Conceptes del model de formació UVic-UCC
De Recursos docents
- El model
- Conceptes
- Treball en grup
- Metodologies docents
Què és
El model de formació de la UVic-UCC ofereix orientacions per a la pràctica docent i el procés d’aprenentatge dels estudiants en els diferents nivells de l’educació superior (graus, màsters, doctorats, formació contínua i cicles formatius de grau superior) i en les diverses modalitats (presencial, semipresencial i virtual).
Conceptes
En aquesta pàgina posem a la vostra disposició el que es va aprovar en El Consell de Govern de la Universitat el 25 de setembre 2024.
Organització metodològica
És tot el conjunt d’elements, pràctiques i formes d’organització de l’activitat formativa que permet que els estudiants assoleixin els resultats d’aprenentatge. Inclou aspectes com:
- Principis pedagògics i enfocament general de l’activitat formativa, recollits en el document Model de formació de la UVic-UCC.
- Modalitat d’impartició: presencial, semipresencial, virtual
- Organització de l’activitat formativa
- Amb contacte directe amb el professorat: grup classe, grups reduïts, tutoria individual o grupal
- Sense contacte directe amb el professorat (treball autònom): individual o grupal
- Metodologies docents, com ara les lliçons magistrals, l’estudi de casos o l’aprenentatge basat en problemes.
En les memòries de títols oficials s’expliquen les metodologies utilitzades a l’hora d’organitzar l’activitat formativa. A banda de les lliçons magistrals i del mètode expositiu, també cal destacar les metodologies actives que tenen un caràcter més innovador.
A la UVic-UCC es proposa el catàleg de metodologies docents següent:
- M01. Metodologia expositiva
- M02. Aula invertida
- M03. Aprenentatge basat en projectes
- 04. Aprenentatge basat en problemes
- M05. Aprenentatge cooperatiu
- M06. Aprenentatge servei
- M07. Estudi de casos
- 08. Simulació
- M09. Gamificació
- M10. Altres metodologies docents
Activitats formatives
Són cadascuna de les accions o processos que contribueixen a obtenir un o diversos resultats d’aprenentatge.
Les dimensions de les activitats formatives són:
- Segons qui fa l’acció: si es defineix des del punt de vista del professorat, és una activitat d’ensenyament; si es defineix des del punt de vista de l’estudiantat, és d’aprenentatge. Per a les memòries dels títols oficials s’utilitza el punt de vista de l’estudiant.
- Finalitat de l’activitat: formativa o d’avaluació. Totes les activitats han de ser formatives, però les d’avaluació estan dissenyades per recollir informació sobre l’evolució i el progrés de l’estudiantat.
- Tipus d’aprenentatge que promou: coherent amb els resultats d’aprenentatge associats a coneixements, habilitats i competències.
- Activitats docents dirigides o activitats no dirigides: Les activitats docents dirigides es realitzen, en la modalitat d’ensenyament presencial, compartint l’espai físic docents i estudiants o connectats amb virtualitat sincrònica, en la proporció estipulada a la planificació de l’estudi. Les activitats no dirigides corresponen al treball autònom dels estudiants. Consulteu l’Annex 2 del Model de formació per a clarificar aquest concepte en les modalitats d’ensenyament semipresencial i virtual.
