Aprenentatge i servei (ApS): diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
(→Fases:) |
||
(7 revisions intermèdies per 2 usuaris que no es mostren) | |||
Línia 1: | Línia 1: | ||
{{Template:ModelFormacio}} | {{Template:ModelFormacio}} | ||
[[Fitxer:Pexels-photo-3184306 (1).jpg|miniatura|Aprenentatge i Servei (Pexels)]] | |||
=== Què és === | === Què és === | ||
L’ApS es va consolidar com a metodologia educativa a partir dels anys 80 i 90 amb iniciatives institucionals, especialment als EUA. L’aprenentatge i servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte en el qual els participants es formen tot treballant per atendre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de contribuir a la seva millora. Implica el desenvolupament d’un projecte de cooperació amb institucions o agents socials del territori. Suposa una relació d’intercanvi mutu entre universitat i serveis socials amb un clar impacte en la formació de l’estudiant. | |||
El seu desplegament implica major coordinació (entre universitat i institucions), major seguiment dels projectes específics (atès que s’ajusten a la singularitat de la institució col·laboradora) que s’estiguin fent i major diversificació de les propostes i per tant, de tutorització. | |||
Fases: | |||
# Anàlisi de la realitat | # Anàlisi de la realitat | ||
# Proposta d'idees i selecció d’una d'elles | # Proposta d'idees i selecció d’una d'elles | ||
Línia 10: | Línia 14: | ||
# Desenvolupament del projecte | # Desenvolupament del projecte | ||
# Avaluació | # Avaluació | ||
=== Què hem de tenir en compte === | === Què hem de tenir en compte === | ||
És essencial que l'aprenentatge i servei respongui a una necessitat realde la comunitat, identificant un problema o una oportunitat de millora. La participació de la comunitat en la identificació d'aquesta necessitat és vital per assegurar-ne la rellevància i l'impacte. El servei ofert ha de ser de qualitat, planificat i executat de manera responsable i eficient, tenint en compte els recursos disponibles i les capacitats dels participants. Cal definir molt bé el disseny de les activitats. Aquestes han de ser adequades a l’edat i capacitats de l’alumnat, assegurant que els reptes siguin assequibles però alhora estimulants. A més, l’alumnat ha de tenir un paper actiu en el procés, participant en la presa de decisions i desenvolupant habilitats com el treball en equip, la comunicació i el pensament crític. | |||
També, cal esmentar que és possible que no totes les parts implicades (alumnat, comunitat, institucions) estiguin igualment motivades o compromeses amb el projecte. La manca de participació activa pot limitar l’impacte del servei i generar frustració. Algunes necessitats comunitàries poden ser complexes o difícils de tractar en un marc educatiu, i, si no es gestionen adequadament, poden donar lloc a resultats poc satisfactoris. | |||
=== Altres informacions i ajudes d'interès === | === Altres informacions i ajudes d'interès === | ||
La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel [[Model de formació de la UVic-UCC]] | |||
[https://www.acup.cat/ca/noticia/la-xarxa-daprenentatge-servei-de-les-universitats-catalanes-i-lacup-publiquen-la-guia-5 | * [https://youtu.be/NrxfiexOkLA?si=xNowYcUp1z0tGrzn El aprendizaje servicio: bases pedagógicas e ideas clave] | ||
* Buenaventura Rubio, M. A., Fuentes Agustí, M., & Amat Miralles, C. (2023). ''GUIA 5 - Experiències d’aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars''. Associació Catalana d'Universitats Públiques. https://www.acup.cat/ca/noticia/la-xarxa-daprenentatge-servei-de-les-universitats-catalanes-i-lacup-publiquen-la-guia-5 |
Revisió de 09:58, 10 abr 2025
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
L’ApS es va consolidar com a metodologia educativa a partir dels anys 80 i 90 amb iniciatives institucionals, especialment als EUA. L’aprenentatge i servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte en el qual els participants es formen tot treballant per atendre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de contribuir a la seva millora. Implica el desenvolupament d’un projecte de cooperació amb institucions o agents socials del territori. Suposa una relació d’intercanvi mutu entre universitat i serveis socials amb un clar impacte en la formació de l’estudiant.
El seu desplegament implica major coordinació (entre universitat i institucions), major seguiment dels projectes específics (atès que s’ajusten a la singularitat de la institució col·laboradora) que s’estiguin fent i major diversificació de les propostes i per tant, de tutorització.
Fases:
- Anàlisi de la realitat
- Proposta d'idees i selecció d’una d'elles
- Planificació del projecte
- Desenvolupament del projecte
- Avaluació
Què hem de tenir en compte
És essencial que l'aprenentatge i servei respongui a una necessitat realde la comunitat, identificant un problema o una oportunitat de millora. La participació de la comunitat en la identificació d'aquesta necessitat és vital per assegurar-ne la rellevància i l'impacte. El servei ofert ha de ser de qualitat, planificat i executat de manera responsable i eficient, tenint en compte els recursos disponibles i les capacitats dels participants. Cal definir molt bé el disseny de les activitats. Aquestes han de ser adequades a l’edat i capacitats de l’alumnat, assegurant que els reptes siguin assequibles però alhora estimulants. A més, l’alumnat ha de tenir un paper actiu en el procés, participant en la presa de decisions i desenvolupant habilitats com el treball en equip, la comunicació i el pensament crític.
També, cal esmentar que és possible que no totes les parts implicades (alumnat, comunitat, institucions) estiguin igualment motivades o compromeses amb el projecte. La manca de participació activa pot limitar l’impacte del servei i generar frustració. Algunes necessitats comunitàries poden ser complexes o difícils de tractar en un marc educatiu, i, si no es gestionen adequadament, poden donar lloc a resultats poc satisfactoris.
Altres informacions i ajudes d'interès
La metodologia que es descriu en aquesta pàgina és a tall informatiu. No és ni una recomanació ni una obligació fer servir aquesta metodologia. Les activitats docents formen part de la responsabilitat dels equips docents, sota la supervisió de la coordinació de titulació i d'acord amb les pautes generals marcades pel Model de formació de la UVic-UCC
- El aprendizaje servicio: bases pedagógicas e ideas clave
- Buenaventura Rubio, M. A., Fuentes Agustí, M., & Amat Miralles, C. (2023). GUIA 5 - Experiències d’aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars. Associació Catalana d'Universitats Públiques. https://www.acup.cat/ca/noticia/la-xarxa-daprenentatge-servei-de-les-universitats-catalanes-i-lacup-publiquen-la-guia-5