Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
Cap resum de modificació |
||
(Hi ha una revisió intermèdia del mateix usuari que no es mostren) | |||
Línia 2: | Línia 2: | ||
=== Què és === | === Què és === | ||
El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] | El [https://uvic-ucc.cat/institucio/model-de-formacio model de formació de la UVic-UCC] ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual). | ||
=== Conceptes === | === Conceptes === | ||
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la | En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024. | ||
==== | ==== Organització metodològica ==== | ||
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa | És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com: | ||
* '''Principis pedagògics''' i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC. | |||
* ''' | * '''Modalitat d’impartició''': presencial, semipresencial, virtual | ||
* ''' | * '''Organització''' de l’activitat formativa | ||
** Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal | |||
** Amb contacte directe amb el professorat: | ** Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal | ||
* '''Metodologies docents''', com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes. | |||
** Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom) | |||
* ''' | |||
En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador. | |||
A la UVic-UCC es proposa el | A la UVic-UCC es proposa el '''catàleg de metodologies docents''' següent: | ||
* [[Lliçó magistral|M01 | * [[Lliçó magistral|M01. Metodologia expositiva]] | ||
* [[Aula invertida (flipped classroom)|M02 | * [[Aula invertida (flipped classroom)|M02. Aula invertida]] | ||
* [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M03 | * [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|M03. Aprenentatge basat en projectes]] | ||
*[[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)| | * [[Aprenentatge basat en problemes (ABP) / Aprenentatge basat en casos clínics (ACC)|04. Aprenentatge basat en problemes]] | ||
* [[Aprenentatge cooperatiu|M05 | * [[Aprenentatge cooperatiu|M05. Aprenentatge cooperatiu]] | ||
* [[Aprenentatge i servei (ApS)|M06 | * [[Aprenentatge i servei (ApS)|M06. Aprenentatge servei]] | ||
* [[Estudi de casos|M07 | * [[Estudi de casos|M07. Estudi de casos]] | ||
* [[Simulació| | * [[Simulació|08. Simulació]] | ||
* M09 | * M09. Gamificació | ||
* M10 | * M10. Altres metodologies docents | ||
==== Activitats formatives ==== | ==== Activitats formatives ==== | ||
Són | Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge. | ||
Les dimensions de les activitats formatives són: | |||
* '''Segons qui fa l’acció:''' si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant. | |||
* '''Finalitat de l’activitat:''' formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat. | |||
* '''Tipus d’aprenentatge que promou''': coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències. | |||
* '''Activitats docents dirigides o activitats no dirigides''': Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modalitat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic docents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest concepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual. | |||
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el '''catàleg d’activitats formatives''' següent: | |||
* | * AF01. Assistència a exposicions docents | ||
* AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconferències | |||
* AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums | |||
* AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius) | |||
* AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies | |||
* AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos | |||
* AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental | |||
* AF08. Visites externes | |||
* AF02 | * AF09. Pràctiques en centres o empreses | ||
* AF03 | * AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació | ||
* AF04 | * AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o ''wikis'' | ||
* AF05 | * AF12. Jocs de rol (''roleplay''), dramatitzacions i simulacions | ||
* AF06 | * AF13. Tallers o seminaris | ||
* AF07 | * AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori | ||
* AF08 | * AF15. Estudi personal de continguts | ||
* AF09 | * AF16. Treball d’ampliació i síntesi | ||
* AF10 | * AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes | ||
* AF11 | * AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos | ||
* AF12 | * AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial | ||
* AF13 | * AF20. Exposicions orals o defenses de projectes | ||
* AF14 | * AF21. Exàmens o proves | ||
* AF15 | * AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats | ||
* AF16 | * AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius | ||
* AF17 | * AF24. Tutories | ||
* AF18 | * AF25. Altres activitats formatives | ||
* AF19 | |||
* AF20 | |||
* AF21 | |||
* AF22 | |||
* AF23 | |||
* AF24 | |||
* AF25 | |||
==== Avaluació ==== | ==== Avaluació ==== | ||
És el procés de valoració de l’assoliment dels | És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu: | ||
* Les '''estratègies o tècniques d’avaluació''', segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació: | |||
** Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix. | |||
** Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants. | |||
** Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants. | |||
** Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat. | |||
* Els '''sistemes d’avaluació''' són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres. | |||
* Els '''resultats d’aprenentatge''' són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar. | |||
