Accions

Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
Cap resum de modificació
 
(22 revisions intermèdies per 2 usuaris que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i ''online'').
{{Template:ModelFormacio}}


=== Glossari ===
=== Què és ===
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual).


==== Modalitats d’ensenyament ====
=== Conceptes ===
La modalitat d’una titulació es defineix en funció de les hores de docència. Les hores de docència son aquelles en que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació i que hi ha interacció entre professorat i estudiantat que poden ser presencials o virtuals. Les hores de treball autònom són les hores d’estudi i de preparació d’exàmens o de treballs que l’estudiant fa fora de les hores de contacte.  
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.


La proporció entre hores de docència i hores de treball autònom determina la modalitat
==== Organització metodològica ====
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com:


* Presencial: 33% de les hores totals són presencials (segons directriu general AQU: 1/3 aprox.) / 67% hores de treball autònom
* '''Principis pedagògics''' i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC.
* Semipresencial: segons RD el 40% - 60% de la càrrega creditícia del títol són presencials i les hores de contacte presencial es corresponen al 13% - 20% de les hores totals del títol / 87% - 80% hores de treball autònom
* Virtual: segons RD <20% contacte presencial i les hores de contacte presencial es corresponen a<7% de les hores totals del títol  / 93% hores de treball autònom


==== Metodologies docents ====
* '''Modalitat d’impartició''': presencial, semipresencial, virtual
* '''Organització''' de l’activitat formativa
** Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal
** Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal
* '''Metodologies docents''', com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.


* MD1-GRUP CLASSE
En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador.
* MD2-ACC / ABP
* MD3-LABORATORI / TALLER
* MD4-SIMULACIÓ
* MD5-SEMINARI
* MD6-APRENENTATGE I SERVEI
* MD7-TUTORITZACIÓ
* MD8-TRIBUNAL


==== Tipologies d'assignatures ====
A la UVic-UCC es proposa el '''catàleg de metodologies docents''' següent:


* FB
* [[Lliçó magistral|M01. Metodologia expositiva]]
* FB/OB
* [[Aula invertida (flipped classroom)|M02. Aula invertida]]
* OB
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M03. Aprenentatge basat en projectes]]
* OP
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|04. Aprenentatge basat en problemes]]
* PAE
* [[Aprenentatge cooperatiu|M05. Aprenentatge cooperatiu]]
* TFG/TFM
* [[Aprenentatge i servei (ApS)|M06. Aprenentatge servei]]
* [[Estudi de casos|M07. Estudi de casos]]
* [[Simulació|08. Simulació]]
* M09. Gamificació
* M10. Altres metodologies docents


==== Activitats formatives ====
==== Activitats formatives ====
Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge.


* AF1-Exposición magistral del profesor
Les dimensions de les activitats formatives són:
* AF2-Visualización de vídeos, conferencias o videoconferencias
* '''Segons qui fa l’acció:''' si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant.
* AF3-Debates, coloquios, conversaciones o grupos de discusión, fórums, ...
* '''Finalitat de l’activitat:''' formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
* AF4-Producción de vídeos y/o materiales audiovisuales y/o productos (podcasts, ...)
* '''Tipus d’aprenentatge que promou''': coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències.
* AF5- Lectura y comprensión de textos y elaboración de informes o resúmenes, mapas conceptuales, ...
* '''Activitats docents dirigides o activitats no dirigides''': Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modali­tat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic do­cents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest con­cepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual.
* AF6-Análisis y contraste de datos o procesos
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el '''catàleg d’activitats formatives''' següent:
* AF7-Búsqueda de información bibliográfica, investigación documental
* AF8-Visitas externas
* AF9-Prácticas a los centros/empresas
* AF10-Realización de actividades o ejercicios de aplicación
* AF11-Elaboración  de glosarios repositorios o listas de enlaces web (wikis)
* AF12-Simulación, role play, dramatizaciones
* AF13-Organización de talleres, seminarios
* AF14-Actividades prácticas/laboratorio
* AF15-Preparación individual de pruebas. Estudio personal de contenidos
* AF16-Trabajo de ampliación y síntesis
* AF17-Diseño, planificación y/o desarrollo de propuestas de intervención/investigación, realización de entrevistas, ...
* AF18-Estudio de casos, supuestos prácticos, ...
* AF19-Cuestionarios y/o aplicativos y programas de autoentrenamiento
* AF20-Traducciones
* AF21-Exposiciones orales, defensas de proyectos
* AF22-Exámenes y pruebas
* AF23-Corrección de ejercicios y seguimiento
* AF24-Confección de portfolios, memorias, proyectos, diarios reflexivos
* AF25-Proyectos de cooperación con instituciones o agentes sociales del territorio (ApS)
* AF26-Realización cooperativamente de un proyecto en un tiempo determinado  para resolver un problema y/o abordar una tarea (ABP)
* AF27-Otros


==== Metodologies innovadores ====
* AF01. Assistència a exposicions docents
* AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconfe­rències
* AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
* AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
* AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
* AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos
* AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca docu­mental
* AF08. Visites externes
* AF09. Pràctiques en centres o empreses
* AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
* AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o ''wikis''
* AF12. Jocs de rol (''roleplay''), dramatitzacions i simulacions
* AF13. Tallers o seminaris
* AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori
* AF15. Estudi personal de continguts
* AF16. Treball d’ampliació i síntesi
* AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propos­tes d’intervenció, investigació o entrevistes
* AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
* AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, ac­tivitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
* AF20. Exposicions orals o defenses de projectes
* AF21. Exàmens o proves
* AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats
* AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o dia­ris reflexius
* AF24. Tutories
* AF25. Altres activitats formatives


