Accions

Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
Cap resum de modificació
 
(Hi ha 3 revisions intermèdies del mateix usuari que no es mostren)
Línia 2: Línia 2:


=== Què és ===
=== Què és ===
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i ''online'').
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual).


=== Conceptes ===
=== Conceptes ===
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023.
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.


==== Metodologia ====
==== Organització metodològica ====
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat docent per a l’adquisició dels resultats d’aprenentatge per part de l’estudiantat.
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com:


Inclou aspectes com ara:
* '''Principis pedagògics''' i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC.


* '''Principis pedagògics''' i enfocament general de l’activitat docent, en aquest cas, ja desenvolupats en el document Model de formació de la UVic-UCC[1].
* '''Modalitat d’impartició''': presencial, semipresencial, virtual
* '''Metodologies d’ensenyament-aprenentatge:''' significa formats preestablerts en la forma d’organitzar la classe i l’activitat docent, com ara la lliçó la magistral, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
* '''Organització''' de l’activitat formativa
* '''Modalitats organitzatives de l’activitat:''' formes de treball de l’estudiantat:
** Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal
** Amb intervenció del professorat:
** Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal
*** Grup classe
* '''Metodologies docents''', com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
*** Grups reduïts: En equip, De grup, En xarxa, En parelles
*** Tutoria: Individual, Grupal
** Sense intervenció del professorat (treball autònom)
*** Individual, Grupal
* '''Modalitat d’impartició''': generalment aquest termes fan referència a l’organització d’un títol complet.
** Presencial, Semipresencial, Virtual[2]


===== Memòries de títols oficials =====
En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador.
A les memòries de títols oficials cal explicar les metodologies. Són considerades Metodologies innovadores aquells formats preestablerts en la forma d’organitzar la classe i l’activitat docent que no siguin la lliçó magistral i/o mètode expositiu per part del professorat.


A la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de metodologies:
A la UVic-UCC es proposa el '''catàleg de metodologies docents''' següent:


* [[Lliçó magistral|M01-Expositiva]]
* [[Lliçó magistral|M01. Metodologia expositiva]]
* [[Aula invertida (flipped classroom)|M02-Aula invertida]]
* [[Aula invertida (flipped classroom)|M02. Aula invertida]]
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M03-Aprenentatge basat en projectes]]
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M03. Aprenentatge basat en projectes]]
* [[Aprenentatge cooperatiu|M04-Aprenentatge cooperatiu]]
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|04. Aprenentatge basat en problemes]]
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M05-Aprenentatge basat en problemes]]
* [[Aprenentatge cooperatiu|M05. Aprenentatge cooperatiu]]
* [[Aprenentatge i servei (ApS)|M06-Aprenentatge i servei]]
* [[Aprenentatge i servei (ApS)|M06. Aprenentatge servei]]
* [[Estudi de casos|M07-Estudi de casos]]
* [[Estudi de casos|M07. Estudi de casos]]
* [[Simulació|M08-Simulació]]
* [[Simulació|08. Simulació]]
* M09-Gamificació
* M09. Gamificació
* M10-Altres
* M10. Altres metodologies docents


==== Activitats formatives ====
==== Activitats formatives ====
Són cada una de les accions o processos que condueixen a l’obtenció d’un o varis resultats d’aprenentatge.
Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge.


Dimensions de les activitats formatives:
Les dimensions de les activitats formatives són:
* '''Segons qui fa l’acció:''' si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant.
* '''Finalitat de l’activitat:''' formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
* '''Tipus d’aprenentatge que promou''': coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències.
* '''Activitats docents dirigides o activitats no dirigides''': Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modali­tat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic do­cents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest con­cepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual.
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el '''catàleg d’activitats formatives''' següent:


* '''Segons qui realitza l’acció:''' si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiantat.
* AF01. Assistència a exposicions docents
* '''Finalitat de l’activitat:''' formativa o avaluativa[3]
* AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconfe­rències
* '''Tipus d’aprenentatge que promou''': segones les taxonomies d’aprenentatge[4]
* AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
 
* AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
===== Memòries de títols oficials =====
* AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
Pel que fa a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg:
* AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos
 
* AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca docu­mental
* AF01-Assistència a exposicions docents
* AF08. Visites externes
* AF02-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
* AF09. Pràctiques en centres o empreses
* AF03-Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
* AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
* AF04-Producció multimèdia (vídeos, podcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
* AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o ''wikis''
* AF05-Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
* AF12. Jocs de rol (''roleplay''), dramatitzacions i simulacions
* AF06-Anàlisis i contrast de dades o processos
* AF13. Tallers o seminaris
* AF07-Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
* AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori
* AF08-Visites externes
* AF15. Estudi personal de continguts
* AF09-Pràctiques als centres o empreses
* AF16. Treball d’ampliació i síntesi
* AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
* AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propos­tes d’intervenció, investigació o entrevistes
* AF11-Elaboració  de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
* AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
* AF12- Roleplay o dramatitzacions
* AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, ac­tivitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
* AF13-Tallers o seminaris
* AF20. Exposicions orals o defenses de projectes
* AF14-Activitats pràctiques o activitats de laboratori
* AF21. Exàmens o proves
* AF15-Estudi personal de continguts
* AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats
* AF16-Treball d’ampliació i síntesi
* AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o dia­ris reflexius
* AF17-Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
* AF24. Tutories
* AF18-Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
* AF25. Altres activitats formatives
* AF19-Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
* AF20-Exposicions orals o defenses de projecte
* AF21-Exàmens o proves
* AF22-Correcció d’exercicis i seguiment
* AF23-Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
* AF24-Tutories
* AF25-Altres


==== Avaluació ====
==== Avaluació ====
És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables i objectives i de criteris clars i degudament publicats.
És el procés de valoració de l’assoliment dels resul­tats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidèn­cies quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu:
 
Contempla:
 
* '''Activitats d’avaluació''': mitjà pel qual el professorat és capaç d’observar el progrés de l’estudiantat. A la vegada, l’estudiantat pot prendre consciència del procés que està realitzant.
* '''Estratègies o tècniques d’avaluació''': segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
** Autoavaluació: dels estudiants a nivell personal
** Coavaluació: processos compartits entre professorat i estudiants
** Avaluació mútua: entre estudiants
** Avaluació del professorat (heteroavaluació): a partir de la correcció personal dels treballs, exercicis, exàmens...
* '''Sistemes d’avaluació:''' conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés, com ara l’observació de la participació de l’estudiantat, realització d’exàmens o lliurament de treballs, entre altres.
* '''Resultats d’aprenentatge:''' afirmacions sobre el què s’espera que un/a estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
* '''Criteris d’avaluació i qualificació:''' determinar un pes específic a cada:
** criteri d’avaluació
** instrument d’avaluació emprat.
* '''Mesures de recuperació'''.
 
===== Memòries de títols oficials =====
Per a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de sistemes d’avaluació:
 
* SE01-Evidències de participació
* SE02-Seguiment del treball realitzat
* SE03-Informes de l’estudiantat, tutoria externa o tribunal
* SE04-Proves específiques d'avaluació (exàmens)
* SE05-Treballs o projectes
* SE06-Defensa pública de projectes
* SE07-Altres


----[1] Actualment en revisió.
* Les '''estratègies o tècniques d’avaluació''', segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
** Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix.
** Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants.
** Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants.
** Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat.
* Els '''sistemes d’avaluació''' són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.


[2] La modalitat d’impartició es defineix en funció de la distribució de les hores de docència i les de treball autònom de l’estudiant. Les hores de docència són aquelles en les que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i en les que hi ha interacció sincrònica entre el professorat i l’estudiantat (presencials o en línia). Pel que fa a les hores de treball autònom, l’estudiantat les destina a l’estudi, preparació d’exàmens i treballs, fora de les hores de contacte amb el professorat.
* Els '''resultats d’aprenentatge''' són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
* Els '''criteris d’avaluació''' han d’incloure els criteris quanti­tatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de va­lidesa  (de coherència amb els objectius i resultats d’apre­nentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudi­ants).
* Les '''mesures de recuperació''' o d’avaluació complementà­ria són accions orientades millorar la capacitació de l’estu­diant per assolir els resultats d’aprenentatge.


