca/CIFE) | ||
[https://documents.espai.educacio.gencat.cat/documents_publics/Centres/Mesures_suports_universals/3_aprenentatge_cooperatiu.pdf Aprenentatge cooperatiu-gentcat] | |||
[https://additioapp.com/ca/la-importancia-de-laprenentatge-cooperatiu-i-com-fer-lo-servir-a-laula/ La importància de l’aprenentatge cooperatiu i com fer-lo servir a l’aula] (AdditioApp) | |||
'''Kagan, S. & Kagan, M.''' (2009). ''Kagan Cooperative Learning''. Kagan Publishing | |||
[https://documents.espai.educacio.gencat.cat/documents_publics/Centres/Mesures_suports_universals/3_aprenentatge_cooperatiu.pdf Aprenentatge cooperatiu-Gentcat] (Gentcat) |
Revisió de 09:37, 13 març 2025
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
L’aprenentatge cooperatiu té les seves arrels en el segle XX, influenciat per teòrics com John Dewey, Lev Vygotski i Jean Piaget, que destacaven la importància de la interacció social en l’aprenentatge.
L’aprenentatge cooperatiu és una forma d’estructurar les diferents activitats formatives de les diferents assignatures que propiciï la interacció entre els participants. També gira al voltant del treball en equip, a més –per suposat– de basar-se en la necessària interacció entre el professorat i l’alumnat, i en el treball individual. És tant un mètode com un enfocament global de l'ensenyament, una filosofia que prioritza la cooperació i la col·laboració per davant de la competició. En l’estructura d’aprenentatge que hi ha darrere d’aquest mètode d’ensenyament a més de la interacció educador-educand es dona una gran importància a la interacció educand-educand i, com a conseqüència, a més de (no en lloc de) l’esforç i el treball individual, es dona també una gran importància al treball en equip.
Què hem de tenir en compte
Els grups de treball en l'aprenentatge cooperatiu han de ser heterogenis, és a dir, han de barrejar alumnes amb diferents capacitats, coneixements, i experiències. Aquest tipus de diversitat permet als estudiants aprendre uns dels altres i aprofitar els punts forts de cada membre del grup.
En lloc de realitzar tasques de forma individual, es creen grups per enriquir-se mútuament i ajudar-se mútuament en la realització de les tasques i projectes. Es discuteixen idees, es comparteixen coneixements, es fomenta el debat i el pensament crític, etc.
En treballar amb persones amb diferents punts de vista i capacitats, els estudiants aprenen a gestionar les diferències individuals. Això els ajuda a millorar les seves habilitats de comunicació, resolució de conflictes i cooperació. Aprenen a escoltar les idees dels altres, defensar les seves pròpies opinions de manera respectuosa i arribar a consensos.
Els estudiants hauran de treballar conjuntament en la recopilació d’informació, discussió d’idees, redacció del projecte i la presentació posterior a la resta de la classe.
És habitual que no tots els membres del grup participin de manera igualitària. En molts casos, algunes persones assumeixen la major part de les tasques, mentre que altres s’impliquen menys o fins i tot deleguen completament les seves responsabilitats. Aquest desequilibri pot generar tensions dins del grup i frustració en els qui han treballat més intensament.
D’altra banda, per a algunes persones, especialment les més tímides o introvertides, aquesta metodologia pot resultar estressant. La pressió de treballar en grup, compartir idees o exposar-les davant dels altres pot generar ansietat i afectar negativament la seva experiència d’aprenentatge. Aquest malestar pot fer que alguns estudiants no se sentin còmodes ni motivats.
Altres informacions i ajudes d'interès
Programa CA / AC (Cooperar para Aprender / Aprender a Cooperar). (Grup de Recerca/CIFE)
Aprenentatge cooperatiu-gentcat La importància de l’aprenentatge cooperatiu i com fer-lo servir a l’aula (AdditioApp)
Kagan, S. & Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative Learning. Kagan Publishing
Aprenentatge cooperatiu-Gentcat (Gentcat)