Lliçó magistral: diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
Cap resum de modificació |
||
Línia 2: | Línia 2: | ||
=== Què és === | === Què és === | ||
Es basa en la figura del docent com a transmissor de coneixements. És d'utilitat per comunicar l'organització del coneixement, l'explicació de conceptes i teories i per oferir síntesi d'idees als estudiants. És la metodologia més tradicional de l'educació superior: la/el docent explica el tema i l'estudiant fa apunts, i possiblement té oportunitat de fer preguntes. Tot i que actualment es fomenta l’ús de metodologies actives, la lliçó magistral pot ser una eina molt efectiva si s’utilitza adequadament. | |||
Es basa en la figura del docent com a transmissor de coneixements. És d'utilitat per | |||
==== Quina es la seva finalitat ==== | ==== Quina es la seva finalitat ==== | ||
* Exposar | * Exposar informació actualitzada i ben organitzada procedent de fonts diverses. | ||
* Facilitar la comprensió i l’aplicació dels | * Facilitar la comprensió i l’aplicació dels continguts específics de l'assignatura. | ||
=== Què hem de tenir en compte === | === Què hem de tenir en compte === | ||
Línia 16: | Línia 14: | ||
* Fer preguntes de revisió al final de la sessió per identificar dubtes. | * Fer preguntes de revisió al final de la sessió per identificar dubtes. | ||
* Observar la participació i les reaccions durant l’exposició. | * Observar la participació i les reaccions durant l’exposició. | ||
També es poden plantejar prreguntes inicials i entremig de la classe. Així el professorat pot repetir o explicar de nou un contingut, si fa falta, tot ajustant la seva explicació a les necessitats del grup. Una eina excel·lent per preguntar és Wooclap. | |||
Revisió del 09:45, 11 març 2025
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
Es basa en la figura del docent com a transmissor de coneixements. És d'utilitat per comunicar l'organització del coneixement, l'explicació de conceptes i teories i per oferir síntesi d'idees als estudiants. És la metodologia més tradicional de l'educació superior: la/el docent explica el tema i l'estudiant fa apunts, i possiblement té oportunitat de fer preguntes. Tot i que actualment es fomenta l’ús de metodologies actives, la lliçó magistral pot ser una eina molt efectiva si s’utilitza adequadament.
Quina es la seva finalitat
- Exposar informació actualitzada i ben organitzada procedent de fonts diverses.
- Facilitar la comprensió i l’aplicació dels continguts específics de l'assignatura.
Què hem de tenir en compte
Un cop acabada la sessió, és important comprovar si els objectius s’han assolit. Algunes estratègies per avaluar-ho són:
- Fer preguntes de revisió al final de la sessió per identificar dubtes.
- Observar la participació i les reaccions durant l’exposició.
També es poden plantejar prreguntes inicials i entremig de la classe. Així el professorat pot repetir o explicar de nou un contingut, si fa falta, tot ajustant la seva explicació a les necessitats del grup. Una eina excel·lent per preguntar és Wooclap.
La lliçó magistral pot fomentar una actitud passiva en els estudiants, ja que no sempre requereix una implicació activa per part seva, cosa que pot dificultar la seva implicació i assimilació del contingut. Per mitigar-ho, és recomanable introduir moments d’interacció, com preguntes dirigides, pauses per reflexionar o breus debats.
S'ha d'intentar fer que la clase sigui el mes dinàmic possible, per no fer que l'alumnat s'avorreixi hi presti la màxima atenció possible
A més, aquesta metodologia tendeix a centrar tot el procés d’aprenentatge en la figura del docent, cosa que pot generar una dependència excessiva. Això pot limitar el desenvolupament de competències com la cerca autònoma d’informació o la reflexió crítica, essencials per a un aprenentatge més profund i significatiu.
Altres informacions i ajudes d'interès
Dues classes de classes magistrals - El Diari de l'Educació
Acompanya't de les metodologies d'ensenyament-aprenentatge de la UPF