Aprenentatge i servei (ApS): diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
Cap resum de modificació |
||
(Hi ha una revisió intermèdia del mateix usuari que no es mostren) | |||
Línia 2: | Línia 2: | ||
=== Què és === | === Què és === | ||
L’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. Implica el desenvolupament, dins l’assignatura, d’un projecte de cooperació amb institucions o agents socials del territori. Suposa una relació d’intercanvi mutu entre universitat i institucions amb un clar impacte en la formació de l’estudiantat. El seu desplegament implica major coordinació (entre universitat i institucions), major seguiment dels projectes específics (atès que s’ajusten a la singularitat de la institució col·laboradora) que s’estiguin fent i major diversificació de les propostes i per tant, de tutorització. | L’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. Implica el desenvolupament, dins l’assignatura, d’un projecte de cooperació amb institucions o agents socials del territori. Suposa una relació d’intercanvi mutu entre universitat i institucions amb un clar impacte en la formació de l’estudiantat. El seu desplegament implica major coordinació (entre universitat i institucions), major seguiment dels projectes específics (atès que s’ajusten a la singularitat de la institució col·laboradora) que s’estiguin fent i major diversificació de les propostes i per tant, de tutorització. | ||
==== Fases: ==== | |||
# Anàlisi de la realitat | |||
# Proposta d'idees i selecció d’una d'elles | |||
# Planificació del projecte | |||
# Desenvolupament del projecte | |||
# Avaluació | |||
=== Què hem de tenir en compte === | === Què hem de tenir en compte === | ||
L'aprenentatge i servei és essencial que respongui a una necessitat real i sentida per la comunitat, identificant un problema o una oportunitat de millora. La participació de la comunitat en la identificació d'aquesta necessitat és vital per assegurar-ne la rellevància i l'impacte. El servei ofert ha de ser de qualitat, planificat i executat de manera responsable i eficient, tenint en compte els recursos disponibles i les capacitats dels participants. Es essencial definir molt bé el disseny de les activitats. Aquestes han de ser adequades a l’edat i capacitats de l’alumnat, assegurant que els reptes siguin assequibles però alhora estimulants. A més, l’alumnat ha de tenir un paper actiu en el procés, participant en la presa de decisions i desenvolupant habilitats com el treball en equip, la comunicació i el pensament crític. | |||
Tambè, cal esmentar que és possible que no totes les parts implicades (alumnat, comunitat, institucions) estiguin igualment motivades o compromeses amb el projecte. La manca de participació activa pot limitar l’impacte del servei i generar frustració. També cal ser conscient que algunes necessitats comunitàries poden ser complexes o difícils de tractar en un marc educatiu, i, si no es gestionen adequadament, poden donar lloc a resultats poc satisfactoris. | |||
=== Altres informacions i ajudes d'interès === | === Altres informacions i ajudes d'interès === | ||
De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf | De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf | ||
[https://youtu.be/NrxfiexOkLA?si=xNowYcUp1z0tGrzn El aprendizaje servicio: bases pedagógicas e ideas clave] | |||
[https://www.acup.cat/ca/noticia/la-xarxa-daprenentatge-servei-de-les-universitats-catalanes-i-lacup-publiquen-la-guia-5 Experiències d’aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars] |
Revisió de 09:45, 24 gen 2025
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
L’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. Implica el desenvolupament, dins l’assignatura, d’un projecte de cooperació amb institucions o agents socials del territori. Suposa una relació d’intercanvi mutu entre universitat i institucions amb un clar impacte en la formació de l’estudiantat. El seu desplegament implica major coordinació (entre universitat i institucions), major seguiment dels projectes específics (atès que s’ajusten a la singularitat de la institució col·laboradora) que s’estiguin fent i major diversificació de les propostes i per tant, de tutorització.
Fases:
- Anàlisi de la realitat
- Proposta d'idees i selecció d’una d'elles
- Planificació del projecte
- Desenvolupament del projecte
- Avaluació
Què hem de tenir en compte
L'aprenentatge i servei és essencial que respongui a una necessitat real i sentida per la comunitat, identificant un problema o una oportunitat de millora. La participació de la comunitat en la identificació d'aquesta necessitat és vital per assegurar-ne la rellevància i l'impacte. El servei ofert ha de ser de qualitat, planificat i executat de manera responsable i eficient, tenint en compte els recursos disponibles i les capacitats dels participants. Es essencial definir molt bé el disseny de les activitats. Aquestes han de ser adequades a l’edat i capacitats de l’alumnat, assegurant que els reptes siguin assequibles però alhora estimulants. A més, l’alumnat ha de tenir un paper actiu en el procés, participant en la presa de decisions i desenvolupant habilitats com el treball en equip, la comunicació i el pensament crític.
Tambè, cal esmentar que és possible que no totes les parts implicades (alumnat, comunitat, institucions) estiguin igualment motivades o compromeses amb el projecte. La manca de participació activa pot limitar l’impacte del servei i generar frustració. També cal ser conscient que algunes necessitats comunitàries poden ser complexes o difícils de tractar en un marc educatiu, i, si no es gestionen adequadament, poden donar lloc a resultats poc satisfactoris.
Altres informacions i ajudes d'interès
De Miguel Díaz, M. (Dir); Alfaro Rocher, I.J.; Apodaca Urquijo, P.; Arias Blanco, J.M.; García Jiménez, E.; Lobato Fraile, C. y Pérez Boullosa, A. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competència. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
El aprendizaje servicio: bases pedagógicas e ideas clave
Experiències d’aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars