Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
Cap resum de modificació |
||
(Hi ha 16 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren) | |||
Línia 1: | Línia 1: | ||
{{Template:ModelFormacio}} | |||
=== Què és === | |||
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i ''online''). | El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i ''online''). | ||
=== | === Conceptes === | ||
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023. | |||
==== | ==== Metodologia ==== | ||
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa per a l’adquisició dels resultats d’aprenentatge per part de l’estudiantat. | |||
Inclou aspectes com ara: | |||
* '''Principis pedagògics''' i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC[1]. | |||
* '''Mètodes d’ensenyament-aprenentatge''' per organitzar l’activitat formativa, com ara la lliçó magistral, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes. | |||
* '''Modalitats organitzatives de l’activitat formativa''' | |||
** Amb contacte directe amb el professorat: | |||
*** Grup classe | |||
*** Grups reduïts | |||
*** Tutoria individual o grupal | |||
** Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom) | |||
*** Individual | |||
*** Grupal | |||
* '''Modalitat d’impartició d'una titulació'''[2] | |||
** Presencial | |||
** Semipresencial | |||
** Virtual | |||
===== Memòries de títols oficials ===== | |||
A les memòries de títols oficials cal explicar les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de la lliçó magistral i el mètode expositiu, també cal destacar aquelles metodologies actives que tenen un caràcter innovador. | |||
A la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de metodologies: | |||
* [[Lliçó magistral|M01-Expositiva]] | |||
* [[Aula invertida (flipped classroom)|M02-Aula invertida]] | |||
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M03-Aprenentatge basat en projectes]] | |||
*[[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M04-Aprenentatge basat en problemes]] | |||
* [[Aprenentatge cooperatiu|M05-Aprenentatge cooperatiu]] | |||
* [[Aprenentatge i servei (ApS)|M06-Aprenentatge i servei]] | |||
* [[Estudi de casos|M07-Estudi de casos]] | |||
* [[Simulació|M08-Simulació]] | |||
* M09-Gamificació | |||
* M10-Altres | |||
==== Activitats formatives ==== | |||
Són cada una de les accions o processos que condueixen a l’obtenció d’un o varis resultats d’aprenentatge. | |||
Dimensions de les activitats formatives: | |||
* '''Segons qui realitza l’acció:''' si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiantat. | |||
* '''Finalitat de l’activitat:''' formativa o avaluativa[3] | |||
* '''Tipus d’aprenentatge que promou''': segones les taxonomies d’aprenentatge[4] | |||
===== Memòries de títols oficials ===== | |||
Pel que fa a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg d’activitats formatives: | |||
* AF01-Assistència a exposicions docents | |||
* AF02-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències | |||
* AF03-Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums | |||
* AF04-Producció multimèdia (vídeos, podcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius) | |||
* AF05-Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies | |||
* AF06-Anàlisis i contrast de dades o processos | |||
* AF07-Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental | |||
* AF08-Visites externes | |||
* AF09-Pràctiques als centres o empreses | |||
* AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació | |||
* AF11-Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis | |||
* AF12- ''Roleplay'' o dramatitzacions | |||
* AF13-Tallers o seminaris | |||
* AF14-Activitats pràctiques o activitats de laboratori | |||
* AF15-Estudi personal de continguts | |||
* AF16-Treball d’ampliació i síntesi | |||
* AF17-Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes | |||
* AF18-Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos | |||
* AF19-Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial | |||
* AF20-Exposicions orals o defenses de projecte | |||
* AF21-Exàmens o proves | |||
* AF22-Correcció d’exercicis i seguiment | |||
* AF23-Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius | |||
* AF24-Tutories | |||
* AF25-Altres | |||
==== Avaluació ==== | |||
És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars i degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està realitzant.. | |||
Contempla: | |||
* '''Les estratègies o tècniques d’avaluació''' segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació: | |||
** Autoavaluació: l'estudiant s’avalua a si mateix | |||
** Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants | |||
** Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants | |||
** Avaluació del professorat (heteroavaluació): el professorat avalua | |||
* '''Els sistemes d’avaluació''' són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres. | |||
* '''Els resultats d’aprenentatge són''' afirmacions sobre el què s’espera que un/a estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar. | |||
* '''Els criteris d'avaluació''' han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. | |||
* '''Les mesures de recuperació o avaluació complementària''' són accions orientades a la millora de l’estudiant per l’assoliment dels resultats d’aprenentatge. | |||
===== Memòries de títols oficials ===== | |||
Per a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de sistemes d’avaluació: | |||
* SE01-Evidències de participació | |||
* SE02-Seguiment d’activitats realitzades | |||
* SE03-Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal | |||
* SE04-Proves específiques | |||
* SE05-Treballs o projectes | |||
* SE06-Defensa pública de projectes | |||
* SE07-Altres | |||
----[1] Actualment en revisió. | |||
[2] La modalitat d’impartició es defineix en funció de la distribució de les hores de docència i les de treball autònom de l’estudiant. Les hores de docència són aquelles en les que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i en les que hi ha interacció sincrònica entre el professorat i l’estudiantat (presencials o en línia). Pel que fa a les hores de treball autònom, l’estudiantat les destina a l’estudi, preparació d’exàmens i treballs, fora de les hores de contacte amb el professorat. | |||
[3] Totes poden ser formatives, però les avaluatives són considerades les que han estat dissenyades per a recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat. | |||
[4] Com la taxonomia de Bloom (Recordar, Comprendre, Aplicar, Analitzar, Avaluar, Crear) i les seves posteriors adaptacions a l’era digital (Anderson, L.W., and D. Krathwohl (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York.) | |||
=== Altres conceptes === | |||
==== Càrrega del crèdit ECTS ==== | ==== Càrrega del crèdit ECTS ==== | ||
Línia 47: | Línia 134: | ||
* PAE: pràctiques acadèmiques externes. | * PAE: pràctiques acadèmiques externes. | ||
* TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster. | * TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster. | ||
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM). | Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM). | ||
Revisió de 13:16, 9 feb 2024
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
El model de formació de la UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).