[3] Totes poden ser formatives, però les avaluatives són considerades les que han estat dissenyades per a recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el '''catàleg de sistemes d’avaluació''' següent:


[4] Com la taxonomia de Bloom (Recordar, Comprendre, Aplicar, Analitzar, Avaluar, Crear) i les seves posteriors adaptacions a l’era digital (Anderson, L.W., and D. Krathwohl (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York.)
* SE01. Evidències de participació
* SE02. Seguiment d’activitats realitzades
* SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria exter­na o tribunal
* SE04. Proves específiques
* SE05. Treballs o projectes
* SE06. Defensa pública de projectes
* SE07. Altres


=== Altres conceptes ===
=== Altres conceptes ===

Revisió de 07:03, 3 oct 2024

Què és

El model de formació de la UVic-UCC ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual).

Conceptes

En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.

Organització metodològica

És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com:

  • Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC.
  • Modalitat d’impartició: presencial, semipresencial, virtual
  • Organització de l’activitat formativa
    • Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal
    • Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal
  • Metodologies docents, com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.

En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador.

A la UVic-UCC es proposa el catàleg de metodologies docents següent:

Activitats formatives

Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge.

Les dimensions de les activitats formatives són:

  • Segons qui fa l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant.
  • Finalitat de l’activitat: formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
  • Tipus d’aprenentatge que promou: coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències.
  • Activitats docents dirigides o activitats no dirigides: Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modali­tat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic do­cents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest con­cepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual.

A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg d’activitats formatives següent:

  • AF01. Assistència a exposicions docents
  • AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconfe­rències
  • AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
  • AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
  • AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
  • AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos
  • AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca docu­mental
  • AF08. Visites externes
  • AF09. Pràctiques en centres o empreses
  • AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
  • AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
  • AF12. Jocs de rol (roleplay), dramatitzacions i simulacions
  • AF13. Tallers o seminaris
  • AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori
  • AF15. Estudi personal de continguts
  • AF16. Treball d’ampliació i síntesi
  • AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propos­tes d’intervenció, investigació o entrevistes
  • AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
  • AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, ac­tivitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
  • AF20. Exposicions orals o defenses de projectes
  • AF21. Exàmens o proves
  • AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats
  • AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o dia­ris reflexius
  • AF24. Tutories
  • AF25. Altres activitats formatives

Avaluació

És el procés de valoració de l’assoliment dels resul­tats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidèn­cies quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu:

  • Les estratègies o tècniques d’avaluació, segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
    • Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix.
    • Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants.
    • Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants.
    • Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat.
  • Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
  • Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
  • Els criteris d’avaluació han d’incloure els criteris quanti­tatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de va­lidesa  (de coherència amb els objectius i resultats d’apre­nentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudi­ants).
  • Les mesures de recuperació o d’avaluació complementà­ria són accions orientades millorar la capacitació de l’estu­diant per assolir els resultats d’aprenentatge.

A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg de sistemes d’avaluació següent:

  • SE01. Evidències de participació
  • SE02. Seguiment d’activitats realitzades
  • SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria exter­na o tribunal
  • SE04. Proves específiques
  • SE05. Treballs o projectes
  • SE06. Defensa pública de projectes
  • SE07. Altres

Altres conceptes

Càrrega del crèdit ECTS

El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.

Assignatura / Matèria / Mòdul

Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures

  • Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
  • Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
  • Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.

Tipologies d'assignatures

Les assignatures poden ser:

  • FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
  • OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
  • OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
  • PAE: pràctiques acadèmiques externes.
  • TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.

Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).