|
|
(Hi ha 2 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren) |
Línia 1: |
Línia 1: |
| | {{Template:ModelFormacio}} |
| === Què és === | | === Què és === |
| El [https://www.uvic.cat/universitat/model-de-formacio Model formatiu UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online). | | El [https://www.uvic.cat/universitat/model-de-formacio Model de formació UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online). |
| | |
| Al llarg de les diferents Jornades d’Innovació que de manera anual realitzem a la UVic, la nostra participació en projectes de recerca en ensenyament superior, el treball des de la Comissió d’Innovació Docent i les diferents propostes formatives que any rere any oferim a tot el professorat a través del Programa FORMA’T ens han portat a anar consolidant tot un seguit de bases a partir de les quals entenem i promovem la innovació docent a la nostra universitat.
| |
| | |
| El nostre punt de partida és la diferenciació entre les '''modalitats d’ensenyament''' i els '''mètodes d’ensenyament''', tot plegat centrat en el desenvolupament de competències.
| |
| | |
| ==== Modalitats d'ensenyament ====
| |
| '''Classes Teòriques'''
| |
| | |
| ''Parlar amb els estudiants''
| |
| | |
| Sessions expositives, explicatives i/o demostratives de continguts (les presentacions poden ser a càrrec del professor, treballs dels estudiants, etc.).
| |
| | |
| | |
| '''Seminaris – Tallers'''
| |
| | |
| ''Construir coneixements a través de la interacció i l'activitat''
| |
| | |
| Sessions monogràfiques supervisades amb participació compartida (professors, estudiants, experts, etc.).
| |
| | |
| | |
| '''Classes Pràctiques'''
| |
| | |
| ''Mostrar com han d'actuar''
| |
| | |
| Qualsevol tipus de pràctiques d'aula (estudi de casos, anàlisis diagnòstiques, problemes de laboratori, de camp, aula d'informàtica).
| |
| | |
| | |
| '''Pràctiques Externes'''
| |
| | |
| ''Posar en pràctica allò que han après''
| |
| | |
| Formació realitzada en empreses i entitats externes a la universitat (pràctiques assistencials...).
| |
| | |
| | |
| '''Tutories'''
| |
| | |
| ''Atenció personalitzada als estudiants''
| |
| | |
| Relació personalitzada d'ajuda en què un professor-tutor atén, facilita i orienta un o més estudiants en el procés formatiu.
| |
| | |
| | |
| '''Estudi i treball en grup'''
| |
| | |
| ''Fer que aprenguin entre ells''
| |
| | |
| Preparació de seminaris, lectures, investigacions, treballs, memòries, obtenció i anàlisi de dades, etc. per exposar o lliurar a classe mitjançant el treball dels alumnes en grup.
| |
| | |
| | |
| '''Estudi i treball autònom, individual'''
| |
| | |
| ''Desenvolupar la capacitat d'autoaprenentatge''
| |
| | |
| Les mateixes activitats que en la modalitat anterior, però realitzades de forma individual, inclou a més, l'estudi personal (preparar exàmens, treball a biblioteca, lectures complementàries, fer problemes i exercicis, etc.), que són fonamentals per a l'aprenentatge autònom.
| |
| | |
| ==== Mètodes d'ensenyament ====
| |
| '''Mètode Expositiu/Lliçó Magistral'''
| |
| | |
| Transmetre coneixements i activar processos cognitius a l'estudiant.
| |
| | |
| | |
| '''Estudi de Casos'''
| |
| | |
| Adquisició d'aprenentatges mitjançant l’anàlisi de casos reals o simulats.
| |
| | |
| | |
| '''Resolució d'exercicis i problemes'''
| |
| | |
| Exercitar, assajar i posar en pràctica els coneixements previs.
| |
| | |
| | |
| '''Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)'''
| |
| | |
| Desenvolupar aprenentatges actius a través de la resolució de problemes.
| |
| | |
| | |
| '''Aprenentatge orientat a Projectes'''
| |
| | |
| Realització d'un projecte per a la resolució d'un problema, aplicant habilitats i coneixements adquirits.
| |
| | |
| | |
| '''Aprenentatge Cooperatiu'''
| |
| | |
| Desenvolupar aprenentatges actius i significatius de manera cooperativa.
| |
| | |
| | |
| '''Contracte d'aprenentatge'''
| |
| | |
| Desenvolupar l'aprenentatge autònom.
| |
| | |
| | |
| Extret de: De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). ''Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior''. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
| |