* Els '''criteris d’avaluació''' han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de validesa (de coherència amb els objectius i resultats d’aprenentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudiants). | |||
* Les '''mesures de recuperació''' o d’avaluació complementària són accions orientades millorar la capacitació de l’estudiant per assolir els resultats d’aprenentatge. | |||
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el '''catàleg de sistemes d’avaluació''' següent: | |||
* SE01. Evidències de participació | |||
* SE02. Seguiment d’activitats realitzades | |||
* SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal | |||
* SE04. Proves específiques | |||
* SE05. Treballs o projectes | |||
* SE06. Defensa pública de projectes | |||
* SE07. Altres | |||
=== Altres conceptes === | === Altres conceptes === |
Revisió de 07:03, 3 oct 2024
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
El model de formació de la UVic-UCC ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual).
Conceptes
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.
Organització metodològica
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com:
- Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC.
- Modalitat d’impartició: presencial, semipresencial, virtual
- Organització de l’activitat formativa
- Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal
- Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal
- Metodologies docents, com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador.
A la UVic-UCC es proposa el catàleg de metodologies docents següent:
- M01. Metodologia expositiva
- M02. Aula invertida
- M03. Aprenentatge basat en projectes
- 04. Aprenentatge basat en problemes
- M05. Aprenentatge cooperatiu
- M06. Aprenentatge servei
- M07. Estudi de casos
- 08. Simulació
- M09. Gamificació
- M10. Altres metodologies docents
Activitats formatives
Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge.
Les dimensions de les activitats formatives són:
- Segons qui fa l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant.
- Finalitat de l’activitat: formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
- Tipus d’aprenentatge que promou: coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències.
- Activitats docents dirigides o activitats no dirigides: Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modalitat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic docents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest concepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual.
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg d’activitats formatives següent:
- AF01. Assistència a exposicions docents
- AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
- AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
- AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
- AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
- AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos
- AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
- AF08. Visites externes
- AF09. Pràctiques en centres o empreses
- AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
- AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
- AF12. Jocs de rol (roleplay), dramatitzacions i simulacions
- AF13. Tallers o seminaris
- AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori
- AF15. Estudi personal de continguts
- AF16. Treball d’ampliació i síntesi
- AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
- AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
- AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
- AF20. Exposicions orals o defenses de projectes
- AF21. Exàmens o proves
- AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats
- AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
- AF24. Tutories
- AF25. Altres activitats formatives
Avaluació
És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu:
- Les estratègies o tècniques d’avaluació, segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
- Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix.
- Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants.
- Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants.
- Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat.
- Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
- Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
- Els criteris d’avaluació han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de validesa (de coherència amb els objectius i resultats d’aprenentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudiants).
- Les mesures de recuperació o d’avaluació complementària són accions orientades millorar la capacitació de l’estudiant per assolir els resultats d’aprenentatge.
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg de sistemes d’avaluació següent:
- SE01. Evidències de participació
- SE02. Seguiment d’activitats realitzades
- SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal
- SE04. Proves específiques
- SE05. Treballs o projectes
- SE06. Defensa pública de projectes
- SE07. Altres
Altres conceptes
Càrrega del crèdit ECTS
El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.
Assignatura / Matèria / Mòdul
Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures
- Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
- Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
- Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.
Tipologies d'assignatures
Les assignatures poden ser:
- FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
- OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
- OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
- PAE: pràctiques acadèmiques externes.
- TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).