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg d’activitats formatives següent:
- AF01. Assistència a exposicions docents
- AF02. Visualització de vídeos, conferències o videoconferències
- AF03. Debats, col·loquis, converses, grups de discussió o fòrums
- AF04. Producció multimèdia (vídeos, pòdcasts, materials audiovisuals o altres productes interactius)
- AF05. Lectura de textos i elaboració d’informes, resums, mapes conceptuals o infografies
- AF06. Anàlisi i contrast de dades o processos
- AF07. Cerca d’informació bibliogràfica o recerca documental
- AF08. Visites externes
- AF09. Pràctiques en centres o empreses
- AF10. Realització d’activitats o exercicis d’aplicació
- AF11. Elaboració de glossaris, repositoris, llistes d’enllaços web o wikis
- AF12. Jocs de rol (roleplay), dramatitzacions i simulacions
- AF13. Tallers o seminaris
- AF14. Activitats pràctiques o activitats de laboratori
- AF15. Estudi personal de continguts
- AF16. Treball d’ampliació i síntesi
- AF17. Disseny, planificació o desenvolupament de propostes d’intervenció, investigació o entrevistes
- AF18. Supòsits pràctics, estudi i anàlisi de casos
- AF19. Ús autoformatiu de plataformes de qüestionaris, activitats interactives o consultes d’intel·ligència artificial
- AF20. Exposicions orals o defenses de projectes
- AF21. Exàmens o proves
- AF22. Correcció d’exercicis i seguiment d’activitats
- AF23. Elaboració de portafolis, memòries, projectes o diaris reflexius
- AF24. Tutories
- AF25. Altres activitats formatives
Avaluació
És el procés de valoració de l’assoliment dels resultats d’aprenentatge fixats dins d’una titulació, a partir d’evidències quantificables, objectives, amb criteris clars degudament publicats. Serveix per observar el progrés de l’estudiantat, el qual pren consciència del procés que està seguint. L’avaluació preveu:
- Les estratègies o tècniques d’avaluació, segons qui es responsabilitza o pren part en el procés d’avaluació:
- Autoavaluació: l’estudiant s’avalua a si mateix.
- Coavaluació: el procés d’avaluació és compartit entre professorat i estudiants.
- Avaluació mútua: l’avaluació té lloc entre estudiants.
- Avaluació del professorat (heteroavaluació): avalua el professorat.
- Els sistemes d’avaluació són el conjunt d’instruments que s’utilitzen per obtenir informació del procés formatiu, com ara les evidències de participació de l’estudiantat en les tasques, la realització d’exàmens o el lliurament de treballs, entre altres.
- Els resultats d’aprenentatge són afirmacions sobre què s’espera que l’estudiant hagi de conèixer, comprendre o ser capaç de demostrar.
- Els criteris d’avaluació han d’incloure els criteris quantitatius (ponderació) i qualitatius (descriptors, indicadors d’avaluació o rúbriques) que porten a la qualificació. A més a més, aquests criteris han de complir els principis de validesa (de coherència amb els objectius i resultats d’aprenentatge esperats) i fiabilitat (han de permetre identificar i discriminar els diferents graus d’acompliment dels estudiants).
- Les mesures de recuperació o d’avaluació complementària són accions orientades millorar la capacitació de l’estudiant per assolir els resultats d’aprenentatge.
A la UVic-UCC, en les memòries de títols oficials es proposa el catàleg de sistemes d’avaluació següent:
- SE01. Evidències de participació
- SE02. Seguiment d’activitats realitzades
- SE03. Informes de l’estudiantat, professorat, tutoria externa o tribunal
- SE04. Proves específiques
- SE05. Treballs o projectes
- SE06. Defensa pública de projectes
- SE07. Altres
Altres conceptes
Càrrega del crèdit ECTS
El crèdit equival a 25 hores de treball de l'estudiant.
Assignatura / Matèria / Mòdul
Els plans d’estudis es dissenyen segons l’estructura de mòduls, matèries i assignatures
- Assignatura: és la unitat d’aprenentatge més important a efectes de docència i de gestió diària del títol. És la unitat bàsica de matrícula i avaluació. Les assignatures són una agrupació de continguts d’un àmbit de coneixement que estan ordenades d’una manera lògica i pedagògica i possibiliten l’assoliment dels objectius generals de l’assignatura que, al mateix temps, es troben vinculats als objectius generals del títol.
- Matèria: està composta per una o diverses assignatures.
- Mòdul: és la unitat acadèmica més àmplia del pla d’estudis, que inclou una o diverses matèries. Té efectes ordenadors, dona coherència al pla i facilita la seva comprensió.
Tipologies d'assignatures
Les assignatures poden ser:
- FB: formació general i transversal pròpia de l’àmbit o àmbits de coneixement del títol (només en graus).
- OB: formació pròpia del títol. La denominació de l’ensenyament ha de respondre i ajustar-se al contingut d’aquesta part.
- OP: que ampliï, reforci o apliqui en camps concrets els objectius formatius del títol.
- PAE: pràctiques acadèmiques externes.
- TFG/TFM: treball de fi de grau / treball de fi de màster.
Les matèries tenen el caràcter de les assignatures que agrupen (FB, OB, OP, PAE, TFG/TFM).