Accions

Simulació

De Recursos docents

Què és

Als anys 60 i 70, l’ús de simulacions es va popularitzar en l’educació superior, amb la introducció d’escenaris interactius per a la formació en economia, dret i ciències socials.

La simulació és una metodologia docent que se centra en la importància de l’experiència. Té per objectiu generar experiències d’aprenentatge guiades a partir de replicar situacions rellevants del món real, d’una forma totalment interactiva. Aquesta metodologia pren l’alumnat i els professionals com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, desenvolupant activitats en un entorn segur per entrenar procediments (habilitats tècniques), i habilitats de treball en equip, presa de decisions i pensament crític (habilitats no tècniques). Els escenaris simulen situacions reals de la vida professional o quotidiana. Els estudiants participen activament, posant en pràctica els seus coneixements i habilitats mentre reflexionen sobre les seves accions. Els entorns han de ser els mes semblants a la propia realitat, així els alumnes tindran una major progressió i es podran adaptar millor posteriorment.

Avantatges

Algunes avantatges sobre la metodologia docent de tipus simulació son:

  • Millora l'aprenentatge pràctic i l'aplicació dels coneixements teòrics.
  • Promou el desenvolupament d'habilitats com la presa de decisions, la comunicació i el treball en equip.
  • Incrementa la motivació i el compromís dels estudiants.


Què hem de tenir en compte

Per implementar la metodologia docent de tipus simulació de manera efectiva, és essencial tenir en compte diversos aspectes clau. Tot i els seus beneficis evidents, aquest enfocament requereix una planificació acurada. A més, és imprescindible que el professorat rebi una formació adequada per dissenyar i facilitar aquestes activitats amb eficàcia.

Els docents han de dominar les estratègies pedagògiques necessàries per garantir que l’aprenentatge sigui significatiu. També cal tenir en compte el temps requerit per preparar, dur a terme i avaluar les simulacions, que sovint és superior al que es necessitaria amb altres mètodes d’ensenyament més tradicionals.

Malgrat que les simulacions intenten apropar-se a la realitat, no poden recrear de manera absoluta totes les complexitats d’una situació real. Això pot portar a una falsa sensació de seguretat o preparació per part dels participants.

Altres informacions i ajudes d'interès

  • Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development.
  • Aldrich, C. (2009). The Complete Guide to Simulations and Serious Games.
  • Revistes acadèmiques sobre educació i simulació (Journal of Simulation in Healthcare, International Journal of Educational Technology)
  • Baillie, S. & Pierce, S. (2018). Clinical Skills for Veterinary Students: A Simulation Guide.
  • Salas, E., Wildman, J. L., & Piccolo, R. F. (2009). "Using simulation-based training to enhance management education." Academy of Management Learning & Education, 8(4), 559-573.