Aula invertida (flipped classroom): diferència entre les revisions
De Recursos docents
Cap resum de modificació |
(→Què és) |
||
Línia 1: | Línia 1: | ||
{{Template:ModelFormacio}} | {{Template:ModelFormacio}} | ||
=== Què és === | === Què és === | ||
L’aula invertida (''flipped classroom'') | L’aula invertida (''flipped classroom'') incorpora noves eines i recursos a l’ensenyament, i noves maneres de fer. Un vídeo, la lectura d’un article, d’un capítol d’un llibre, d’una entrada d’una pàgina web, … són tasques que l’estudiant pot fer autònomament abans de la classe. I a través d’una perspectiva d’aprenentatge col·laboratiu durant la classe posar en pràctica aquesta teoria amb la utilització de metodologies actives. L’aula invertida proposa canviar el temps dedicat a l’aprenentage autònom i al treball col·laboratiu, i també en el rol del professor, el rol de l’alumne, el plantejament dels continguts, i la gestió de l’aula. | ||
L'aula invertida es va proposar inicialment com a metodologia de cursos semipresencials als Estats Units, aprofitant la facilitat de visualitzar vídeos explicatius en línia, en substitució de la classe magistral en directe. Proposa que els alumnes estudiïn i preparin els coneixaments fora de classe, accedint a casa als continguts de les assignatures perquè, posteriorment, sigui a l’aula on facin els exercicis pràctics, interactuïn i realitzin activitats més participatives. Així, l’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge i s’hi implica des del primer moment, ja que els dota de responsabilitats. | |||
Més recentment, alguns equips docents han proposat fer servir la metodologia d'aula invertida a la docència 100% presencial. Queda per veure si això realment és factible, ja que representa un augment significatiu de dedicació de l'alumnat. Però es poden proposar algunes seqüències d'activitats d'aula invertida, no hi ha dubte, i així aqauesta p`ractica és equivalent a les sessions de treball dirigit ja previstos a les formacions universitàries. | |||
[[Fitxer:Classe invertida.png|miniatura|557x557px]] | [[Fitxer:Classe invertida.png|miniatura|557x557px]] | ||
=== Què hem de tenir en compte === | === Què hem de tenir en compte === | ||
Línia 16: | Línia 16: | ||
Alguns alumnes poden sentir-se incòmodes amb la responsabilitat extra que implica l’aprenentatge autònom, ja que estan acostumats a la transmissió directa de coneixement. | Alguns alumnes poden sentir-se incòmodes amb la responsabilitat extra que implica l’aprenentatge autònom, ja que estan acostumats a la transmissió directa de coneixement. | ||
Un altre punt crític és la càrrega de treball que representa per als docents. Preparar una classe invertida implica dissenyar recursos atractius, seleccionar materials adequats i planificar seqüències detalladers d'activitats significatives per a les sessions presencials, la qual cosa pot requerir molt més temps i esforç en comparació amb una metodologia tradicional. | |||
Aquesta metodologia també comporta un cert risc de manca de supervisió. En realitzar part de l’aprenentatge fora de l’aula, el docent té menys control sobre si els estudiants estan treballant correctament o si comprenen els materials. és imprescindible en aquesta metodologia que els estudiants compleixin amb la seva part. Si venen a la classe presencial sense haver fet l'autoestudi previ, es desmonta tota la proposta didàctica | |||
Aquesta metodologia també comporta un cert risc de manca de supervisió. En realitzar part de l’aprenentatge fora de l’aula, el docent té menys control sobre si els estudiants estan treballant correctament o si comprenen els materials. | |||
=== Altres informacions i ajudes d'interès === | === Altres informacions i ajudes d'interès === | ||
[https://ww.educo.org/blog/que-es-aula-invertida-o-flipped-classroomw ¿En qué consiste el aula invertida o flipped classroom?] | |||
[https://ww.educo.org/blog/que-es-aula-invertida-o-flipped-classroomw ¿En qué consiste el aula invertida o flipped classroom?] | |||
[http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/pedagotic/aprendizaje-invertido-flipped-classroom/ Aprendizaje invertido (Flipped learning) | Kit de Pedagogía y TIC] | [http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/pedagotic/aprendizaje-invertido-flipped-classroom/ Aprendizaje invertido (Flipped learning) | Kit de Pedagogía y TIC] |
Revisió del 10:33, 11 març 2025
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
L’aula invertida (flipped classroom) incorpora noves eines i recursos a l’ensenyament, i noves maneres de fer. Un vídeo, la lectura d’un article, d’un capítol d’un llibre, d’una entrada d’una pàgina web, … són tasques que l’estudiant pot fer autònomament abans de la classe. I a través d’una perspectiva d’aprenentatge col·laboratiu durant la classe posar en pràctica aquesta teoria amb la utilització de metodologies actives. L’aula invertida proposa canviar el temps dedicat a l’aprenentage autònom i al treball col·laboratiu, i també en el rol del professor, el rol de l’alumne, el plantejament dels continguts, i la gestió de l’aula.
L'aula invertida es va proposar inicialment com a metodologia de cursos semipresencials als Estats Units, aprofitant la facilitat de visualitzar vídeos explicatius en línia, en substitució de la classe magistral en directe. Proposa que els alumnes estudiïn i preparin els coneixaments fora de classe, accedint a casa als continguts de les assignatures perquè, posteriorment, sigui a l’aula on facin els exercicis pràctics, interactuïn i realitzin activitats més participatives. Així, l’alumnat és el protagonista del seu propi aprenentatge i s’hi implica des del primer moment, ja que els dota de responsabilitats.
Més recentment, alguns equips docents han proposat fer servir la metodologia d'aula invertida a la docència 100% presencial. Queda per veure si això realment és factible, ja que representa un augment significatiu de dedicació de l'alumnat. Però es poden proposar algunes seqüències d'activitats d'aula invertida, no hi ha dubte, i així aqauesta p`ractica és equivalent a les sessions de treball dirigit ja previstos a les formacions universitàries.
Què hem de tenir en compte
L’aprenentatge amb classe invertida requereix que els alumnes tinguin un alt grau d’autodisciplina i organització personal. Aquells estudiants que no són capaços de gestionar el seu temps o que tenen dificultats per organitzar-se poden endarrerir-se en el procés d’aprenentatge, la qual cosa pot afectar la seva implicació i els resultats finals. Sense la supervisió constant d’un docent, la motivació per preparar-se adequadament a casa pot disminuir.
Alguns alumnes poden sentir-se incòmodes amb la responsabilitat extra que implica l’aprenentatge autònom, ja que estan acostumats a la transmissió directa de coneixement.
Un altre punt crític és la càrrega de treball que representa per als docents. Preparar una classe invertida implica dissenyar recursos atractius, seleccionar materials adequats i planificar seqüències detalladers d'activitats significatives per a les sessions presencials, la qual cosa pot requerir molt més temps i esforç en comparació amb una metodologia tradicional.
Aquesta metodologia també comporta un cert risc de manca de supervisió. En realitzar part de l’aprenentatge fora de l’aula, el docent té menys control sobre si els estudiants estan treballant correctament o si comprenen els materials. és imprescindible en aquesta metodologia que els estudiants compleixin amb la seva part. Si venen a la classe presencial sense haver fet l'autoestudi previ, es desmonta tota la proposta didàctica
Altres informacions i ajudes d'interès
¿En qué consiste el aula invertida o flipped classroom?
Aprendizaje invertido (Flipped learning) | Kit de Pedagogía y TIC
Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day
Tucker, B. (2012). The flipped classroom: Online education at its best. Education Next.