Conceptes
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023.
Metodologia
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa per a l’adquisició dels resultats d’aprenentatge per part de l’estudiantat.
Inclou aspectes com ara:
- Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC[1].
- Mètodes d’ensenyament-aprenentatge per organitzar l’activitat formativa, com ara la lliçó magistral, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
- Modalitats organitzatives de l’activitat formativa
- Amb contacte directe amb el professorat:
- Grup classe
- Grups reduïts
- Tutoria individual o grupal
- Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom)
- Individual
- Grupal
- Amb contacte directe amb el professorat:
- Modalitat d’impartició d'una titulació[2]
- Presencial
- Semipresencial
- Virtual
Memòries de títols oficials
A les memòries de títols oficials cal explicar les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de la lliçó magistral i el mètode expositiu, també cal destacar aquelles metodologies actives que tenen un caràcter innovador.
A la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de metodologies:
- M01-Expositiva
- M02-Aula invertida
- M03-Aprenentatge basat en projectes
- M04-Aprenentatge basat en problemes
- M05-Aprenentatge cooperatiu
- M06-Aprenentatge i servei
- M07-Estudi de casos
- M08-Simulació
- M09-Gamificació
- M10-Altres
Activitats formatives
Són cada una de les accions o processos que condueixen a l’obtenció d’un o varis resultats d’aprenentatge.
Dimensions de les activitats formatives:
- Segons qui realitza l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiantat.
- Finalitat de l’activitat: formativa o avaluativa[3]
- Tipus d’aprenentatge que promou: segones les taxonomies d’aprenentatge[4]
Memòries de títols oficials
Pel que fa a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg d’activitats formatives:
- AF01-Assistència a exposicions docents
- AF02-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
- AF03-Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
- AF04-Producció multimèdia (vídeos, podcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
- AF05-Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
- AF06-Anàlisis i contrast de dades o processos
- AF07-Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
- AF08-Visites externes
- AF09-Pràctiques als centres o empreses
- AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
- AF11-Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
- AF12- Roleplay o dramatitzacions
- AF13-Tallers o seminaris
- AF14-Activitats pràctiques o activitats de laboratori
- AF15-Estudi personal de continguts
- AF16-Treball d’ampliació i síntesi
- AF17-Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
- AF18-Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
- AF19-Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
- AF20-Exposicions orals o defenses de projecte
- AF21-Exàmens o proves
- AF22-Correcció d’exercicis i seguiment
- AF23-Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
- AF24-Tutories
- AF25-Altres
Avaluació
És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars i degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està realitzant..
Contempla:
- Les estratègies o tècniques d’avaluació segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
- Autoavaluació: l'estudiant s’avalua a si mateix
- Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants
- Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants
- Avaluació del professorat (heteroavaluació): el professorat avalua
- Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
- Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre el què s’espera que un/a estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
- Els criteris d'avaluació han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació.
- Les mesures de recuperació o avaluació complementària són accions orientades a la millora de l’estudiant per l’assoliment dels resultats d’aprenentatge.
Memòries de títols oficials
Per a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de sistemes d’avaluació:
- SE01-Evidències de participació
- SE02-Seguiment d’activitats realitzades
- SE03-Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal
- SE04-Proves específiques
- SE05-Treballs o projectes
- SE06-Defensa pública de projectes
- SE07-Altres
[1] Actualment en revisió.
[2] La modalitat d’impartició es defineix en funció de la distribució de les hores de docència i les de treball autònom de l’estudiant. Les hores de docència són aquelles en les que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i en les que hi ha interacció sincrònica entre el professorat i l’estudiantat (presencials o en línia). Pel que fa a les hores de treball autònom, l’estudiantat les destina a l’estudi, preparació d’exàmens i treballs, fora de les hores de contacte amb el professorat.
[3] Totes poden ser formatives, però les avaluatives són considerades les que han estat dissenyades per a recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
[4] Com la taxonomia de Bloom (Recordar, Comprendre, Aplicar, Analitzar, Avaluar, Crear) i les seves posteriors adaptacions a l’era digital (Anderson, L.W., and D. Krathwohl (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York.)
Altres conceptes
Càrrega del crèdit ECTS
El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.
Assignatura / Matèria / Mòdul
Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures
- Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
- Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
- Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.
Tipologies d'assignatures
Les assignatures poden ser:
- FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
- OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
- OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
- PAE: pràctiques acadèmiques externes.
- TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).