Conceptes del model de formació UVic-UCC
De Recursos docents
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
El model de formació de la UVic-UCC orienta la pràctica docent i el procés d'aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l'educació superior (graus, màsters, doctorats i formació contínua) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i online).
Conceptes
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en la Comissió Acadèmica del 28 de novembre de 2023.
Metodologia
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa per a l’adquisició dels resultats d’aprenentatge per part de l’estudiantat.
Inclou aspectes com ara:
- Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC[1].
- Mètodes d’ensenyament-aprenentatge per organitzar l’activitat formativa, com ara la lliçó magistral, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
- Modalitats organitzatives de l’activitat formativa
- Amb contacte directe amb el professorat:
- Grup classe
- Grups reduïts
- Tutoria individual o grupal
- Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom)
- Individual
- Grupal
- Amb contacte directe amb el professorat:
- Modalitat d’impartició d'una titulació[2]
- Presencial
- Semipresencial
- Virtual
Memòries de títols oficials
A les memòries de títols oficials cal explicar les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de la lliçó magistral i el mètode expositiu, també cal destacar aquelles metodologies actives que tenen un caràcter innovador.
A la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de metodologies:
- M01-Expositiva
- M02-Aula invertida
- M03-Aprenentatge basat en projectes
- M04-Aprenentatge basat en problemes
- M05-Aprenentatge cooperatiu
- M06-Aprenentatge i servei
- M07-Estudi de casos
- M08-Simulació
- M09-Gamificació
- M10-Altres
Activitats formatives
Són cada una de les accions o processos que condueixen a l’obtenció d’un o varis resultats d’aprenentatge.
Dimensions de les activitats formatives:
- Segons qui realitza l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiantat.
- Finalitat de l’activitat: formativa o avaluativa[3]
- Tipus d’aprenentatge que promou: segones les taxonomies d’aprenentatge[4]
Memòries de títols oficials
Pel que fa a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg d’activitats formatives:
- AF01-Assistència a exposicions docents
- AF02-Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
- AF03-Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
- AF04-Producció multimèdia (vídeos, podcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
- AF05-Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
- AF06-Anàlisis i contrast de dades o processos
- AF07-Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
- AF08-Visites externes
- AF09-Pràctiques als centres o empreses
- AF10-Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
- AF11-Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
- AF12- Roleplay o dramatitzacions
- AF13-Tallers o seminaris
- AF14-Activitats pràctiques o activitats de laboratori
- AF15-Estudi personal de continguts
- AF16-Treball d’ampliació i síntesi
- AF17-Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
- AF18-Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
- AF19-Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
- AF20-Exposicions orals o defenses de projecte
- AF21-Exàmens o proves
- AF22-Correcció d’exercicis i seguiment
- AF23-Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
- AF24-Tutories
- AF25-Altres
Avaluació
És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars i degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està realitzant..
Contempla:
- Les estratègies o tècniques d’avaluació segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
- Autoavaluació: l'estudiant s’avalua a si mateix
- Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants
- Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants
- Avaluació del professorat (heteroavaluació): el professorat avalua
- Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
- Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre el què s’espera que un/a estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
- Els criteris d'avaluació han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació.
- Les mesures de recuperació o avaluació complementària són accions orientades a la millora de l’estudiant per l’assoliment dels resultats d’aprenentatge.
Memòries de títols oficials
Per a les memòries de títols oficials, a la UVic-UCC es proposa el següent catàleg de sistemes d’avaluació:
- SE01-Evidències de participació
- SE02-Seguiment d’activitats realitzades
- SE03-Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal
- SE04-Proves específiques
- SE05-Treballs o projectes
- SE06-Defensa pública de projectes
- SE07-Altres
[1] Actualment en revisió.
[2] La modalitat d’impartició es defineix en funció de la distribució de les hores de docència i les de treball autònom de l’estudiant. Les hores de docència són aquelles en les que es fan activitats d’aprenentatge dirigides i d’avaluació, i en les que hi ha interacció sincrònica entre el professorat i l’estudiantat (presencials o en línia). Pel que fa a les hores de treball autònom, l’estudiantat les destina a l’estudi, preparació d’exàmens i treballs, fora de les hores de contacte amb el professorat.
[3] Totes poden ser formatives, però les avaluatives són considerades les que han estat dissenyades per a recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
[4] Com la taxonomia de Bloom (Recordar, Comprendre, Aplicar, Analitzar, Avaluar, Crear) i les seves posteriors adaptacions a l’era digital (Anderson, L.W., and D. Krathwohl (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York.)
Altres conceptes
Càrrega del crèdit ECTS
El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.
Assignatura / Matèria / Mòdul
Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures
- Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
- Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
- Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.
Tipologies d'assignatures
Les assignatures poden ser:
- FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
- OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
- OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
- PAE: pràctiques acadèmiques externes.
- TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).