Accions

Conceptes del model de formació UVic-UCC: diferència entre les revisions

De Recursos docents

Cap resum de modificació
Cap resum de modificació
 
Línia 5: Línia 5:


=== Conceptes ===
=== Conceptes ===
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023.
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.


==== Organització metodològica ====
==== Organització metodològica ====

Revisió de 07:03, 3 oct 2024

Què és

El model de formació de la UVic-UCC ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual).

Conceptes

En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.

Organització metodològica

És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com:

  • Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC.
  • Modalitat d’impartició: presencial, semipresencial, virtual
  • Organització de l’activitat formativa
    • Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal
    • Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal
  • Metodologies docents, com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.

En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador.

A la UVic-UCC es proposa el catàleg de metodologies docents següent:

Activitats formatives

Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge.

Les dimensions de les activitats formatives són:

  • Segons qui fa l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant.
  • Finalitat de l’activitat: formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
  • Tipus d’aprenentatge que promou: coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències.
  • Activitats docents dirigides o activitats no dirigides: Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modali­tat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic do­cents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest con­cepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual.

A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg d’activitats formatives següent:

  • AF01. Assistència a exposicions docents
  • AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconfe­rències
  • AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
  • AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
  • AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
  • AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos
  • AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca docu­mental
  • AF08. Visites externes
  • AF09. Pràctiques en centres o empreses
  • AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
  • AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
  • AF12. Jocs de rol (roleplay), dramatitzacions i simulacions
  • AF13. Tallers o seminaris
  • AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori
  • AF15. Estudi personal de continguts
  • AF16. Treball d’ampliació i síntesi
  • AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propos­tes d’intervenció, investigació o entrevistes
  • AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
  • AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, ac­tivitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
  • AF20. Exposicions orals o defenses de projectes
  • AF21. Exàmens o proves
  • AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats
  • AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o dia­ris reflexius
  • AF24. Tutories
  • AF25. Altres activitats formatives

Avaluació

És el procés de valoració de l’assoliment dels resul­tats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidèn­cies quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu:

  • Les estratègies o tècniques d’avaluació, segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
    • Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix.
    • Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants.
    • Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants.
    • Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat.
  • Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
  • Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
  • Els criteris d’avaluació han d’incloure els criteris quanti­tatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de va­lidesa  (de coherència amb els objectius i resultats d’apre­nentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudi­ants).
  • Les mesures de recuperació o d’avaluació complementà­ria són accions orientades millorar la capacitació de l’estu­diant per assolir els resultats d’aprenentatge.

A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg de sistemes d’avaluació següent:

  • SE01. Evidències de participació
  • SE02. Seguiment d’activitats realitzades
  • SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria exter­na o tribunal
  • SE04. Proves específiques
  • SE05. Treballs o projectes
  • SE06. Defensa pública de projectes
  • SE07. Altres

Altres conceptes

Càrrega del crèdit ECTS

El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.

Assignatura / Matèria / Mòdul

Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures

  • Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
  • Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
  • Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.

Tipologies d'assignatures

Les assignatures poden ser:

  • FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
  • OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
  • OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
  • PAE: pràctiques acadèmiques externes.
  • TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.

Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).