* [[Classe invertida (flipped classroom)|MI1-Aula invertida]]
==== Avaluació ====
* [[Aprenentatge orientat a projectes (AOP)|MI2-Aprendizaje basado en Proyectos]]
És el procés de valoració de l’assoliment dels resul­tats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidèn­cies quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu:
* [[Aprenentatge cooperatiu|MI3-Aprendizaje cooperativo]]
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|MI4-Aprendizaje basado en problemas]]
* [[Aprenentatge i servei (ApS)|MI5-Aprendizaje y servicio]]
* [[Estudi de casos|MI6-Estudio de casos]]
* MI7-Aprendizaje basado en retos
* MI8-Simulación
* MI9-Otros


==== Sistemes d’avaluació ====
* Les '''estratègies o tècniques d’avaluació''', segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
** Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix.
** Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants.
** Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants.
** Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat.
* Els '''sistemes d’avaluació''' són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.


* SE1-Observación de la participación
* Els '''resultats d’aprenentatge''' són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
* SE2-Seguimiento del trabajo realizado
* Els '''criteris d’avaluació''' han d’incloure els criteris quanti­tatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de va­lidesa  (de coherència amb els objectius i resultats d’apre­nentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudi­ants).
* SE3-Informes de los propios estudiantes, tutores externos, tribunal
* Les '''mesures de recuperació''' o d’avaluació complementà­ria són accions orientades millorar la capacitació de l’estu­diant per assolir els resultats d’aprenentatge.
* SE4-Pruebas específicas de evaluación: exámenes
 
* SE5-Realización de trabajos o proyectos requeridos
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el '''catàleg de sistemes d’avaluació''' següent:
* SE6-Defensa pública de proyectos
 
* SE7-Otros
* SE01. Evidències de participació
* SE02. Seguiment d’activitats realitzades
* SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria exter­na o tribunal
* SE04. Proves específiques
* SE05. Treballs o projectes
* SE06. Defensa pública de projectes
* SE07. Altres
 
=== Altres conceptes ===
 
==== Càrrega del crèdit ECTS ====
El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.
 
==== Assignatura / Matèria / Mòdul ====
Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures
 
* Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
* Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
* Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.
 
==== Tipologies d'assignatures ====
Les assignatures poden ser:
* FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
* OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
* OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
* PAE: pràctiques acadèmiques externes.
* TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).

Revisió de 07:03, 3 oct 2024

Què és

El model de formació de la UVic-UCC ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual).

Conceptes

En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.

Organització metodològica

És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com:

  • Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC.
  • Modalitat d’impartició: presencial, semipresencial, virtual
  • Organització de l’activitat formativa
    • Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal
    • Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal
  • Metodologies docents, com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.

En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador.

A la UVic-UCC es proposa el catàleg de metodologies docents següent:

Activitats formatives

Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge.

Les dimensions de les activitats formatives són:

  • Segons qui fa l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant.
  • Finalitat de l’activitat: formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
  • Tipus d’aprenentatge que promou: coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències.
  • Activitats docents dirigides o activitats no dirigides: Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modali­tat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic do­cents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest con­cepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual.

A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg d’activitats formatives següent:

  • AF01. Assistència a exposicions docents
  • AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconfe­rències
  • AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
  • AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
  • AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
  • AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos
  • AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca docu­mental
  • AF08. Visites externes
  • AF09. Pràctiques en centres o empreses
  • AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
  • AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
  • AF12. Jocs de rol (roleplay), dramatitzacions i simulacions
  • AF13. Tallers o seminaris
  • AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori
  • AF15. Estudi personal de continguts
  • AF16. Treball d’ampliació i síntesi
  • AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propos­tes d’intervenció, investigació o entrevistes
  • AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
  • AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, ac­tivitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
  • AF20. Exposicions orals o defenses de projectes
  • AF21. Exàmens o proves
  • AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats
  • AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o dia­ris reflexius
  • AF24. Tutories
  • AF25. Altres activitats formatives

Avaluació

És el procés de valoració de l’assoliment dels resul­tats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidèn­cies quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu:

  • Les estratègies o tècniques d’avaluació, segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
    • Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix.
    • Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants.
    • Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants.
    • Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat.
  • Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
  • Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
  • Els criteris d’avaluació han d’incloure els criteris quanti­tatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de va­lidesa  (de coherència amb els objectius i resultats d’apre­nentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudi­ants).
  • Les mesures de recuperació o d’avaluació complementà­ria són accions orientades millorar la capacitació de l’estu­diant per assolir els resultats d’aprenentatge.

A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg de sistemes d’avaluació següent:

  • SE01. Evidències de participació
  • SE02. Seguiment d’activitats realitzades
  • SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria exter­na o tribunal
  • SE04. Proves específiques
  • SE05. Treballs o projectes
  • SE06. Defensa pública de projectes
  • SE07. Altres

Altres conceptes

Càrrega del crèdit ECTS

El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.

Assignatura / Matèria / Mòdul

Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures

  • Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
  • Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
  • Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.

Tipologies d'assignatures

Les assignatures poden ser:

  • FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
  • OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
  • OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
  • PAE: pràctiques acadèmiques externes.
  • TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.

Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).