Accions

Model de formació de la UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
 
(Hi ha 2 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren)
Línia 1: Línia 1:
{{Template:ModelFormacio}}
=== Què és ===
=== Què és ===
El [https://www.uvic.cat/universitat/model-de-formacio Model formatiu UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).
El [https://www.uvic.cat/universitat/model-de-formacio Model de formació UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).
 
Al llarg de les diferents Jornades d’Innovació que de manera anual realitzem a la UVic, la nostra participació en projectes de recerca en ensenyament superior, el treball des de la Comissió d’Innovació Docent i les diferents propostes formatives que any rere any oferim a tot el professorat a través del Programa FORMA’T ens han portat a anar consolidant tot un seguit de bases a partir de les quals entenem i promovem la innovació docent a la nostra universitat.
 
El nostre punt de partida és la diferenciació entre les '''modalitats d’ensenyament''' i els '''mètodes d’ensenyament''', tot plegat centrat en el desenvolupament de competències.
 
==== Modalitats d'ensenyament ====
'''Classes Teòriques'''
 
''Parlar amb els estudiants''
 
Sessions expositives, explicatives i/o demostratives de continguts (les presentacions poden ser a càrrec del professor, treballs dels estudiants, etc.).
 
 
'''Seminaris – Tallers'''
 
''Construir coneixements a través de la interacció i l'activitat''
 
Sessions monogràfiques supervisades amb participació compartida (professors, estudiants, experts, etc.).
 
 
'''Classes Pràctiques'''
 
''Mostrar com han d'actuar''
 
Qualsevol tipus de pràctiques d'aula (estudi de casos, anàlisis diagnòstiques, problemes de laboratori, de camp, aula d'informàtica).
 
 
'''Pràctiques Externes'''
 
''Posar en pràctica allò que han après''
 
Formació realitzada en empreses i entitats externes a la universitat (pràctiques assistencials...).
 
 
'''Tutories'''
 
''Atenció personalitzada als estudiants''
 
Relació personalitzada d'ajuda en què un professor-tutor atén, facilita i orienta un o més estudiants en el procés formatiu.
 
 
'''Estudi i treball en grup'''
 
''Fer que aprenguin entre ells''
 
Preparació de seminaris, lectures, investigacions, treballs, memòries, obtenció i anàlisi de dades, etc. per exposar o lliurar a classe mitjançant el treball dels alumnes en grup.
 
 
'''Estudi i treball autònom, individual'''
 
''Desenvolupar la capacitat d'autoaprenentatge''
 
Les mateixes activitats que en la modalitat anterior, però realitzades de forma individual, inclou a més, l'estudi personal (preparar exàmens, treball a biblioteca, lectures complementàries, fer problemes i exercicis, etc.), que són fonamentals per a l'aprenentatge autònom.
 
==== Mètodes d'ensenyament ====
'''Mètode Expositiu/Lliçó Magistral'''
 
Transmetre coneixements i activar processos cognitius a l'estudiant.
 
 
'''Estudi de Casos'''
 
Adquisició d'aprenentatges mitjançant l’anàlisi de casos reals o simulats.
 
 
'''Resolució d'exercicis i problemes'''
 
Exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs.
 
 
'''Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)'''
 
Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes.
 
 
'''Aprenentatge orientat a Projectes'''
 
Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits.
 
 
'''Aprenentatge Cooperatiu'''
 
Desenvolupar aprenentatges actius i significatius de manera cooperativa.
 
 
'''Contracte d'aprenentatge'''
 
Desenvolupar l'aprenentatge autònom.
 
 
Extret de: De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). ''Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior''. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf

Revisió de 15:46, 1 ago 2023

Què és

El Model de formació UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).